بین المللسیاسی
موضوعات داغ

وحشت روسیه از گسترش جنگ لبنان و رژیم صهیونیستی

از همان ابتدای وقوع عملیات طوفان الاقصی، روسیه موضع میانه ای را در پیش گرفت؛ از یک سو عملیات حماس را محکوم و اعلام کرد که افراد بی گناه توسط حماس کشته شده اند و از سوی دیگر حملات رژیم صهیونیستی به بیمارستانها و منازل و مردم عادی غزه را محکوم کرد.

به گزارش توانانیوز ، هرچند روسیه بیشترین بهره را از جنگ غزه برد و نگاه جهان را از سوی اوکراین به غرب آسیا منحرف کرد، اما دخالت حزب الله در درگیری ها و احتمال وقوع درگیری گسترده بین لبنان و رژیم صهیونیستی، نگرانی های روسیه را دوچندان کرد.

روسیه برای جلوگیری از این جنگ، تلاش های زیادی به کار بست و بارها به حزب الله و دولت لبنان هشدار داد که در صورت بروز جنگ گسترده، لبنان همانند غزه ویران خواهد شد.

روسیه بیم این را دارد که با بروز درگیری گستره حزب الله و رژیم، کل منطقه وارد درگیری شود و با ورود آمریکا به مدیترانه، کنترل اوضاع از دست خارج شود. روسیه امیدوار است که با رایزنی بتواند ایران و حزب الله را از تشدید درگیری ها با اسرائیل منع کند.

مسکو با اینکه در برهه اخیر روابط چندان خوبی با تل آویو ندارد، اما همچنان روابط دیپلماتیک بین دو طرف برقرار هست و کرملین تلاش دارد تا نتانیاهو را از جنگ فراگیر با حزب الله منع کند. البته روسیه می داند که نتانیاهو در تلاش است که پای آمریکا را به جنگ با حزب الله و ایران باز کند.

ملاحظات روسیه و مخالفت آنها با جنگ فراگیر را باید در موارد زیر خلاصه کرد:

۱. روسیه می داند که هرگونه توسعه جنگ بین حزب الله و رژیم صهیونیستی یعنی باز شدن پای ایران و به تبع آن گسترش جبهه های یمن و عراق و در نهایت باز شدن پای سوریه به این جنگ.

۲.درست است که روسیه با کمک عمان و امارات توانست بشار اسد را از دخالت در این جنگ منع کند، اما مسکو می داند که در صورت بروز جنگ گسترده، بشار اسد حرف نهایی را نخواهد زد و این ایران و نیروهای مقاومت حاضر در سوریه و اطراف آن هستند که صحنه را مدیریت خواهند کرد.

۳.در صورت بروز جنگ گسترده، ایران قطعا از جبهه سوریه استفاده خواهد کرد و آمریکا و اسرائیل نیز پایگاه ها و مراکز ایران در سوریه را هدف قرار خواهند داد؛ همانند هدف گیری مراکز نظامی ایران در منطقه البوکمال و پاسخ نیروهای مقاومت عراقی و هدف قرار دادن پایگاه های آمریکا در عراق و سوریه.

۴.باز شدن پای سایر جبهه ها به جنگ با رژیم، در قالب “وحدت میادین” موجب ویرانی سوریه خواهد شد و باتوجه به ضعف دولت مرکزی سوریه، ممکن است کشورهای دیگر به عرصه سوریه وارد شوند و هرکدام، به طریقی در بخشی از سوریه حضور پیدا کنند. این امر موجب می شود که نیروهای روسیه که در مناطق مختلف سوریه خصوصا قنیطره و اطراف جولان مستقر هستند، در معرض خطر قرار گیرند.

ضمن اینکه روسیه که به تازگی توانسته است جای پایی در سواحل دریای مدیترانه بدست آورد، نمی خواهد به سادگی و با وقوع جنگ دیگری در سوریه، آن را از دست بدهد.

۵. روسیه معتقد است که بروز درگیری گسترده و باز شدن پای سوریه، موجب افزایش حضور و نفوذ اقتصادی و امنیتی ایران در سوریه خواهد شد و به تبع آن از نفوذ روسیه کاسته خواهد شد.

۶. روسیه این نکته را یادآور می شود که هدف از ورود آنها به سوریه و همکاری با ایران، مبارزه با تروریسم داعش بوده و نه مبارزه با اسرائیل و نمی خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود.

روسیه با اینکه یک قدرت جهانی است اما توان تاثیرگذاری موثر در تحولات غرب آسیا را ندارد. مسکو از ابتدا با جنگ غزه مخالفت کرد و در شورای امنیت نیز چند بار تلاش کرد تا با صدور قطعنامه علیه اسرائیل، جنگ را متوقف کند اما هر بار با وتوی آمریکا مواجه شد.

روسیه نمی تواند روی نتانیاهو تاثیر گذار باشد از این رو تمام فشارهای خود را روی حزب الله متمرکز کرده تا مانع از جنگ گسترده شود.

نویسنده:صالح منفرد

محقق و پژوهشگر مسائل غرب آسیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا