بین الملل
موضوعات داغ

اقتصاد ایالات متحده در سه‌ماهه دوم سرعت گرفت

فشارهای قیمتی کاهش یافت

واشنگتن، ۲۵ ژوئیه (رویترز) – اقتصاد ایالات متحده در سه‌ماهه دوم، به‌دلیل افزایش چشمگیر هزینه‌های مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاری‌های تجاری، سریع‌تر از حد انتظار رشد کرد، اما فشارهای تورمی کاهش یافت و انتظارات برای کاهش نرخ بهره در سپتامبر از سوی فدرال رزرو را حفظ کرد.

به گزارش توانانیوز، طبق گزارش اولیه وزارت بازرگانی درباره تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه دوم که روز پنجشنبه منتشر شد، رشد اقتصادی در سه‌ماهه گذشته همچنین به‌دلیل افزایش موجودی‌ها و افزایش هزینه‌های دولتی تقویت شد، با این حال، بهبود بازار مسکن کاهش یافت و کمی به اقتصاد ضربه زد. کسری تجاری نیز افزایش یافت و از رشد تولید ناخالص داخلی کاست.

این گزارش نگرانی‌ها مبنی بر پایان ناگهانی گسترش اقتصادی را که به‌دلیل عملکرد ضعیف در سه‌ماهه اول و آوریل ایجاد شده بود، برطرف کرد.

علیرغم افزایش شدید نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ایالات متحده در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، به‌دلیل بازار کار مقاوم، اقتصاد ایالات متحده همچنان بهتر از همتایان جهانی خود عمل می‌کند.

کریستوفر روپکی، اقتصاددان ارشد FWDBONDS، گفت: “رشد اقتصادی قوی است، نه خیلی داغ و نه خیلی سرد. به نظر می‌رسد که تورم به نفع فدرال رزرو است و احتمالاً کاهش محدودیت‌های پولی با کاهش نرخ بهره در سپتامبر انجام می‌شود.”

طبق برآورد اولیه اداره تحلیل اقتصادی وزارت بازرگانی در مورد تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه دوم ، تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه گذشته با نرخ سالانه ۲.۸ درصد افزایش یافت،. این دو برابر سرعت رشد ۱.۴ درصد در سه‌ماهه اول بود.

اقتصاددانانی که توسط رویترز نظرسنجی شده بودند، پیش‌بینی کرده بودند که تولید ناخالص داخلی با نرخ ۲.۰ درصد رشد کند. تخمین‌ها از ۱.۱ درصد تا ۳.۴ درصد متغیر بود.

نرخ رشد در نیمه اول سال به‌طور متوسط ۲.۱ درصد بود، که نیمی از سرعت ۴.۲ درصد ثبت‌شده در شش ماه آخر سال ۲۰۲۳ است. این کمی بالاتر از نرخ ۱.۸ درصدی است که مقامات بانک مرکزی ایالات متحده به‌عنوان نرخ رشد غیرتورمی در نظر می‌گیرند.

هزینه‌های مصرف‌کننده، که بیش از دو سوم اقتصاد را تشکیل می‌دهد، با نرخ حدود ۲.۳ درصد افزایش یافت، پس از اینکه در سه‌ماهه ژانویه-مارس به ۱.۵ درصد کاهش یافته بود. هزینه‌ها به‌دلیل افزایش هزینه‌ها در خدماتی مانند بهداشت و درمان، مسکن و خدمات رفاهی و همچنین عضویت در باشگاه‌ها، بازدید از مراکز ورزشی، پارک‌ها، تئاترها و موزه‌ها و قمار افزایش یافت.

مصرف‌کنندگان همچنین هزینه‌های خود را برای کالاها افزایش دادند، از جمله کامیون‌های سبک جدید، کالاهای تفریحی و وسایل نقلیه، لوازم و تجهیزات خانگی بادوام و محصولات انرژی.

مترجم :مینو مهدور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا