اقتصادی

اضافه شدن ۱۰۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی کشور

رئیس سازمان هواپیمایی کشور از اضافه شدن ۱۰۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی کشور طی ۳۳ ماه دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش توانانیوز، محمد محمدی بخش در نشست خبری که امروز به منظور تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در صنعت هوایی برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ صنعت هوایی کشور در معرض تهدیدات بسیاری از جمله کرونا، وضعیت اقتصادی نامناسب شرکت‌های هواپیمایی در دنیا و کشور ما، وضعیت نامناسب ناوگان هوایی به دلیل کمبود نقدینگی، زمین‌گیر شدن هواپیماها، خروج متخصصان از کشور، تشدید تحریم‌ها ظالمانه و حملات سایبری متعدد و …بود.

وی افزود: با همکاری و همراهی مراکز پژوهشی برنامه‌ای با چهار راهبرد طراحی شد که این چهار راهبرد شامل تاب آوری، توسعه ناوگان، نوسازی ناوگان و ساخت هواپیماهای بومی است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور بیان اینکه امروز شاهد حضور هواپیماهای ایرانی در دنیا و هواپیماهای خارجی در ایران هستیم، عنوان کرد: بیش از ۴۰ موافقت‌نامه بین المللی با همسایگان داریم و تفاهمنامه ای نیز با کشور روسیه به عنوان کشوری صاحب تجربه در بخش هوانوردی امضا شده است.

وی به برخی از دستاوردهای دیگر دولت سیزدهم در صنعت هوانوردی اشاره کرد و گفت: ارتقا جایگاه ساختاری سازمان هواپیمایی، عضویت ایران در پنل‌های ایکائو، امضای تفاهمنامه‌های بین‌المللی، افزایش پروازهای بین المللی، تعمیر هواپیماهای غیر ایرانی در ایران، اهدای گواهینامه فرودگاهی، گسترش ناوگان هوایی، تدوین برنامه‌های توسعه صنعت هواپیمایی از جمله اقدامات در دولت سیزدهم بود.

وی تصریح کرد: در تامین قطع مشکلات جدی داشتیم اما با حضور شرکت‌های دانش بنیان و نیروهای متخصص داخلی در حال حاضر در این زنجیره بیش از ۲۰۰۰ قطعه ساخته می‌شود.

محمدی‌بخش با بیان اینکه  در سه سال گذشته با وجود مواجهه با انواع تحریم‌ها و مشکلات، اما ایمنی و امنیت در صنعت هوایی در عالی‌ترین سطح رعایت شد، افزود: امروز ۲۸ شرکت هواپیمایی خارجی به کشورمان پرواز دارند و در حوزه حمل باری با پنج قاره جهان کار می‌کنیم.

محمدی بخش گفت: بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر در این ۳۳ماه به ناوگان هوایی کشور اضافه شده که ۵۵ فروند از این میزان به چرخه عملیاتی آمده است.

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشور، این سازمان با هماهنگی انجمن شرکت‌های هواپیمایی نظارت های لازم را انجام می‌دهد اما همچنان درخواست مردم را نیز پیگیری می کند. البته هم‌زمان از سران قوا خواسته‌ایم که به مسأله نرخ ورود پیدا کنند.

به گزارش ایسنا محمد محمدی بخش در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا آزادسازی بلیت هواپیما قیمت آن را ارزان خواهد کرد یا خیر؟ گفت: وظیفه اصلی سازمان هواپیمایی کشور ایمنی و صیانت از حقوق مردم در حوزه امنیت است. به عنوان دستگاه دولتی از حقوق مردم دفاع کردیم و برای اینکه بازار رها شده نباشد به شرکت‌ها اعلام کردیم که قیمت‌ها را بارگذاری کنند و نرخ‌ها نیز براساس مولفه‌های مشخص شده تعیین شود.

وی افزود: سازمان هواپیمایی کشور نیز با هماهنگی انجمن شرکت‌های هواپیمایی نظارت های لازم را انجام می‌دهد اما همچنان درخواست مردم را نیز پیگیری می کند. البته هم‌زمان از سران قوا  خواسته‌ایم که به مسأله نرخ ورود پیدا کنند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور تصریح کرد: امروز تعداد ناوگان متناسب با درخواست نیست. به ۵۵۰ فروند هواپیما با جمعیت و اقلیم و فرودگاه‌ها نیاز داریم.

وی در ادامه گفت: در نوروز ۱۴۰۱ معادل دو میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر، در نوروز ۱۴۰۲ دو میلیون و ۹۰۰ هزار مسافر و در نوروز ۱۴۰۳ نیز سه میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر با ناوگان هوایی کشور جابه‌جا شدند. همچنین در عملیات اربعین ۱۴۰۰، ۱۳۰ هزار زائر، در ۱۴۰۱، ۲۵۷ هزار زائر و در ۱۴۰۲ نیز ۴۲۰ هزار زائر جابه‌جا شدند. در اولین عملیات حج در دولت سیزدهم نزدیک به ۴۰ هزار زائر و در عملیات حج دوم ۸۷ هزار و ۵۰۰ زائر جابه‌جا شدند.

محمدی بخش تصریح کرد: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم عمر ناوگان حدود ۲۸.۵سال بود اما هم اکنون با نوسازی ناوگان، عمر آن‌ها به ۲۶ سال ‌رسیده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می شود برخی از هواپیماهایی که پول آن پرداخت شده ولی وارد کشور نشده است، گفت: در ٣٣ ماه گذشته دولت سیزدهم هیچ موردی نبود که پول هواپیمایی را پرداخته باشیم اما هواپیما نیامده‌ باشد./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا