اجتماعیعمومی
موضوعات داغ

لرستان تکه ای از بهشت در خاک ایران

صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه  برخوردار است. بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا استدر سال ۱۳۹۵، مجموعاً ۴٬۹۱۱٬۹۲۰ گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده‌اند و نسبت به سال پیش از آن ۹٫۹ درصد کاهش داشته‌است

به گزارش توانانیوز،  این صنعت از توسعه‌ای که شایستهٔ آن است برخوردار نبوده‌است. از دلایل آن می‌توان به آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب در ایران برای جذب سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه اشاره کرد. بی‌خبر بودن سرمایه‌گذاران از زمینه‌های موجود در ایران و تبلیغات ضعیف و نیز انتشار اخبار منفی از ایران، محدودیت‌های اجتماعی و مذهبی برای گردشگران خارجی و همچنین تنش‌های سیاسی با بعضی کشورهای غربی و ناشناخته بودن شهرهای ایران نیز از دیگر موانع در راه رشد صنعت گردشگری در ایران است.

ناشناخته های ایران در هر گوشه از این سرزمین پهناور جای گرفته‌اند. در این یادداشت  به سراغ یکی از  شهرهای ایران خواهیم رفت که می‌تواند مقاصد جدید برای سفر و ایرانگردی باشند.

در هر استان و هر اقلیم آب و هوایی کشور پهناور ایران، شهرها و روستاهای شگفت‌انگیز و زیبا وجود دارد که از جاذبه‌های آن به‌شمار می‌روند. در این گزارش می‌خواهیم یکی از زیباترین روستاها و شهرهای  ایران را معرفی نماییم

استان لرستان از استان‌های غربی ایران است. این استان ۲۹۳۰۸ کیلومتر مربع مساحت و بیش از یک میلیون و هفتصد و شصت هزار نفر جمعیت دارد این استان سیزدهمین استان کشور از نظر جمعیت می‌باشد. خرم‌آباد مرکز استان است. طبق آمار سال ۱۳۸۵، خرم‌آباد بیستمین شهر بزرگ کشور است. لرستان سرزمینی کوهستانی است و غیر از چند دشت محدود، سراسر آن را کوه‌های زاگرس پوشانده‌است.

اشترانکوه با ۴۱۵۰ متر ارتفاع بلندترین نقطه استان واقع در حدفاصل شهرستان‌های دورود، ازنا و الیگودرز و پست‌ترین نقطه آن در جنوبی‌ترین ناحیه استان واقع شده و حدود ۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد در ارتفاعات اشتران‌کوه دره‌هایی یخچالی وجود دارد که در اصطلاح محلی به آن‌ها چال می‌گویند. از جمله این چال‌ها می‌توان از چال میشان، چال کبود، چال بران، چال فیالسون، چال شاه‌تخت، چال پیارو و چال همایون نام برد

قلعه فلک الافلاک از برجسته‌ترین  و زیباترین آثار تاریخی به جا مانده از دوران ایران باستان است.فلک الافلاک در بازه‌های مختلف زمانی محل استقرار پادشاهانی از حکومت‌هایی مختلف مانند ساسانیان، آل بویه، صفویان و قاجار بود.این قلعه باستانی یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی خرم آباد به شمار می‌رود.

قدمت این قلعه به دورهٔ ساسانیان می‌رسد ساسانیان شهری با نام شاپورخواست در حدود منطقهٔ کنونی خرم‌آباد ساختند که بعدها ویران شد و در حدود سدهٔ هفتم هجری، خرم‌آباد فعلی به‌جای آن بنا گردید. گمان می‌رود که قلعهٔ فلک‌الافلاک، همان دژ شاپورخواست باشد که در دورهٔ ساسانی کاربرد حکومتی و نظامی داشته‌است.

یکی از برج‌های شمالی قلعه

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل بویه درآمد همچنین خزانهٔ حکومتی خاندان بدر در قرن چهارم هجری و مقر حکومتی اتابکان لر کوچک و والیان لرستان در دورهٔ صفویه تا قاجار و سرانجام پادگان نظامی و زندان در دوران پهلوی از مهم‌ترین کاربردهای قلعه در گذشته محسوب می‌شود.

مناره آجری یک مناره‌ دیده‌بانی با ۹۰۰ سال قدمت است که در جنوب شرقی شهر و در محله‌ قاضی‌آباد واقع شده است. این مناره‌ باستانی ۳۰ متر ارتفاع دارد و با پیمودن ۹۹ پله می‌توان به بام آن صعود کرد.

غار کلماکره

غار کلماکره از جاذبه‌های گردشگری پلدختر است و در نزدیکی روستایی به نام طاق ملک حسین، در شرق یکی از آخرین دره‌های صخره‌ای کوه آهکی ملّه قرار دارد.غار کلماکره در ۲۲ مرداد سال ۱۳۸۴ با شماره‌ ۱۳۱۱۹ در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در هر صورت، یکی از روایت‌ها درباره‌ گنجینه‌ غار کلماکره این است که پس از تصرف بابل و بین‌النهرین توسط کوروش کبیر، تمام خزائن معابد بابل از شوش به این غار منتقل شدند. روایت دیگری نیز می‌گوید که این گنجینه در زمان حمله‌ اسکندر به ایران به کوه‌های پلدختر منتقل شد و چهار نگهبان برای محافظت از آن انتخاب شدند.

غار کلماکره در ۲۲ مرداد سال ۱۳۸۴ با شماره‌ ۱۳۱۱۹ در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دریاچه کیو، یکی از جاهای دیدنی لرستان در دل شهر

به خاطر وجود گونه‌های گیاهی خاص در کف آب، رنگ دریاچه به کبودی می‌زند. به همین دلیل نام آن را کیو گذاشته‌اند که در لری به معنی کبود و تیره است.

در این جاذبه دیدنی خرم آباد شما می‌توانید انواع تفریحات آبی مثل قایق سواری، اسکی در آب، جت اسکی و… را تجربه کنید

این دریاچه طبیعی درست در وسط شهر قرار دارد.

آبشار بیشه ، محصور در میان جنگل های بلوط

آبشار بیشه یکی از زیباترین آبشارهای لرستان به حساب می‌آید

این آبشار به دلیل قرارگیری در مسیر راه آهن تهران جنوب و دسترسی راحت آن، از محبوبیت بالایی در میان گردشگران برخوردار است

ارتفاع آبشار به ۴۸۰ متر می‌رسد که به دریاچه‌ای به طول ۱۰ متر می‌پیوندد و در نهایت به رود سزار می‌ریزد.

در اطراف آبشار بیشه، امکانات رفاهی نظیر چادرهای اسکان، پارکینگ، سرویس بهداشتی و سایر امکانات موجب شده تا گردشگران بتوانند از بودن در این منطقه لذت ببرند.

لرستان سومین استان پرآب کشور و منطقه‌ای کوهستانی است. این استان با آب‌وهوای چهارفصل مدیترانه‌ای خود یکی از جاذبه های گردشگری ایران به شمار می رود . با سفر در سطح این استان و شهرهای مختلف آن شما آب‌و هواهای متفاوتی را تجربه خواهید کرد: از آب‌وهوای سرد و کوهستانی در الیگودرز گرفته تا هوای گرم جنوبی در پلدختر. بهترین زمان برای سفر به لرستان، مانند اکثر مناطق معتدل، بهار و به‌خصوص ماه اردیبهشت است. اما در سایر فصول سال نیز، متناسب با آب‌وهوای رایج فصلی و با همراه بردن لباس‌های متناسب با فصل، می‌توان سفری جذاب و  راحت داشت. اگر قصد کوهنوردی در لرستان و سفر به ارتفاعات آن را دارید، در تمام فصول سال حتی تابستان، لباس‌های گرم همراه خود داشته باشید

طبیعت مهرورز لرستان همانند مردم مهمان نوازش  با شور و شوق وصف ناپذیر  خود را آراسته است، دشت ها حریر سبز مخملی به رنگ بهار به تن کرده اند، کوه ها با درختان پر از شکوفه و قامتی آراسته به برف و جنگل با دشت ها و دامنه هایی پر از گل و سبزه به شوق استقبال از مسافران با مردم این دیار مسابقه مهمان نوازی براه انداخته اند. گرچه لرستان استانی کوهستانی است اما سفر به این خطه برخلاف گذشته دشوار نیست زیرا در حوزه راهداری، لرستان طی سنوات اخیر شاهد تحولات ارزنده ای در پرتو تلاش های مدیرکل راه و ترابری استان بوده است.

نویسنده : آزاده حسنخانی

پژوهشگر اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا