سیاسیبین المللعمومی
موضوعات داغ

واکاوی زوایای پیدا و پنهان جنگ سایبری

میدان جنگ دیجیتال یا مجازی تازه‌ترین عرصه‌ای است که کشورها برای قدرت‌نمایی و عرض اندام به آن روی آورده‌اند؛ حملات سایبری، حفاظت الکترونیکی، پشتیبانی الکترونیکی- حمله الکترونیکی از جمله اقدامات در این میدان است.

به گزارش توانانیوز، جنگ سایبری همان آمادگی دفاعی است  که با ورود کردن به اطلاعات وشبکه های مجازی ورایانه ای استفاده می کنند و ازاین طریق از ابزارهای جنگی برای حمله به سامانه های رایانه ای استفاده می کنند. جنگ سایبری زیر مجموعه جنگ نرم است با پیشرفت کردن وسایل ارتباط جمعی مثل اینترنت و ماهواره و همچنین تنظیم روابط بین کشورها تا حدود زیادی به هم خورد وجای خود را به معادلات جدیدی داده است.

جنگ نرم در برابرجنگ سخت هرگونه اقدام روانی و تبلیغاتی و رسانه ای را موردهدف قرار می دهند و بدون اینکه درگیری نظامی صورت بگیرد آن را به شکست وا می دارد .جنگ نرم از چند شکل تشکیل شده است که شامل ،شبکه های رادیویی ،تلویزیونی ،اینترنتی ،جنگ روانی و رایانه ای نیز میشود.

جنگ نرم نیز می خواهد که تفکر و اندیشه جامعه را مورد هدف قرار دهد و نابود کند وحلقه هایفکری و فرهنگی را ضعیف کند وبا بمباران خبری وتبلیغاتی در نظام سیاسی اجتماعی بی ثباتی ایجاد کند. ژوزف نای ازپیشگامان طرح قدرت نرم در سال ۱۹۸۹می گویند  قدرت نرم توجه ویژه به اشغال فضای ذهنی کشور دیگر ،از طریق ایجادجاذبه است و نیز زمانی یک کشور به قدرت نرم دست پیدا می کند که بتواند اطلاعات و دانایی را به منظور پایان دادن به موضوعات مورد اختلاف به کار گیرد و اختلافات را به گونه ای ترسیم کند که از آلفا امتیاز بگیرد

تعریف جنگ سایبری (لغوی و اصطلاحی) چیست ؟

جنگ سایبری لغوی به معنی تهاجم است ولی در اصطلاح به استفاده دفاعی تهاجمی از سیستم های اطلاعاتی با هدف به خطر انداختن اطلاعات ،شبکه های رایانه ای و سیستم های اطلاعاتی دشمن در فضای سایبری گفته می شود همچنین عملیاتی برای اهداف های نظامی ،سیاسی،فرهنگی و تجاری ….انجام می شود. و در نهایت به سو استفاده از اطلاعات دشمن ختم می شود. جنگ سایبری اهمیت زیادی برای سرویس‌های جاسوسی ،   پاطلاعاتی و مراکز نظامی دارد ولی در کل دید نظامی و غیرنظامی را باید در نظر داشت .

تاریخچه جنگ سایبری

براساس گزارش های غربی اولین جنگ سایبری در (کوزوو) اتفاق افتاده است ولی این ادعا در حقیقت پوششی برای جنگهای متعدد سایبری است که در دوران جنگ سرد(۱۹۱۷تا۱۹۹۱)در ۲۴شکل و دوره متفاوت اتفاق افتاده است. طبق شواهد اولین جنگ سایبری بین ایالات متحده آمریکا و  شوروی در اواسط دهه ۱۹۷۰ انجام گرفته است.

معروف ترین حملات سایبری دنیا

کره شمالی و آمریکا از دهه ۱۹۸۰کره شمالی اقدام به تأسیس مدرسه با بیش از ۱۰۰سرباز آموزش دیده کرد. یکی دیگر ازحملات سایبری جنگ ایران و اسرائیل است که بعد سایبری جنگ به نوعی است که سربازان آن همیشه گمنام می مانند وضربات درد آوری به این کودک کشان انسان نما میزنند ایران مسلط ترین بازیکنی است که در عرصه جنگ سایبری به اسرائیل حمله می کند و ایران نیز مستقیماً با آنها نبرد می کند در زمان حمله ماه اکتبر اسرائیل مورد هجوم بسیاری از کشورهای شمالی مانند سوریه وحتی جنوب یمن قرار گرفته است در حالی که ایران شعبه های زیادی در سراسر خاورمیانه را به موشک ها و تسلیحات فراوان مسلح می کند .ولحظه ای هم غافل نمی شود .ازآغاز جنگ شاهد بسیاری از حملات بوده‌ایم  حدود ۸۰۰مورد از آنها حملات قابل توجهی است.

در شش ماه پیش چیزی بیش از هزار حمله در هفته داشتیم و حالا به دو هزار رسیده و نیروهای ما ۲۴ساعت و۷روز هفته را کار می کنند تا از زیرساخت ها محافظت کنند و گاهی هم که قطع می شوند سریعا آنرا درست می کنند .و اسراییل در مقابل حملات سایبری ایران شکست خورده و هکرها به سیستم های وزارت جنگ اسرائیل نفوذ کردند. رژیم صهیونیستی تلاش زیادی کرده که از فناوری هاو تسلیحات وارداتی آمریکا و دیگر کشورهای غربی به عنوان قدرت منطقه در جنوب غرب آسیا بماند .

طبق گزارش‌های شرکت صهیونیستی امنیت حملات سایبری علیه رژیم صهیونیستی از زمان نبرد طوفان الاقصی رشد ۵۲درصدی داشته است طبق نظر کارشناسان  نتیجه این حملات موفقیت آمیزبوده و توانسته اند زیر ساخت های رژیم صهیونسیتی را دچار اختلال کنند. اما رژیم صهیونسیتی نمی خواهد که این وضعیت آشفته و پیامدهای حملات رسانه ای شوند حملات ممکن است از جنس حملات ساده مانند حملات DOSیاDDOSباشندویا اینکه حملاتی از جنس بدافزارها باشند که به درون سامانه ها وزیر ساخت ها نفوذ کرده و منجر به بروز اختلال های جدی در خدمت یابروز بحران شوند مثلاً حمله سایبری آمریکا به زیر ساخت های هسته ای کشورمان با استفاده از بدافزارها یاستاکس نت که یکی از پیشرفته ترین حملات سایبری در نوع خود بود.

حمله ای که در صورت مهار نشدن پیامدهای آن می توانست یک مخاطره جدی در تاسیسات هسته‌ای ایران پدید آورد ؟نفوذ هکر ها به وزارت جنگ رژیم صهیونسیتی یکی از حملات سایبری است که نمی توان از آن عبور کرد.تمامی کشورها و دولت ها در گام نخست اقدام به شناسایی دارایی خود کرده وامنیت وپدافند سایبری رادر زیر ساخت ها اعمال می کنند. هک کردن ونفوذ به سامانه ها می تواند امنیت داخلی یک کشور ویا حتی امنیت بین الملل را به خطر بیندازد .تمامی کشورها در عرصه سایبری هرچه که در توان داشته باشند.برای حفاظت از وزارتخانه جنگ و دفاع از کشور خود می گذارند.

حتی رژیم صهیونیستی به هک سامانه های وزارت جنگ خود اعتراف کرده است هکری به نام Nethunterاز حمله سایبری به وزارت جنگ رژیم صهیونسیتی خبر دادو موفق شده است به سامانه‌های وزارت جنگ رژیم صهیونسیتی نفوذ کند و به زیر ساخت های آن دسترسی پیدا کند .وحتی در کانال تلگرامی خود تأیید کرد که به اسناد محرمانه وزارتخانه و نقشه های ساخت ابزارهای سلاح جنگ وحتی سامانه پدافند گنبد آهنین دست یافته است. این هکر اعلام کرد دسترسی به این اطلاعات و انتشار آنها پاسخی برای جنایات رژیم صهیونسیتی در جنگ غزه است. حتی امنیت رژیم صهیونسیتی در گفت و گو با روزنامه اسرائیل تاکید کردند که به سیستم های وزارت جنگ آنها نفوذ هکری شده اما نگفته اند که چه نوع اطلاعاتی را به سرقت رفته است.

۱۰کشور برتر دنیا در قدرت سایبری

ایران در رتبه ۲۳جهان قراردارد طبق آخرین گزارش رتبه بندی قدرت سایبری کشورها از سوی دانشگاه هاروارد ،ایران در رتبه ۲۳جهان قرار دارد و آمریکا و چین نیز در رده‌های اول و دوم هستند براساس تحقیقاتی که انجام شده است دو کشور برتر جهان آ مریکا و چین در زمینه قدرت سایبری هستند و۸کشور دیگر نیزدر رده‌های برتر دنیا در زمینه قدرت سایبری عبارتند از :بریتانیا ،روسیه،هلند،فرانسه،المان،کانادا،چین واسترالیا ایندر حالی است که ایران در رتبه ۲۳قرار گرفته است.قدرت کشورهای چین،انگلیس،ایران،کره شمالی روسیه در فضای سایبری اثبات شده است.

نویسنده: زینب بابایی

پژوهشگر و محقق حوزه دیجیتال

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا