ورزشیسیاسی
موضوعات داغ

ابرقدرت سازی و فرهنگ سازی در المپیک

امریکا وچین ابرقدرتند. شک دارید؟ به نتایج المپیک نگاه کنید! این دو کشور با فاصله، در صدر قرار گرفته اند و دست نیافتنی هستند. شما دوره های اخیر را ببینید: فاصله آن‌دو با کشور سوم زیاد است. مثلا در 2020 امریکا 39 طلا، چین 38 طلا و سپس ژاپن(میزبان) 27 طلا، و بعد انگلیس و روسیه و استرالیا با 22 و 20 و 17 طلا، و بعد از آن هلند و فرانسه و آلمان و ایتالیا با 10 طلا قرار دارند.

به گزارش توانانیوز، اصلا از اوائل المپیک هم معلوم است چه کشوری برتر است. از همان روزهای اول امریکا و چین بالاتر از دیگران قرار میگیرند.

خب حالا امریکا و چین طلاهایشان را در چه رشته‌هایی به دست آورده اند؟

امریکا: 11طلا در شنا(2تا هم در دیگر ورزش‌های آبی)، 7تا در دومیدانی، و سپس 3تا در کُشتی.

چین: 7تا در شیرجه(5تا هم در دیگر ورزش‌های آبی)، 7تا دروزنه برداری، 4تا در ژیمناستیک و تیراندازی و تنیس‌روی‌میز.

انگلیس: 6تا در دوچرخه سواری، 4تا در شنا، 3تا در قایق رانی بادبانی.

استرالیا: 9تا در شنا، 6تا در انواع قایق رانی.

کاملا بطور “اتفاقی” در رشته‌ای که این کشورها قوی اند، مدالهای زیادی توزیع میشود. مثلا:

در بین رشته‌های دو و میدانی، تنها در “دو”(دویدن) 34 مدال طلا توزیع میشود (100 و 200 و 400 و 800 متر و نیز 1.5 و 5 و 10 کیلومتر و ماراتون و

پیاده روی سرعت و دوصحرایی و چند تا دو با مانع و دو امدادی، بخش مردانه، زنانه و برخی مختلط!)

تنها در “یکی” از ورزش‌های آبی (یعنی شنا) 35 مدال طلا توزیع میشود (کرال سینه، کرال پشت، قورباغه، پروانه، مجموع 4 نوع گذشته، آزاد، امدادی؛

برخی بصورت 50 و 100 و 200 و 400 و 800 و 1500 متر؛ بخش مردانه، زنانه و برخی مختلط). این به جز ورزش‌های آبی دیگر است. مثلا در شیرجه هم جداگانه 8 مدال دیگر توزیع می شود.

در یکی از زیررشته‌های قایق رانی (یعنی قایق رانی با قایق کانو، آن هم به روش اسپرینت/سرعت) 12 مدال طلا توزیع می شود، و در رشته دیگر پاروزنی 14 مدال طلا توزیع میشود، و در قایق رانی بادبانی 10 مدال طلا.
تنها در “یکی” از رشته های ژیمناستیک(یعنی ژیمناستیک هنری) 18 مدال طلا توزیع میشود
در یکی از 4 رشته دوچرخه سواری (یعنی دوچرخه سواری در پیست) 12 مدال طلا توزیع میشود.

حالا مدل‌دهی کدام رشته‌ها همان ابتدای المپیک شروع می شوند؟ اتفاقا ورزش‌های آبی. مثلا المپیک امسال، در همین “یک” ورزش‌ آبی (یعنی شنا) از روز دوم، در 9 روز اول روزانه 4 مدال طلا توزیع می شود. یعنی همان ابتدای المپیک ابرقدرت را بالا می کشد، اما مدال‌های کُشتی تازه از روز دهم المپیک شروع میشود. در نتیجه‌ی این زمانبندی چین 3تا طلا در روز اول و 3 تا طلا در روز دوم به دست آورده، و امریکا هم 4 تا و 3 تا در دو روز اول گرفته است. یعنی باعث شده از همان ابتدای المپیک این کشورها جلو بیفتند.

حالا در والیبال و هندبال و فوتبال با این همه تلاش واین همه بازیکن مجموعا چندمدال توزیع میشود؟ هر ورزش 2 مدال(مردان و زنان). آن وقت “یک” ورزشکار چینی در شنا 6 مدال گرفته، یا دو ورزشکار امریکایی (و نیز دو ورزشکار استرالیایی) در شنا هر کدام 5 مدال گرفته‌اند. همه هم در شنای زنان. یعنی این 5 نفر روی هم 26 مدال شنای زنان را گرفته اند. در ژیمناستیک هنری هم اوضاع نزدیک به همین است: مثلا یک زن امریکایی 4 مدال در این رشته را کسب کرده است، همچنین یک زن برزیلی و یک مرد ژاپنی.

حالا اگر کُشتی و تکواندو را اولین ورزشهای المپیک برای مدال‌دهی قرار میدادند چه میشد؟ ایران از اول المپیک در اوائل جدول قرار میگرفت و اسمش در جدول مدال‌ها در دنیا شنیده میشد. حالا اگر تعداد وزنهای کُشتی را افزایش میدادند چه میشد؟ حالا اگر وزنه برداری بجای هر وزن یک مدال، هر وزن 3 مدال میداشت (تک ضرب، دو ضرب، مجموع) چه می شد؟ حالا اگر رشته چوگان و کُشتی پهلوانی وکُشتی با چوخه هم جزء رشته های المپیکی می بود چه میشد؟ اگر ورزش‌های زورخانه ای را هم اضافه میکردند (مثل ژیمناستیک) چه میشد؟ …

مثلا رشته بستکبال راکه خودشان قوی هستند،یک بسکتبال دیگرهم اضافه کرده اند: بسکتبال 3نفره! یاتنیس وبدمینتون وتنیس روی میزبجای 2 مدال یاحداقل 4 مدال، 5 مدال دارد(تک نفره مردانه و زنانه، دونفره مردانه و زنانه و مختلط).

یا مثلا درنظربگیرید که گلف، راگبی، اسکیت بورد، سنگ نوردی، موج سواری وحتی رقص بریک هم دررشته‌های ورزشی المپیک حضور دارند!
می‌دانم که طبعا برای این انتخابها، دلایل به ظاهر بی طرفانه و بلکه علمی‌ای ارائه می کنند، ولی کیست که نداند حقیقت جز این است و پشت پرده چه خبرهاست؟ می‌دانم که تنها دلیل پشت پرده اِبراز قدرت نیست، بلکه ده ها هدف دیگر مانند ترغیب فرهنگ غربی، ترویج ورزش های غربی، ترویج کم پوششی و … هم وجود دارد.

نویسنده : علی سراج

فعال سیاسی فرهنگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا