سیاسیبین الملل
موضوعات داغ

بررسی علل تاخیر در خونخواهی شهید هنیه

«عقب نشینی غیرتاکتیکی در مقابل دشمن غضب الهی را به دنبال دارد- مقام معظم رهبری 1403/5/24»

در بامداد روز 10 مرداد سال 1403 و پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران، اسماعیل هنیه رهبرسیاسی جنبش حماس که به عنوان مهمان در مراسم تحلیف حاضر شده بود، در محل اقامت خود در تهران ترور شد.

به گزارش توانانیوز، به لحاظ سیاسی مسئول ترور شهیدهنیه، در مرحله اول حاکمیت و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را خدشه دار کرده و سپس این ترور را انجام داده است.

پس از این واقعه تلخ مقام معظم رهبری اعلام نمودند که هنیه مهمان عزیز ما بود و خونخواهی از او را وظیفه خود میدانیم.

شواهد و قرائن همکی حاکی از این واقعیت است که ترور از سوی رژیم صهیونیستی تصمیم گیری شده و احتمالا توسط عوامل داخلی وابسته به آن رژیم اجراشده است.

امروز و با گذشت پانزده روز از واقعه تلخ بامداد 10 مرداد هنوز جمهوری اسلامی اقدامی به صورت عملی در مورد خونخواهی شهید هنیه انجام نداده است. لکن در این پانزده روز اقدامات سیاسی متعدد و همچنین تحرکات نظامی مختلفی در داخل کشور و جبهه مقاومت که نشان از آماده سازی برای اقدام نظامی میباشد،صورت گرفته است.

چرا این میزان تاخیر در اقدام نظامی مورد تاکید مسئولان عالی رتبه سیاسی و نظامی ایران صورت گرفته و آیا این تاخیر باعث بی نتیجه شدن هرگونه اقدام نظامی نمیشود؟

اول باید بدانیم که اقدام متقابل و هرچه قویتر، در واقع قیمت گذاری بر روی خدشه وارد نمودن به امنیت ملی و حاکمیت ملی ماست، به این صورت که هزینه ای که طرف مقابل بدلیل اقدام خود متحمل میشود،قیمت امنیت ملی ماست و دشمن در محاسبات خود همیشه این هزینه را لحاظ کرده و سپس برای هر اقدامی در آینده تصمیم گیری میکند.

دوم تاکید بر این نکته ضروری است که ویترین عالم سیاست ممکن است موضع گیری هایی باشد لکن در جلسات خصوصی و درهنگام تصمیم گیری های کلان، نظرات متفاوت و گاه متعارض با موضوع گیری عمومی باشد. اینکه فرضا در جلسه شورای عالی امنیت ملی، چه کسانی موافق و چه افرادی مخالف اقدام نظامی علیه رژیم صهیونیستی بوده اند، برما پوشیده است لکن چه بسا نظرات افراد تاثیرگذار در آن جلسه تاخیر در اقدام نظامی و چه بسا عدم اقدام نظامی ایران را درپیش داشته باشد.

قیمت گذاری بر روی امنیت ملی،اصلی اساسی در روابط بین المللی است و رعایت نکردن آن از طرف کشوری که مورد حمله واقع شده،این پیام را به طرف مقابل می رساند که «بدلایل سیاسی و یا ضعف نظامی امکان پاسخگویی برای من مهیا نیست»

و ارسال این پیام به رژیم سفاک صهیونیستی که ددمنشی و شقاوت خودرا از زمان تاسیس نامشروع خود تا به امروز بارها و بارها با وقاحت نشان داده است، عواقب دردناکی برای کشور درپی خواهد داشت.

این احتمال دور از ذهن نیست که اگر تصمیم به عدم خونخواهی در ایران گرفته شده باشد، رژیم صهیونیستی توسط عوامل داخلی خود از این امر مطلع شده باشد و این بازی های رسانه ای و تخمین زدن های احتمال حمله ایران توسط رسانه های رژیم و صحبت از پناهگاه و ترس و … ، به سخره گرفتن صحبت از قطعی بودن حمله،توسط مسئولان کشور است.

نکته آخر اینکه، ضمن تاکید بر لزوم اقدام نظامی سنگین علیه رژیم صهیونیستی و آماده بودن برای همه ی عواقب احتمالی آن، جمهوری اسلامی ایران بایستی به سمت حداکثرسازی توان نظامی خود حرکت کند و این حداکثرسازی در دنیای فعلی تجهیزکشور به سلاح هسته ای است، چراکه در مقابل رژیمی قرارداریم که به زرادخانه کلاهک های هسته ای مجهز است و چه بسا این امر در تصمیم گیری های هردو طرف برای هراقدامی موثر است.

نویسنده : علی شمسیان

پژوهشگر و وکیل پایه یک دادگستری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا