بین الملل

نشست رهبرانی که دیگر در اوج نیستند

نشست گروه هفت امروز (پنجشنبه) با توافق بر سر پیشنهاد ایالات متحده برای حمایت از وام ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین با استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه به‌عنوان وثیقه آغاز می‌شود؛ با وجود اینکه صفحه شطرنج سیاسی اروپا به سمت راست‌ها تغییر می‌کند، گمان می‌رود حمایت قوی از کی‌یف دیده شود.

به گزارش توانانیوز، دیپلمات‌ها تایید کردند که پیش از آنکه رهبران برای نشست سه روزه در جنوب ایتالیا فرود بیایند، توافق بر سر استفاده از دارایی‌های بلوکه شده روسیه حاصل شده است. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در این نشست حضور خواهد داشت و انتظار می‌رود با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا یک توافقنامه امنیتی دوجانبه جداگانه امضا کند.

سران گروه ۷ امروز در حالی برای گرفتن عکس دورهمی آیینی خود در ساحل صخره‌ای «آدریاتیک» ایتالیا ژست می‌گیرند که این تصویر از رهبرانی است که در اوج قدرت سیاسی خودشان نیستند.

در عوض، تقریبا تک‌تک رهبرانی که در استراحتگاه مجلل در «پولیا» گرد هم می‌آیند، به دلیل انتخابات‌ها، رسوایی یا کاهش نفوذ خودشان در داخل ضعیف می‌بینند. در میانه درختان زیتون و استخرها، احساسات ضد حاکمیتی که در دموکراسی‌های غربی جریان دارد، خطرات فوق‌العاده بالایی را برای ژئوپلیتیک جهانی ایجاد می‌کند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، به ندرت گردهمایی سالانه اقتصادهای پیشرو جهان تا این حد تحت‌الشعاع آسیب‌پذیری‌های سیاسی تقریبا همه اعضای آن قرار گرفته است. این امر پرسشی را ایجاد می‌کند که آیا کمیته به اصطلاح «راهبری جهان آزاد» (همانطور که دستیاران جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده بر گروه هفت برچسب زده‌اند)، واقعا می‌تواند در میان خشم و نارضایتی مردمان خودشان مؤثر باشد یا خیر

کمتر از یک هفته پس از تسلط احزاب راست افراطی در انتخابات پارلمانی اروپا و پیش از انتخابات‌های مهم در فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده، اجلاس سران گروه هفت در بحبوحه نگرانی آزاردهنده در مورد ظهور مجدد پوپولیستی برگزار خواهد شد.

در میان رهبران گروه هفت، میزبان اجلاس که نخست‌وزیر جناح راست ایتالیا «جورجیا ملونی» است، در باثبات‌ترین زمینه سیاسی ظاهر می‌شود. او به‌عنوان تنها رهبر اروپایی جی۷ ظاهر شد که با انتخابات تازه پارلمان اروپا موقعیتش تقویت شد.

از مهم‌ترین مسائلی که بر نشست امسال سایه افکنده، جنگ اوکراین است.

بر اساس پیش‌نویس بیانیه‌ای که بلومبرگ مشاهده کرده است، رهبران گروه هفت علاوه بر تلاش برای تامین مالی برای اوکراین، از چین خواهند خواست تا از «توانمندسازی و تداوم دادن» به جنگ روسیه علیه اوکراین دست بردارد.

متحدان کی‌یف، پکن را متهم می‌کنند که به روسیه فناوری‌ها و قطعاتی را ارائه می‌کند که به تلاش‌های مسکو برای دور زدن موج سنگین محدودیت‌های تجاری جی۷ برای بسیاری از این کالاها کمک می‌کند. به گفته آنها، اقلام ممنوعه اغلب از طریق کشورهای ثالث مانند چین و ترکیه یا شبکه‌های واسطه به روسیه می‌رسد./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا