بین المللاقتصادی

افزایش قاچاق نفت کردستان عراق به ایران

اربیل، عراق، 11 ژوئیه (رویترز) – روزانه صدها تانکر نفت از نزدیک پایتخت کردستان عراق، اربیل، به سمت ترکیه در شمال و ایران به شرق حرکت می‌کنند، که موجب ترافیک سنگین و پرپیچ و خم در جاده‌های کوهستانی و پر از پیچ‌وتاب منطقه عراق می‌شود.

به گزارش توانانیوز، این تانکرها بخش بزرگی از یک عملیات عظیم برای انتقال نفت از منطقه نیمه مستقل کردستان عراق به ایران و ترکیه در معاملات غیررسمی و نامعلوم هستند که از زمان بسته شدن خط لوله رسمی صادرات در سال گذشته رونق گرفته است.

رویترز اطلاعات این تجارت پرطرفدار را از طریق مصاحبه با بیش از 20 نفر از مهندسان نفت عراقی و کردی، معامله‌گران و مقامات دولتی، سیاسی، دیپلماتی و منابع صنعت نفت جمع‌آوری کرده است.

آنها تصویری از یک کسب و کار پرطرفدار ارائه دادند که بیش از 1000 تانکر هر روز حداقل 200,000 بشکه نفت ارزان قیمت را به ایران و به اندازه کمی به ترکیه منتقل می‌کنند و ماهیانه حدود 200 میلیون دلار واردات دارند.

مقامات عراقی گفتند مقیاس صادرات غیررسمی ، یکی از دلایلی است که عراق نتوانسته است به تعهدات کاهش تولید نفت خود که با اوپک توافق کرده بود، پایبند باشد.

مسئولان ایرانی و ترکیه‌ای به درخواست‌های روزنامه‌نگاران پاسخ ندادند.

سخنگوی وزارت نفت عراق، عاصم جهاد، گفت که تجارت کردستان ، توسط دولت عراق تایید شده نیست و شرکت بازاریاب نفت دولتی SOMO تنها موجودیت رسمی است که مجاز به فروش نفت خام عراقی است.

وی گفت که دولت اطلاعات دقیقی در مورد مقدار نفتی که به ایران و ترکیه قاچاق می‌شود ندارد.

این تجارت همچنین می‌تواند کردستان را در مسیر برخورد با متحد نزدیک خود، واشنگتن، قرار دهد، زیرا به گفته ی یک‌مقام امریکایی، ایالات متحده در حال بررسی این است که آیا این تجارت تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را نقض می‌کند یا خیر.

تا سال گذشته، کردستان بیشتر نفت خام خود را از طریق خط لوله رسمی عراق-ترکیه (ITP) که از شهر نفتی کرکوک عراق به بندر جیهان ترکیه می‌رسید، صادر می‌کرد. اما این صادرات که حدود 450,000 بشکه در روز بود، در مارس 2023 متوقف شد زمانی که یک دادگاه بین‌المللی به نفع درخواست دولت فدرال عراق برای توقف این محموله‌ها رأی داد – و خط لوله را در وضعیت نامشخص حقوقی و مالی قرار داد.

مترجم :مینو مهدور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا