بین الملل

12 دیپلمات و نظامی امریکا خواستار تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونسیتی شدند

دوازده مقام سابق دولت آمریکا که به دلیل سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال غزه استعفا دادند، در بیانیه‌ای مشترک تأکید کردند: «اقدامات دولت آمریکا امنیت ملی را به خطر انداخته است.»

به گزارش توانا نیوز، شماری از مقامات دولت جو بایدن اعتراف کردند کاخ سفید با ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی و اقدامات دیپلماتیک حمایتی، در کشتار غیرنظامیان و قحطی همدستی کرده است.

به گفته آنها «پوشش دیپلماتیک آمریکا و جریان مداوم تسلیحات به [رژیم] اسرائیل، همدستی غیرقابل‌انکار ما را در کشتار و گرسنگی اجباری جمعیت فلسطینی محاصرهشده در غزه تضمین کرده»  و «از نظر اخلاقی مذموم و ناقض آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی و قوانین ایالات متحده است».

این بیانیه توسط چهار مقام سابق وزارت امور خارجه، پیمانکار یکی از آژانس‌های توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID)، سه نفر از اعضای بلندپایه ارتش ایالات متحده و چهار کارمند سیاسی امضا شده است.

یکی از امضاکنندگان بیانیه «جاش پل» عضو وزارت خارجه آمریکاست که ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) در اعتراض به کمک‌های تسلیحاتی واشنگتن برای کشتار فلسطینیان از منصب خود کنار رفت. او به مدت ۱۱ سال در دفتر «امور سیاسی-نظامی» وزارت خارجه آمریکا فعالیت داشت که وظیفه اصلی آن، امور مربوط به ارسال تسلیحات به شرکا و متحدان آمریکاست.

«استیسی گیلبرت» که در دفتر جمعیت، پناهندگان و مهاجرت وزارت امور خارجه آمریکا خدمت می‌کرد و در اعتراض به نقش امریکا در جنگ غزه استعفا کرد، دیگر امضاکننده این بیانیه است.

«آنل شلین» از کارمندان روابط خارجی در دفتر دموکراسی، حقوق بشر و کار در وزارت خارجه آمریکا نیز فروردین ماه امسال از مسئولیت خود کناره‌گیری کرد؛ زیرا معتقد بود: « کشتار [رژیم]اسرائیل در غزه و جنایت‌ها در کرانه باختری  با حمایت دیپلماتیک و نظامی دولت آمریکا انجام می‌شود و ایالات متحده، آخرین اعتبار خود را به عنوان مدافع حقوق بشر، از زمان شروع جنگ غزه به طور کامل از دست داده است.

«هالا راریت» دیگر دیپلمات امریکایی که 5 اردیبهشت‌ماه در اعتراض به سیاست رسمی کاخ سفید درقبال کشتار مردم فلسطین در غزه استعفا داده بود نیز این بیانیه مشترک را امضا کرده است.

امضای «مریم حسنین» که به عنوان دستیار ویژه وزارت کشور ایالات متحده در زمینه منابع طبیعی و میراث فرهنگی کار می‌کرد، «الکساندر اسمیت» پیمانکار آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده، «لیلی گرینبرگ کول»، دستیار ویژه وزارت کشور امریکا و «طارق حبش»، آمریکایی فلسطینی‌تبار و دستیار ویژه دفتر برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده که پیشتر از کابینه بایدن کناره‌گیری کرده‌اند،پای این بیانیه دیده می‌شود.

بیانیه‌ای که تأکید می‌کند: «سیاست ناسازگار امریکا در قبال جنگ غزه، امنیت ملی ایالات متحده و جان اعضای نظامی و دیپلمات‌های امریکایی را به خطر می‌اندازد؛ همانطور که قبلاً با کشته‌شدن سه نظامی آمریکایی در اردن و تخلیه مراکز دیپلماتیک در خاورمیانه آشکار شده است».

آنها همچنین گفتند که «اعتبار ایالات متحده در زمانی که بیش از همیشه به آن نیاز دارد و در زمانی که جهان با دوره جدیدی از رقابت استراتژیک روبه‌روست، عمیقاً تضعیف شده است».

مقامات سابق آمریکا سیاست کنونی واشنگتن در قبال غزه را «شکست‌خورده» توصیف و عنوان کردند: «این سیاست اسرائیلی‌ها را امن‌تر نکرده است؛ در عین‌حال که برای مردم فلسطین ویرانگر بود».

امضاکنندگان این بیانیه ابتدا تاکید کردند «به‌عنوان گروهی از آمریکایی‌های فداکار در خدمت کشورمان، اصرار داریم که راه دیگری وجود دارد» و در ادامه گام‌هایی برای اطمینان از عدم تکرار شکست سیاست‌های فاجعه‌بار امریکا برشمردند؛ از جمله این گام‌ها، اجرای قوانین «لیهی» ایالات متحده که ارائه کمک نظامی به نیروهای خارجی درگیر در نقض حقوق بشر را ممنوع می‌کند. اگر این تحریم‌ها وضع شوند، رژیم اسرائیل اجازه دریافت کمک‌های آموزشی و تجهیزات آمریکایی را نخواهند داشت.

امضاکنندگان بیانیه همچنین از دولت آمریکا خواستند که از گسترش کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه و بازسازی این سرزمین و همچنین حمایت از خودمختاری برای مردم فلسطین اطمینان حاصل کند.

آنها در پایان این بیانیه همکاران سابق خود را به اعتراض فراخوانده و تأکید کردند: «ما از شما می خواهیم که شریک جرم نباشید»./نورنیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا