توانا نیوز ،چابهار به شبکه ریلی سراسری متصل میشودتوسعه حملونقل دریایی و بنادر کشور از مهمترین سیاستهای دولت در راستای تقویت تجارت خارجی، توسعه صادرات غیرنفتی، افزایش سهم ترانزیت و ارتقای جایگاه ایران در شبکه حملونقل بینالمللی است.
اسناد بالاستی از جمله برنامه هفتم پیشرفت و سیاستهای کلی اقتصاد دریامحور بر ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر، توسعه زیرساختهای لجستیکی، بهروزرسانی ناوگان و استفاده از فناوریهای نوین در مدیریت بنادر تأکید شده است.به گزارش مانا، سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، دستیابی به این اهداف را راهبرد این سازمان اعلام کرد و اتصال ریلی چابهار را نقطه عطف این راهبرد دانست.افزایش ظرفیت بنادرمعاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بنادر و دریانوردی نقش مهمی را در اقتصاد کشور و بهخصوص در حوزه تجارت به عنوان دروازه صادرات، واردات و ترانزیت برعهده دارد، گفت: «در حال حاضر ظرفیتهای قابل توجهی در بنادر برای افزایش سهم حملونقل و جذب بار منطقه داریم که به طور کامل از آنها استفاده نمیشود. به منظور افزایش بهرهوری و استفاده حداکثری از ظرفیتها، طرحهایی اعم از زیرساختی و توسعه تجهیزات در دست اقدام داریم. افزایش ظرفیت اسمی بنادر کشور به ۳۰۰ میلیون تن از طریق تکمیل و بهرهبرداری از ۱۷ پست اسکله و پایانههای جدید که ۱۲ پست آن به اتمام رسیده است، بخشی از برنامه افزایش ظرفیت بنادر است.»
وی افزود: «موقعیت ژئوپلیتیک و سوقالجیشی کشور ما در نقشه منطقه و جهان فرصتی را فراهم کرده تا تحقق استفاده کامل از ظرفیتها امکانپذیر باشد. بخش زیادی از فعالیتهای بندری و سرمایهگذاری توسط بخش غیردولتی است و در حوزهای زیرساخت، تجهیزات و ناوگان، خدمات امداد و نجات و… سازمان بنادر مستقیماً از منابع داخلی سرمایهگذاری میکند.درحال حاضربیش از ۱۷۰ همت طرح دردست اجرا داریم.طرحهای سرمایهگذاری اعم از دولتی و سرمایهگذاریهای سازمان است که درهفته دولت و ماههای آینده،بخشی از این طرحها یا به بهرهبرداری میرسند یا بعد از قراردادهای سرمایهگذاری منعقد شده عملیات اجرایی آنها آغاز میشود.احداث اسکلههای نفتی مجتمع بندرشهید رجایی به ارزش هزار میلیارد تومان و شروع عملیات ساخت اسکله نفتی ۵۰ هزارتنی بندر چابهار و احداث کریدور لجستیکی منتهی به بندر شهید بهشتی بخشی از این طرحهاست.»مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به وجود بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل و دسترسی به آبهای آزاد اقیانوسی گفت: «ما از این نعمت خودمان را محروم کردیم و حتی با ایجاد صنایع آببر در نقاط خشک و نیمه خشک، توسعه ایجاد کردیم. در طرح توسعه اقتصاد دریامحور و در سیاستهای کلی ابلاغیه مقام معظم رهبری و همین طور در جهتگیریهای دولت چهاردهم رونق سواحل در دستور کار است. اصلیترین پروژه توسعه دریامحور، توسعه سواحل مکران است. یکی از دستگاههایی که در توسعه اقتصاد دریامحور نقشآفرینی میکند، سازمان بنادر و دریانوردی است. هدف این است تا نهایتاً توسعه پایدار و متوازن برای بهرهمندی از دریا به دست آید.»راهاندازی ریل چابهارمعاون وزیر راه و شهرسازی توسعه بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور را اولویت طرحهای توسعهای دریامحور عنوان کرد و گفت: «چابهار یک مزیت خاص است که سالهای سال مورد غفلت قرار گرفته و در دهه اخیر توسعه آن شروع شده است. بندر چابهار بهزودی به شبکه ریلی سراسری متصل خواهد شد و با این اتصال، تحولی مهم در اتصال چین، کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به اقیانوس هند ایجاد خواهد کرد. عزم دولت بهرهبرداری از پروژه اتصال ریلی چابهار به زاهدان است؛ این اتصال با سرعت هرچه تمامتر در حال انجام است و در نیمه اول سال آینده ما اتصال ریلی چابهار را به شبکه ریلی کشور خواهیم داشت. ما هم در سازمان بنادر عملیات احداث خطوط داخلی بندر چابهار را شروع کردهایم تا همزمان با اتصال ریلی چابهار، خطوط ریلی داخلی نیز در بندر شروع به فعالیت کند.»وی افزود: «اتصال خطوط داخلی به پایانههای باری کالای اساسی و پایانههای نفتی پیشبینی شده است.عملیات اجرایی احداث خطوط ریلی داخلی بندر به گونهای پیشبینی شده که با اتصال ریلی چابهار این خطوط هم به بهرهبرداری برسد.»
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟