بین الملل
موضوعات داغ

اسماعیل هنیه رهبر حماس در ایران شهید شد و تهدید به انتقام علیه اسرائیل را برانگیخت

اسماعیل هنیه رهبر حماس در ایران کشته شد و تهدید به انتقام علیه اسرائیل را برانگیخت
قاهره/ دبی، ۳۱ ژوئیه (رویترز) – اسماعیل هنیه، رهبر حماس صبح چهارشنبه در تهران پایتخت ایران ترور شد، حمله ای که تهدید به انتقام از اسرائیل را برانگیخت و نگرانی بیشتر مبنی بر اینکه درگیری در غزه را گسترده تر کند، را افزایش داد. گروه مبارز فلسطینی و سپاه پاسداران ایران کشته شدن هنیه را تایید کردند. سپاه پاسداران گفت که این اتفاق چند ساعت پس از شرکت او در مراسم ادای سوگند رئیس جمهور جدید ایران صورت گرفت.

به گزارش توانانیوز، اگرچه به طور گسترده تصور می شد که این حمله توسط اسرائیل انجام شده است، دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، مسئولیتی را بر عهده نگرفت و اعلام کرد که هیچ اظهارنظری در مورد این قتل نخواهد کرد. هنیه که معمولاً در قطر مستقر است، چهره دیپلماسی بین‌المللی حماس بوده است، زیرا جنگ با حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر در غزه آغاز شده است. او در مذاکرات غیرمستقیم بین‌المللی برای دستیابی به آتش‌بس در منطقه فلسطینی شرکت کرده بود.

این ترور کمتر از ۲۴ ساعت پس از آن صورت گرفت که اسرائیل مدعی شد یکی از فرماندهان حزب الله را در بیروت پایتخت لبنان به تلافی حمله مرگبار به بلندی های جولان اشغالی کشته است. به نظر می‌رسد رویدادهای اخیر احتمال هرگونه توافق آتش‌بس قریب‌الوقوع را در جنگ تقریباً ۱۰ ماهه غزه بین اسرائیل و حماس فلسطین کاهش می‌دهد.

شاخه مسلح حماس در بیانیه ای اعلام کرد که کشتن هنیه “نبرد را به ابعاد جدیدی خواهد برد و عواقب بزرگی خواهد داشت”. ایران با تعهد به اقدام متقابل، سه روز عزای ملی اعلام کرد و گفت که ایالات متحده به دلیل حمایت از اسرائیل مسئولیت دارد. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، گفت که اسرائیل زمینه‌های «مجازات سخت» را برای خود فراهم کرده است و این وظیفه تهران است که انتقام مرگ رهبر حماس را بگیرد. نیروهای ایرانی قبلاً در جنگ غزه مستقیماً به اسرائیل حمله کرده بودند.

در اورشلیم، سخنگوی دولت اسرائیل از اظهار نظر در مورد قتل هنیه خودداری کرد اما گفت که این کشور برای هرگونه اقدام تلافی جویانه ایران در حالت آماده باش است. دیوید منسر در نشستی با خبرنگاران گفت که اسرائیل به مذاکرات آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی که توسط شبه‌نظامیان فلسطینی در غزه نگهداری می‌شوند، متعهد است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در مراسمی در سنگاپور، از پرسش درباره قتل هنیه چشم پوشی کرد و گفت که توافق آتش بس در غزه کلیدی برای جلوگیری از تشدید تنش منطقه ای است. او به کانال نیوز آسیا گفت که ایالات متحده نه از این قتل آگاه بوده و نه در آن دخالت داشته است. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت که اسرائیل در تلاش برای تشدید جنگ نیست اما برای همه سناریوها آماده است. قطر که با میانجیگری، مذاکراتی را با هدف توقف درگیری در غزه همراه با مصر انجام داده است، کشتن هنیه را به عنوان تشدید خطرناک درگیری محکوم کرد.

مترجم : مینو مهدور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا