اقتصادیسیاسی

پیگیری مذاکرات رفع تحریم در دولت آینده

رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری که روز گذشته برگزار شد، در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد»، ضمن پذیرش اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و ابراز امیدواری از پیگیری مذاکرات رفع تحریم در دولت آینده، به نقش پررنگ خنثی‌سازی تحریم‌ها در دولت سیزدهم اشاره کرد. نکته دیگر، در نشست روز گذشته، تحلیل رئیس سازمان از ویدئوی صحبت‌های ترامپ درباره ایران بود.

به گزارش توانانیوز، روز گذشته نشست خبری داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد به میزبانی علی بهادری جهرمی،‌ سخنگوی دولت، برگزار شد. در این نشست که با محوریت بررسی عملکرد دولت سیزدهم برگزار شده بود، ابتدا منظور و خاندوزی به ارائه بخشی از اقدامات انجام‌شده طی سه سال گذشته پرداختند. همچنین به کنترل تورم، توجه به بهبود محیط کسب‌وکار، پرداخت وام قرض‌الحسنه، پرداخت طلب گندم‌کاران و موضوعاتی دیگر اشاره شد. اما پس از ارائه مقدمه توسط تیم اقتصادی دولت، نوبت به پرسش‌های خبرنگاران رسید. در این بخش داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» در رابطه با اثر تحریم‌ها در مدیریت اقتصادی دولت سیزدهم گفت: مطمئنیم در دولت بعدی مذاکرات رفع تحریم‌ها با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. به گفته منظور، تحریم‌ها در اقتصاد ایران به صورت اثرگذاری تجربه می‌شود. اما این به معنی آن نیست که نتوان تحریم‌ها را خنثی‌ یا مدیریت کرد. در موضوع رفع تحریم‌ها هم اراده تحریم‌کنندگان و هم اراده مقامات سیاسی و اقتصادی کشور ما اثرگذار است.

او تاکید کرد: طبیعتا دولت در دوره‌های قبل و در دولت سیزدهم برای رفع تحریم‌ها تلاش کرده است، اما شاهد این بودیم که در دوره‌ای که به توافقاتی دست پیدا کردیم با خروج یکی از طرفین توافق، توافق صورت‌گرفته به شکلی مسکوت مانده است. نمونه اصلی آن برجام است. چرا برجام اجرا نشد؟ خروج یکجانبه آمریکا از برجام در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ باعث شد همه توافقات و مذاکراتی که بیش از ۷ یا ۸ سال درباره آنها صحبت شده بود کنار گذاشته شود. در دولت شهید رئیسی نیز از همان ابتدا تلاش‌هایی در راستای رفع تحریم‌ها در سطوح مختلف انجام شد. در مقاطعی پیشرفت‌هایی حاصل شد یا فرازونشیب‌هایی صورت گرفت.

به گفته منظور هم این دولت و هم دولت‌ها در دوره‌های قبل سعی کردند تحریم‌ها را رفع کنند. اما در مقابل طرف‌های غربی فکر می‌کردند اگر تحریم‌ها را ادامه دهند ایران مجبور می‌شود خواسته‌های آنها را که بخش عمده‌شان اقتصادی بود بپذیرد. اما امروز دست بالا با جمهوری اسلامی ایران است و به تعهدات خود عمل کرده است و طرف مقابل متوجه شده که باید از خواسته‌های غیرواقعی خود صرف‌نظر کند. او همچنین به پیوستن ایران به سازمان‌های بین‌المللی مانند شانگهای و بریکس اشاره کرد که به گفته او نشان می‌دهد حتی با وجود تحریم‌ها کشور توانسته به فعالیت‌های خود ادامه دهد./دنیای اقتصاد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا