سیاسیانتخابات

آخرین تلاش‌ها برای اجماع نامزدها

یک روز مانده به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری،‌ پنجمین و آخرین مناظره انتخاباتی نامزدها با موضوع «کارآمدسازی دولت» برگزار شد و رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم به مناسبت عید غدیر، ویژگی‌های نامزد اصلح را برشمردند.

به گزارش توانانیوز ،ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه شماره ۵ اعلام کرد: تبلیغات نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ساعت ۰۸:۰۰ صبح روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۳/۴/۷ به پایان می رسد و هرگونه فعالیت تبلیغاتی پس از آن ممنوع است.

در اطلاعیه شماره ۶ ستاد انتخابات کشور هم اعلام شد که هر نامزد به تنهایی یا چند نامزد مشترکا می توانند یک نماینده به عنوان ناظر، بدون دخالت در امور اجرایی و نظارت، در شعب اخذ رای داشته باشند و ممانعت از حضور آنها تحت هر عنوانی ممنوع بوده و جرم محسوب می شود.

در همین ارتباط رئیس ستاد انتخابات استان تهران تاکید کرد: کاندیداها توجه داشته باشند که از ساعت هشت صبح روز پنجشنبه هفتم تیر ماه تبلیغات انتخاباتی ممنوعه بوده و اخذ رای در روز جمعه تنها با ارائه دو مدرک هویتی کارت ملی و شناسنامه ممکن است.

سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به تاکیدات مطرح شده در سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز دیگر سخنرانی‌ها و مواضع ایشان در ایام اخیر درباره اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات پیش‌رو، تلاش برای تحقق این مهم را وظیفه و مسئولیت شرعی و قانونی همه مسئولان دانست.

وزیر کشور هم با اشاره به اینکه نزدیک ۶۰ هزار شعبه و ۸۰ هزار نقطه رای گیری در کشور و ۳۴۴ شعبه در خارج از کشور داریم، ادامه داد: یک مشکل در عربستان داریم؛ تعداد قابل توجهی از حجاج ما در این کشور حضور دارند ولی هنوز عربستان نپذیرفته است که انتخابات برگزار شود. امیدواریم این مشکل حل شود. کانادا هم با وجود اینکه شعار حقوق بشری می دهد، نپذیرفته است که هموطنان ما از حق رای خود استفاده کنند.

در همین رابطه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت از مخالفت دولت عربستان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در جمع حجاج ایرانی اطلاع داد.

سرکنسول ایران در جده هم درحالی از استقرار صندوق‌های رأی برای انتخابات ریاست جمهوری در سفارت و کنسولگری ایران در عربستان خبر داد، ‌ که نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درخواست کرد به پیگیری‌ها برای دریافت موافقت حضور زائران در انتخابات ادامه داده شود و گفت: اجازه برگزاری انتخابات در حج، برای عربستان هزینه‌ای ندارد.

آخرین روز از برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها در تلویزیون:

– علیرضا زاکانی برنامه «بدون تعارف» ساعت ۲۰:۴۵ تا ساعت ۲۱ از شبکه دو.

– مصطفی پورمحمدی، برنامه «گفت‌وگوی ویژه» ساعت ۲۲ تا ۲۲:۴۵ از شبکه دو.

همچنین اعلام شده بود که برای شش نامزد ریاست جمهوری یک گفت‌وگوی پایانی با دوربین در نظر گرفته شده است و به مدت ۱۵ دقیقه هر کدام از نامزدها فرصت دارند که حرف‌های پایانی خود را با مخاطبان بزنند.

اما بر اساس اعلام سخنگوی کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با توجه به عدم تحویل به موقع برنامه «با مردم» از طرف ستادهای نامزدهای انتخابات، امکان پخش این برنامه فراهم نشد.

ویدئوی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم نیز در پاسخ به برخی مطالبی که توسط یکی از نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در جریان دومین مناظره تلویزیونی نسبت به وی مطرح شد، شامگاه سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ از برنامه تلوزیونی زمانه که ویژه برنامه شبکه دو سیما با محوریت موضوع انتخابات ریاست جمهوری است، پخش شد.

اخباری از ستادهای انتخاباتی نامزدها

رئیس ستاد انتخابات امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس خواستار ضرورت اجماع میان نامزدهای انتخابات در جبهه انقلاب شد و نوشت: هدف ما از حضور در عرصه انتخابات تقویت جبهه انقلاب و ادامه مسیر پیشرفت کشور است. این مهم با اجماع بر یک گزینه و کنار رفتن همگی به نفع کاندیدای واحد محقق خواهد شد. در غیر این صورت کنار رفتن هر یک از افراد به سود جریان مقابل خواهد بود.

 نماینده سعید جلیلی هم با حضور در ویژه‌برنامه شبکه المیادین اعلام کرد: آقای جلیلی در نظرسنجی‌ها پیش است و تا الان هیچ نشانه‌ای دال بر قصد او برای کناره‌گیری وجود ندارد.

چهار نفر از نمایندگان مجلس نزدیک به سعید جلیلی هم با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس، انصراف او از کاندیداتوری را تکذیب کردند.

هم‌چنین فیلمی از سخنان یک روحانی در حمایت از یکی از کاندیداها در فضای مجازی در حال انتشار است که به دروغ از وی به عنوان برادر آیت‌الله رئیسی نام برده شده است. برخی حمایت سید حمید خداداد حسینی امام جماعت مسجد گیشا از یکی کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را به برادر رئیس‌جمهور شهید نسبت داده‌اند. اقدامی که مصداق بداخلاقی انتخاباتی است و از نامزدها و اطرافیان و ستادهای ایشان انتظار می‌رود که در برابر چنین تخلفات و دروغ‌پردازی‌هایی به شدت تذکر داده و برخورد کنند.

شخصیت‌ها چه گفتند؟

* حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در نشست با سفرای مقیم و رؤسای دفاتر سازمان‌های بین‌المللی در تهران،  با اشاره به حق و حقوقی که مردم ایران در سایه جمهوری اسلامی از آن برخوردارند از جمله حق تعیین سرنوشت و مشارکت در انتخاباتی مبتنی بر الگوی متعالی مردم‌سالاری دینی، گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد به حق مردم در تعیین سرنوشت خود می‌باشد و بر همین اساس طی ۴۵ سال اخیر بیشتر از بسیاری از کشورها، مبادرت به برگزاری انتخابات کرده است. در روز جمعه نیز انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در ایران برگزار می‌شود و حتماً شما خواهید دید که مردم ما بر اساس آزادی عمل و سلیقه به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت و نامزد مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

همچنین در ساعات اخیر و در جریان رقابت‌های انتخاباتی فیلم مصاحبه قدیمی از رئیس قوه قضاییهمنتشر شده است که در آن حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسنی اژه‌ای درباره برخی تخلفات رخ داده در دولت وقت و همچنین رقابت‌های انتخاباتی اظهار نظر می‌کند.

قوه قضاییه اعلام کرد: فیلم منتشر شده مربوط به ۲۴ اردیبهشت سال ۹۶ و دوران معاونت اولی و سخنگویی قوه قضاییه حجت الاسلام محسنی اژه‌ای است و در همان مقطع زمانی در رسانه‌ها منتشر شده است./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا