بین المللسیاسی

فصل جدید منازعه ایران و اسرائیل

ترور اسماعیل هنیه فردای مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در تهران، با محکومیت‌های گسترده کنشگران سیاسی از همه جناح‌ها مواجه شد. در این میان برخی بر این باورند که از این پس ایران و اسرائیل وارد فاز جدیدی از مبارزه خواهند شد. از سوی دیگر برخی همزمانی این ترور را با تغییر دولت جدید گویای پیام دانستند.

به گزارش توانانیوز، حمیدرضا ترقی، سیاستمدار و از اعضای شورای مرکزی و معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «انتخاب این موقعیت زمانی برای ترور اسماعیل هنیه، نشان می‌دهد که صهیونیسم از تغییر رویه‌ جهموری اسلامی در حمایت از فلسطین ناامید شده است. جمهوری اسلامی در این مراسم تحلیف نشان داد که با صلابت به حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌دهد.» او همچنین تاکید می‌کند: «با توجه به اینکه این اقدام تروریستی برخلاف مقررات بین‌المللی است، اسرائیل هزینه سنگینی خواهد پرداخت و انتقام سختی از او گرفته می‌شود.»

ترقی درباره زمان این انتقام می‌گوید: «جمهوری اسلامی همواره پاسخ مناسب و به‌موقع به اسرائیلی‌ها داده است و در نتیجه آنها را غافلگیر خواهیم کرد و آنها را پشیمان می‌کنیم.» از دیدگاه ترقی، نحوه ترور اسماعیل هنیه پیچیده و با استفاده از امکانات ویژه‌ای است که فقط در اختیار آمریکا و صهیونیست‌هاست؛ البته این امکان هم وجود دارد که عوامل نفوذی کمک کرده باشند. این مسائل نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.» او تاکید کرد که از این پس، جمهوری اسلامی وارد فاز جدیدی با اسرائیل خواهد شد و اصطکاکی تمام‌عیار به دنبال خواهد داشت.

ذهن‌ها مکدر شد

محمد عطریانفر، روزنامه‌نگار و سیاستمدار ایرانی به روزنامه «دنیای اقتصاد» درباره ترور اسماعیل هنیه بر اساس رویکردی تاریخی پاسخ می‌دهد: «واقعیت این است که ما با رژیم اشغالگر قدس منازعات تاریخی، سیاسی و عقیدتی داریم که ریشه این مقاومت برمی‌گردد به اینکه دست جنایکاران آمریکا و عواملشان رژیم ناپاک اسرائیلی غرق خون ملت فلسطین است. امروز متاسفانه مقاومت کشورهای اسلامی در برابر رژیم اشغالگر قدس و تمام مقاومت‌های سرزمین‌های عربی رنگ باخته است و در روزگار فعلی فقط ایران و حزب‌الله لبنان هستند که هنوز از حقوق مشروع فرزندان فلسطین دفاع می‌کنند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا