بین المللعمومی
موضوعات داغ

پیشنهاد محدودیت دوره برای دیوان عالی و کد رفتاری الزام‌آور توسط بایدن

واشنگتن، 29 ژوئیه (رویترز) – رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، روز دوشنبه اصلاحات گسترده‌ای را برای دیوان عالی پیشنهاد خواهد داد که شامل محدودیت دوره و یک کد رفتاری الزام‌آور برای نه قاضی آن است، اما یک کنگره به شدت تقسیم‌شده به این معناست که این تغییرات شانس کمی برای تبدیل شدن به قانون دارند.

به گزارش توانانیوز، بایدن این تغییرات را به همراه یک اصلاحیه قانون اساسی برای حذف مصونیت گسترده ریاست‌جمهوری در طی یک سخنرانی در کتابخانه ریاست‌جمهوری لیندون بی. جانسون، رئیس‌جمهور سابق در تگزاس پیشنهاد خواهد داد.

بایدن در یک مقاله‌ای که روز دوشنبه در واشنگتن پست منتشر شد گفت: “این ملت بر اساس یک اصل ساده اما عمیق بنا شده است: هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست. نه رئیس‌جمهور ایالات متحده. نه یک قاضی در دیوان عالی ایالات متحده. هیچ‌کس.”

 

 

فشار بایدن برای اصلاحات، یک هفته پس از پایان تلاش‌های بایدن برای انتخاب مجدد و تأیید کامالا هریس به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها برای رویارویی با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه، در ماه نوامبر می‌آید. این اصلاحات همچنین پس از حکم دیوان عالی که اعلام کرد هیچ حق قانونی برای سقط جنین وجود ندارد و سایر تصمیماتی که برنامه‌های بایدن در زمینه مهاجرت، وام‌های دانشجویی، دستورات واکسن و تغییرات اقلیمی را متوقف کرده بود، صورت می‌گیرد.

بر خلاف سایر اعضای قضائیه فدرال، قضات مادام‌العمر دیوان عالی هیچ کد رفتاری الزام‌آوری ندارند. آنها موظف به گزارش درآمدهای خارج از دیوان و هدایای خاصی هستند.

دیوان در نوامبر اولین کد رفتاری خود را پس از افشاگری‌هایی درباره پذیرش سفرهای افشا نشده توسط قاضی کلارنس توماس از یک نیکوکار ثروتمند، تصویب کرد. همچنین امسال گزارش‌هایی وجود داشت که پرچم‌هایی مرتبط با تلاش‌های ترامپ برای برگرداندن نتیجه انتخابات 2020 در خارج از خانه‌های قاضی ساموئل آلیتو در ویرجینیا و نیوجرسی به اهتزاز درآمده بود.

منتقدان می‌گویند کد رفتاری به اندازه کافی پیش نمی‌رود زیرا اجازه می‌دهد قضات خودشان تصمیم بگیرند که آیا از پرونده‌ها کنار بکشند یا نه و هیچ مکانیزم اجرایی ندارد.

کاخ سفید گفت که بایدن از کنگره خواهد خواست که قوانین الزام‌آور و اجرایی را تصویب کند که قضات را ملزم به گزارش هدایای دریافتی، خودداری از فعالیت‌های سیاسی عمومی و کنار کشیدن از پرونده‌هایی کند که در آنها یا همسرانشان تضاد منافع مالی یا دیگر دارند. او همچنین از کنگره خواهد خواست که یک محدودیت دوره 18 ساله برای قضات دیوان عالی وضع کند.

برای اعمال محدودیت دوره و یک کد اخلاقی بر دیوان عالی، نیاز به قانون‌گذاری است، اما احتمال کمی وجود دارد که این قانون از کنگره تقسیم‌شده کنونی عبور کند.

علاوه بر این، بایدن یک اصلاحیه قانون اساسی پیشنهاد خواهد داد که به صراحت بیان می‌کند که خدمت به عنوان رئیس‌جمهور ضمانتی برای مصونیت از اتهامات جنایی فدرال، محاکمه، محکومیت یا مجازات نیست.

چنین اصلاحیه‌ای حتی سخت‌تر برای تصویب است، زیرا نیاز به حمایت دو سوم از هر دو مجلس کنگره یا یک کنوانسیون فراخوانی شده توسط دو سوم ایالت‌ها، و سپس تصویب توسط 38 از 50 مجالس قانون‌گذاری ایالتی دارد.

در یک تصمیم برجسته که برای اولین بار هر نوع مصونیت ریاست‌جمهوری از پیگرد قانونی را به رسمیت می‌شناسد، دیوان عالی ایالات متحده در ژوئیه حکم داد که ترامپ نمی‌تواند برای اقداماتی که در چارچوب اختیارات قانونی او به عنوان رئیس‌جمهور انجام داده است، تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

مترجم : مینو مهدور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا