اجتماعیعمومیفرهنگی و هنری
موضوعات داغ

آبشار بیشه کجاست؟

لرستان سرزمین زیبایی ها و شگفتی هاست. دیاری که با وجود دیدنی های تاریخی، طبیعی و فرهنگی، چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. سرزمینی که قدمت حضور انسان ها در آن به دوران پیش از تاریخ باز می گردد و در طول قرن ها فراز و نشیب های بسیاری را به چشم خود دیده است. آبشار بیشه یکی از زیباترین آبشارهای روستای بیشه، در خرم‌آباد است.

به گزارش توانانیوز، نظر تقسیم‌های جغرافیایی این آبشار در شهرستان خرم‌آباد قرار دارد ولی به خاطر فاصله کمتر آن با دورود، به آن آبشار بیشه دورود هم می‌گویند. آبشار بیشه در 30 کیلومتری جنوب شرقی دورود قرار دارد، شهری که در یکی از زیباترین بخش‌های لرستان یعنی دامنه رشته‌کوه زاگرس جا خوش کرده است. آبشار بیشه یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی دورود است.

آبشار بیشه مثل یک آدم ورزشکار درشت‌هیکل و تنومند است، چون ارتفاع آن 48 متر و عرض تاج آن 20 متر است. تازه وقتی قطره‌های آب این آبشار از ارتفاع 48 متری سقوط می‌کنند، باز یکجا بند نمی‌شوند و تازه 10 متر هم به سمت رودخانه سزار حرکت می‌کنند.

آب‌وهوای آبشار بیشه

همه دوست دارند وقتی قصد سفر به شهری دارند تا حدودی با آب‌وهوای آنجا و جاهای دیدنی اطرافش آشنا باشند. در مورد آبشار بیشه باید بگویم آب‌وهوای آبشار در اوایل بهار در بهترین شکل خود قرار دارد، درختان سرسبز و نونوار شده‌اند و هوا خنک است. از خرداد تا اواسط تابستان که آب‌وهوای آبشار بیشه جان می‌دهد برای فرار کردن از گرمای شهر و لذت بردن از خنکی هوا. در فصل پاییز، طبیعت اطراف آبشار رنگارنگ و هوا هم هر روز خنک‌تر از روز قبل می‌شود. با شروع فصل زمستان و سرد شدن هوا، آب‌وهوای آبشار بیشه در سردترین حالت خود قرار دارد و سطح آب آن یخ میزند.

مسیر دسترسی به آبشار بیشه

آبشار بیشه یکی از توریستی‌ترین جاهای دیدنی لرستان است و از قضا راه‌های رسیدن به آن هم متنوع است. در ادامه با مسیرهای دسترسی به آبشار بیشه آشنا می‌شویم:

مسیر دسترسی به آبشار بیشه با خودروی شخصی

اگر تصمیم گرفتید با خودروی شخصی راهی لرستان و بازدید از آبشار بیشه شوید، دو مسیر زیر پیش روی شما است:
مسیر اول این است که وارد آزادراه تهران-قم شوید و به رانندگی در مسیر آزادراه اراک-خرم‌آباد ادامه دهید. فاصله تهران تا خرم‌آباد تقریباً 484 کیلومتر است و از خرم‌آباد تا آبشار بیشه هم حدود 65 کیلومتر راه دارید.
مسیر دوم این است که از آزادراه تهران تهران-قم مسیر بزرگراه دورود-خرم‌آباد را در پیش بگیرید. فاصله آبشار بیشه تا شهر دورود تقریباً 30 کیلومتر است.

مسیر دسترسی به آبشار بیشه با اتوبوس

خبر خوب این است که با اتوبوس هم می‌توانید به ملاقات آبشار بیشه بروید. برای این کار کافی است بلیط اتوبوس تهران-دورود را بخرید و راهی این شهر شوید. اتوبوس‌های تهران دورود از پایانه بیهقی یا جنوب به مقصد درود حرکت می‌کنند.

مسیر دسترسی به آبشار بیشه با قطار

اگر قصد دارید به لرستان سفر کنید و اولین مقصد شما آبشار بیشه باشد، بدون شک سفر با قطار به یکی از زیباترین سفرهای شما تبدیل می‌شود. مسیری که هرچه از تهران فاصله می‌گیرد، سبزتر و زیباتر می‌شود. قطاری را تصور کنید که از بین رشته‌کوه‌های زاگرس و جنگل‌های سرسبز آن می‌گذرد و به همین خاطر بدون شک مسیر ریلی تهران-درود گل سرسبد راه‌های رسیدن به آبشار بیشه است.
بازدید از آبشار بیشه با قطار شاید کمی طولانی‌تر باشد ولی یکی از لذت‌بخش‌ترین سفرهای ریلی شما را خلق می‌کند. کافی است بلیط قطار تهران-دورود را بخرید، سوار قطار شوید و بعد از اینکه چشمانتان زیبایی‌هایی کم‌نظیر را دید، در ایستگاه بیشه پیاده شوید

مسیر دسترسی به آبشار بیشه با هواپیما

برای بازدید از آبشار بیشه، می‌توانید از گزینه سفر هوایی هم استفاده کنید. سفر با هواپیما مزایا و معایب خودش را دارد؛ مثلاً سریع است ولی خیلی از زیبایی‌هایی که در طول مسیر وجود دارد، از نظر شما پنهان می‌شود. گران است ولی خستگی راه به تنتان نمی‌ماند. برای ملاقات آبشار بیشه با هواپیما، باید بلیط تهران-خرم‌آباد را بخرید و مقصد اول شما فرودگاه خرم‌آباد است. فاصله آبشار بیشه تا خرم‌آباد هم حدود 65 کیلومتر است.

بهترین زمان سفر به آبشار بیشه

بهترین زمان سفر به آبشار بیشه برای هرکسی فرق می‌کند، ولی این آبشار هم مثل همه جاذبه‌های طبیعی دیگر، یک زمان طلایی برای بازدید دارد. بهترین زمان سفر به آبشار بیشه، اواسط بهار تا شهریورماه است. پاییز، زمان طلایی کسانی است که می‌خواهند از تماشای طبیعت هزار رنگ اطراف آبشار و فضای مه‌آلود لذت ببرند. از آذرماه به بعد و هرچه هوا رو به سردی می‌رود، سفر به آبشار بیشه سخت‌تر و تقریباً غیرممکن می‌شود.
بهتر است آبشاری که این‌همه زیبایی دارد، زمستان‌ها استراحت کند تا بهار با حال خوب و انرژی بالا، میزبان ملاقات‌کنندگانش باشد.

نویسنده : آزاده حسنخانی

پژوهشگر حوزه اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا