بین المللسیاسی
موضوعات داغ

واکاوی اقدام بزدلانه ترور دکتر ابو العبد اسماعیل هنیه مرد جهادی

اسماعیل هنیه ملقب به ابوالعبد رئیس دفتر سیاسی جنبش‌ مقاومت اسلامی فلسطین حماس پس از سالهایی طولانی حضور در عرصه مبارزه و جهاد علیه رژیم صهیونیستی ، بامداد چهارشنبه ساعت 2  در یک حمله بزدلانه تروریستی در مقر اقامت خود واقع در اقامتگاه ویژه جانبازان در شمال تهران و بعد از مشارکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران به شهادت رسید.

به گزارش توانانیوز، بامداد امروز روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند ، علت و ابعاد حمله به هنیه و کشته شدن او در حال بررسی است.

پایگاه خبری العربیه وابسته به عربستان سعودی گزارش داد که هنیه با شلیک «موشک هدایت شونده به محل اقامتش در تهران» و در ساعت ۲ بامداد به وقت ایران ترور شده است.

آقای دکتر هنیه برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جهمور محترم جناب آقای مسعود پزشکیان به تهران سفر نموده بود و روز سه‌شنبه در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از مهمانان خارجی حضور داشت. او یک روز پیش از آن با رهبر انقلاب اسلامی امام خامنه ای مد الظله العالی نیز دیدار کرده و با جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان در تهران ملاقات داشتند. او در این دیدار جناب آقای دکتر پزشکیان را در جریان آخرین تحولات سیاسی و میدانی جنگ غزه قرار داد و از مواضع جمهوری اسلامی در حمایت از مردم فلسطین قدردانی کرد.

اسماعیل هنیه که سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس منصوب شد بین ترکیه و قطر در رفت و آمد بود و دور بودن او از محاصره غزه امکان آن را فراهم می آورد که بتواند در مذاکرات آتش بس یا گفت و گوها با ایران شرکت کند.

بیوگرافی ابو العبد اسماعیل هنیه مرد جهادی

ابو العبد اسماعیل هنیه متولد سال ۱۹۶۳، (۶۰ ساله) از رهبران ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس بود. وی در ۶ مه ۲۰۱۷ رئیس جدید دفتر حماس و جایگزین خالد مشعل شد.

اسماعیل هنیه، با نام کامل اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه با کنیه ابو العبد در ۲۹ ژانویه ۱۹۶۳ در اردوگاه الشاطی در غزه به دنیا آمد. محل اصلی زندگی خانواده اش قبل از آوارگی روستای الجوره در عسقلان بود.

وی تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در مدارس سازمان آنروا در اردوگاه الشاطی در غزه گذراند. تحصیلات دبیرستان را در دانشسرای دینی الازهر در غزه کامل کرد و در سال ۱۹۸۱ وارد دانشگاه اسلامی غزه شد و به عضویت انجمن اسلامی این دانشگاه در آمد. وی همچنین از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۴ عضو شورای دانشجویی دانشگاه و از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ ریاست شورای دانشجویی دانشگاه را بر عهده داشت. وی لیسانس زبان عربی را از دانشکده تربیت دانشگاه اسلامی غزه دریافت کرد.

وی در تاریخ ۱۷/‏۱۲/‏۱۹۹۲‬ همراه با ۴۱۵ نفر از رهبران و فعالان حماس و جهاد اسلامی به مرج الزهور در جنوب لبنان تبعید شد.

از جمله سمت‌های اسماعیل هنیه در طول‌های سال‌های گذشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دبیر پیشین هیئت امنای دانشگاه اسلامی غزه ، مسئول پیشین امور اداری دانشگاه اسلامی غزه، مدیر سابق علمی دانشگاه اسلامی غزه ، عضو سابق منای دانشگاه اسلامی غزه ، عضو کمیته عالی گفتگوی حماس با بقیه گروه‌های فلسطینی و تشکیلات خودگردان، عضو کمیته عالی پیگیری انتفاضه به نمایندگی از حماس، رئیس دفتر شیخ احمد یاسین، عضو رهبری سیاسی جنبش حماس، عضو سابق هیئت مدیره جمعیت اسلامی غزه، رئیس باشگاه جمعیت اسلامی غزه به مدت ۱۰ سال

واکنش های بین المللی در ترور دکتر اسماعیل هنیه  مرد جهادی

بیانیه حماس

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش را اعلام و آن را به امت عربی و اسلامی و تمام آزادگان جهان تسلیت گفت. این بیانیه اعلام کرد که رئیس جنبش حماس در یک حمله بزدلانه تروریستی در مقر اقامت خود در تهران و بعد از مشارکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران به شهادت رسید موسی ابومرزوق از اعضای دفتر سیاسی حماسی نیز با اعلام این مطلب تاکید کرد که این ترور بزدلانه بی پاسخ نخواهد ماند.

سید عمار حکیم: جنایت اشغالگران، ملت فلسطین را از تداوم مسیر پیروزی باز نمی‌دارد

«سید عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق در پیامی شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس که در پی حمله خائنانه رژیم صهیونیستی به مقر اقامت او در تهران شهید شد را به ملت صبور و مظلوم فلسطین و جنبش‌های مقاومت تسلیت گفت. وی تصریح کرد که این اقدامات مجرمانه رژیم اشغالگر، سست‌تر از آن است که ملت فلسطین را از تداوم پیشروی در مسیر پیروزی قضیه عادلانه‌اش بازدارد. خون شهدا و فداکاری‌های آنها، توشه سفر شرافتمندانه و پر از افتخار آنها است.حکیم ضمن محکومیت شدید این عملیات مجرمانه، بار دیگر از جامعه بین المللی خواست این رژیم غاصب را بازدارد.

روسیه: ترور هنیه جنایت غیرقابل قبول است

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه ترور منجر به شهادت رئیس دفتر سیاسیِ مقاومت اسلامیِ فلسطین در تهران را محکوم کردو آن را یک «جنایت سیاسی کاملا غیرقابل قبول» خواند.

ترکیه : ترور اسماعیل هنیه را نفرت انگیز خواند 

وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه به خبر شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران واکنش نشان داد و ترور رئیس دفتر سیاسی حماس را «نفرت انگیز» خواند و محکوم کرد. این بیانیه تاکید کرد که انجام این ترور بار دیگر نشان داد که کابینه نتانیاهو هیچ انگیزه‌ای برای رسیدن به سازش ندارد.

واکنش کمیته های مقاومت فلسطین  

مقاومت فلسطین در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کردند: این عملیات ترور در حق یک فرمانده بزرگ و نماد ملت فلسطین و مقاومت آن هرگز باعث تضعیف مقاومت نخواهد شد.

محمود عباس: ترور هنیه یک اقدام بزدلانه و اتفاق خطرناک است

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی به شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در طی اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی با محکومیت شدید این اقدام گفته، ترور هنیه یک اقدام بزدلانه و اتفاقی خطرناک است. وی در ادامه تاکید کرد، توده‌ها و نیروهای مردمی را به اتحاد، صبر و استواری در برابر اشغالگری اسرائیل فرا می‌خوانم.

انصارالله یمن ترور اسماعیل هنیه را محکوم کرد

جنبش انصارالله یمن در این باره بیانیه صادر کرد و اعلام کرد که «ترور رئیس دفتر سیاسیِ مقاومت اسلامیِ حماس برادر اسماعیل هنیه، یک جنایت تروریستی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است».

ابومرزوق: شهادت هنیه بی‌پاسخ نخواهد ماند

موسی ابومرزوق عضو بلندپایه دفتر سیاسی جنبش حماس در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه گفت، ترور اسماعیل هنیه “اقدامی بزدلانه‌ است” و بی‌پاسخ نخواهد ماند.

سامی ابوزهری از سران جنبش حماس نیز در واکنش به ترور و شهادت هنیه گفت، ما در دل جنگی باز برای آزادسازی قدس هستیم و برای پرداخت هر بهایی آماده‌ایم.

واکنش رژیم صهیونیستی و آمریکا به ترور دکتر اسماعیل هنیه  مرد جهادی

به دنبال ترور منجر به شهادت اسماعیل هنیه، شبکه المیادین از دستور بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره این موضوع خبر داد. نتانیاهو به وزرای کابینه رژیم صهیونیستی دستور داده در خصوص خبر ترور اسماعیل هنیه، اظهار نظر نکنند.

ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به انتشار گزارش‌هایی در خصوص ترور بزدلانه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران به شبکه تلویزیونی آمریکایی سی ان ان اعلام کرد که به گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های خارجی هیچ واکنشی نخواهد داشت و هنوز درباره این رخداد حرفی نزده اما این کشور متهم به ترور چندین دانشمند اتمی ایران است.

عمیحای الیاهو وزیر افراطی کابینه رژیم صهیونیستی در واکنش به ترور بزدلانه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران گفت که این روشی درست برای پاکسازی دنیا است! وی مدعی شد: مرگ هنیه دنیا را اندکی بهبود می بخشد و دیگر توافق‌های سازش موهوم و ترحم به این افراد که باید بمیرند، در کار نخواهد بود.

«بنا به تحلیل اینجانب چگونه است که ترور کردن مقامات دیگر کشور ها توسط اسرائیل و کشتن کودکان و مردم بی دفاع و مظلوم نوعی بهبود بخشیدن به جوامع جهانی بوده و یک نوع اقدام پیش دستانه و در قالب دفاع مشروع عنوان می شود اما اگر از طرف ایران و یا عراق و یا سوریه و یا فلسطین و دیگر مسلمانان جهان پاسخی در قبال چنین ترور هایی به مشتی زورگو و اوباش و متجاوز گر در منطقه داده شود در حکم عملیات تروریستی تلقی می گردد ؟»

شبکه سی ان ان به نقل از تحلیلگران صهیونیست گزارش داد: امروز روز بدی برای خانواده‌های اسرای اسرائیلی به شمار می‌رود.

این تحلیلگران اضافه کردند: ترور هنیه علاوه بر اینکه به روند مذاکرات و توافق بهبود نمی بخشد بلکه تأثیر منفی بر روند مذاکرات توافق تبادل اسرا با جنبش حماس خواهد گذاشت.

کاخ سفید اعلام کرد که از گزارشها درباره ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) مطلع شده است. شبکه سیانان به نقل از یکی از سخنگویان کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن از گزارشها درباره ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران مطلع شده اما فعلا از اظهار نظر بیشتر خودداری می کند.

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد ابعاد حمله تروریستی که به شهادت «اسماعیل هنیه» رهبر سیاسی جنبش حماس در تهران انجامید، تاکید کرد: من اطلاعات بیشتری برای ارائه ندارم.

واکنش مسئولین کشور به ترور دکتر اسماعیل هنیه  مرد جهادی

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی امام خامنه ای مد الظله العالی :

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران!

رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونستی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.

شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.

اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در واکنش به ترور و شهادت اسماعیل هنیه در شبکه اجتماعی اکس نوشت:‌ امروز ایران عزیز به سوگ شریک غم و شادی خود، همراه همیشگی و پرافتخار راه مقاومت، رهبر شجاع مقاومت فلسطین، شهید القدس، حاج اسماعیل هنیه نشسته‌ است. دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید بر روی شانه‌هایم او را تشییع کنم. شهادت هنر مردان خدا است. پیوند دو ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسیر مقاومت و دفاع از مظلوم پر قدرت‌تر از همیشه دنبال می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.

ابراهیم رضایی سخنکوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن حادثه تروریستی شهادت اسماعیل هنیه گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ترور آقای اسماعیل هنیه را به شدت محکوم می کند و ما خواستار برخورد با عوامل آن هستیم. وی ادامه داد: این اقدام بزدلانه ای بود و حتما بانیان آن پاسخ لازم را دریافت خواهند کرد و شرارت ها علیه فرماندهان و سران مقاومت بی پاسخ نخواهد ماند.

ایشان در پایان اظهار کرد: آقای هنیه نقش زیادی در مقاومت مردم فلسطین و آزادی قدس داشت و همه عمر و توان خود را برای دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین و  آزادی قدس گذاشت و در همین مسیر به شهادت رسید.

آخرین پیام دکتر اسماعیل هنیه مرد جهادی

سه روز قبل از شهادت هنیه، بیانیه‌ای را در خصوص لزوم حمایت همگان از نوار غزه صادر کرد.

هنیه در این بیانیه با اشاره به دهمین ماه پیاپی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در حق فلسطینیان ساکن نوار غزه، افزایش بی‌سابقه شمار اسرای فلسطینی به شهادت‌رسیده در زندان‌های صهیونیستی، سانسور وضعیت اسرا، اعدام صحرایی ربوده‌شدگان از نوار غزه در بازداشتگاه‌های صهیونیستی، سکوت جامعه بین‌الملل در برابر جنگ غزه و ناتوانی آن در توقف این جنگ، جانبداری و مشارکت کامل آمریکا در جنگ غزه و شکست مؤسسات بین‌المللی از عمل به وظایف خود، سوم آگوست پیش روی را روز ملی و جهانی یاری غزه و اسرای فلسطینی نامید.

همچنین وی بر اهمیت و ضرورت مشارکت فعال فلسطینیان، جهان عرب، مسلمانان و جهانیان در این روز و تداوم انواع مختلف اعتراضات و تظاهرات پس از سوم آگوست برای مجبور نمودن اشغالگران به توقف جنگ تاکید کرد.

هنیه ابراز امیدواری کرد که سوم آگوست روزی محوری و اثرگذار در تمامی فلسطین، جهان عرب، جهان اسلام و نزد آزادگان جهان برای یاری فلسطینیان ساکن نوار غزه و اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی باشد.

دعوت به خیزش عمومی در فلسطین اشغالی بعد از شهادت دکتر اسماعیل هنیه مرد جهادی

گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم این کشور خواستند تا تظاهرات اعتراض آمیز و افزایش تنش با اشغالگران را در تمامی مناطق فلسطین در دستور کار خود قرار دهند. در پی شهادت اسماعیل هنیه رهبر دفتر سیاسی جنبش حماس، گروه‌های مقاومت از مردم فلسطین خواسته‌اند تا تظاهرات خشمگینانه و اعتراض آمیز خود و افزایش تنش با اشغالگران صهیونیست در تمامی مناطق فلسطین را بعد از شهادت اسماعیل هنیه در دستور کار خود قرار دهند مساجد کرانه باختری پس از ترور رهبر مجاهد شهید اسماعیل هنیه خواستار بسیج عمومی، تشدید تنش علیه اشغالگری شدند.

نتیجه گیری

این جنایت؛ بار دیگر چهره واقعی و مخوف رژیم کودک کش صهیونست را بر جهانیان نمایان ساخت و ثابت کرد که کوچک‌ترین پایبندی به اصول و قواعد انسانی و حقوق بین‌الملل ندارد بر اساس قوانین بین المللی باید انتقام گیرنده اصلی ترور آقای اسماعیل هنیه جمهوری اسلامی باشد ما آماده ایم تا به صهیونیست ها بفهمانیم ریختن خون مهمان در خانه ما چه عقوبتی دارد. و رژیم صهیونیست باید بداند که ترور آقای دکتر اسماعیل هنیه در تهران مقاومت را نخواهد شکست و قطعا شکست رژیم موقت را جبران نخواهد کرد. و هر قطره خون شهید و مظلوم رازهایی را فاش خواهد کرد که به فتح نهایی مقاومت و شکست سنگین اوباش منطقه خواهد انجامید.

توصیه اینجانب محمود رشنواز به عنوان یک پژوهشگر حقوق بین الملل از کشور ایران به ریاست جمهور محترم

ریاست محترم جمهور عزیز، جناب آقای دکتر پزشکیان بنده به عنوان یک پژوهشگر به شما توصیه می نمایم که یادتان باشد شهادت و ترور اسماعیل هنیه به جهت حضور در مراسم تحلیف جنابعالی صورت پذیرفته و مرد جهادی اسماعیل هنیه، به حرمت کشور ما و مراسم مقدس تحلیف ریاست جمهوری کشورمان  با وجود تمام تهدیدات نقطه به نقطه ی جنایتکاران صهیونیستی و سرویس های امنیتی موساد نسبت به ایشان، دست به چنین ریسکی زده و در کشور ما حضور پیدا نموده است.

لذا از شما ریاست محترم جمهور کشورمان تقاضا داریم که همچون ریاست های محترم جمهور قبلی و چه بسا بیشتر و مقتدرانه تر برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین و آرمان های جنبش اسلامی و جهادی اسماعیل هنیه، مقتدرانه در جوامع بین المللی با قدرت ایستادگی و مبارزه نمایید و همچنان پا به پای رهبر معظم کشورمان که همانا همیشه یار و یاور کلیه مظلومان مسلمان جهان بوده است  از کوچکترین حمایت نسبت به مردم مظلوم فلسطین و ظلمی که به آنها می شود دریغ ننمایید همچنین تا آخرین قطره خون از شهادت اسماعیل هنیه دفاع و انتقام گیری نمایند.

نویسنده :محمود رشنواز

پژوهشگر و دانشجوی دکتری حقوق بین الملل ، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی ، دبی، امارات

(عضو مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه)

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا