بین الملل

بیانیه مشترک قطر، مصر و آمریکا؛ آتش بس نزدیک است

دولت قطر، جمهوری عربی مصر و ایالات متحده آمریکا از کلیه طرف‌ها دعوت کردند که تضمین کننده اجرای طرح آتش بس در باریکه غزه و آزادی اسرا از سوی حماس و اسرائیل که توسط رئیس جمهور بایدن در تاریخ ۳۱ می- ۱۱ خرداد پیشنهاد شد، باشند.

به گزارش توانا نیوز ، قطر، مصر و آمریکا تاکید کردند که این طرح تامین کننده مطالبات کلیه طرف‌ها بوده و منافع مختلفی را تضمین خواهد کرد و به وضعیت وخیم ساکنان غزه که مدت ها است از آن رنج می‌برد پایان خواهد داد.

طرف‌ها یک گام فراتر نهادند و مدعی شدند که این طرح نقشه راهی برای آتش بس دائم و پایان بحران خواهد بود.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، دیروز (جمعه)، جزئیات طرح پیشنهادی “اسرائیلی” را در سه مرحله ارائه کرد که مهمترین آن آتش بس پایدار، آزادی اسرای “اسرائیلی”، خروج نیروهای اشغالگر از مناطق مسکونی غزه، ورود کمک ها و بازسازی غزه است.

به‌نظر می‌رسد که با ورود جدی‌تر آمریکا به بحران غزه، می‌توان انتظار داشت که این طرح آتش بس، برخلاف طرح‌های پیشین که از سوی اسرائیل رد شدند، بتواند یک گام به جلو حرکت کند.

بایدن به دنبال راهی برای خارج شدن از بحران غزه پیش از انتخابات ماه نوامبر ریاست جمهوری است. با این حال باید دید نتانیاهو در روند اجرای این طرح سه مرحله‌ای چه رویکردی را برای تاثیرگذاری بر آن اتخاذ خواهد کرد./دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا