اجتماعیعمومی

جزئیات تقویم دریایی خلیج فارس

رئیس انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی قشم جزئیات بیشتری درباره تقویم دریایی خلیج‌فارس، که توسط جمعی از پژوهشگران، فعالان اجتماعی و منجمان در حال تدوین است، اعلام کرد.

به گزارش توانانیوز، احمد مرادی  در بندرعباس با اشاره به جزئیات بیشتر از تقویم دریایی خلیج‌فارس، اظهار کرد: این تقویم با همت جمعی از پژوهشگران، کنشگران فرهنگی و اجتماعی و انجمن‌های مردم‌نهاد جزیره قشم در حال تدوین است.

وی افزود: این تقویم قرار است اساس رویداد‌های فرهنگی و هنری جزیره قشم باشد و بر همین اساس، موضوع با حساسیت زیادی در حال انجام است.

رئیس انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی قشم در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به ویژگی‌های این تقویم، گفت: این تقویم مانند تقویم شمسی دارای ۳۶۵ روز و چند ساعت است.

مرادی با بیان اینکه شروع این تقویم نوروز دریا خواهد بود که مراسم خاصی از جمله رفتن به دریا نیز در این روز برگزار می‌شود، ادامه داد: این تقویم متشکل از چهار فصل شامل فصل اول با عنوان «شهریماه» یا همان پاییز، فصل دوم «دمستون» یا همان زمستان، فصل سوم «جووا» یا همان بهار و فصل چهارم «گرما» به عنوان تابستان است.

این فعال اجتماعی جزیره قشم خاطرنشان کرد: در تقویم دریایی خلیج‌فارس، سه فصل نخست ۱۰۰ روزه و فصل چهارم (گرما) ۶۵ روزه است.

وی با اشاره به دیگر ویژگی‌های این تقویم نیز با بیان اینکه در تقویم دریایی «ماه» وجود ندارد، عنوان کرد: هر فصل به جای تقسیم بر سه ماه، تقسیم بر ۱۰ می‌شود و دهه‌های مختلفی دارد.

مرادی اضافه کرد: هر دهه از این تقویم در هر فصلی که باشد، یک حادثه طبیعی و یک رخداد فرهنگی در آن شکل می‌گیرد، مثلا ممکن است در یک دهه مشخص، زمان وزیدن باد‌های مختلف مانند کوش، شمال یا سهیلی باشد، یا یک دهه مختص ثمردهی نخل‌ها یا یک رویداد فرهنگی باشد.

رئیس انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی قشم اظهار کرد: ما در فکر هستیم اولاً اساس تقویم را مشخص کرده و زمان دقیق شروع آن را مشخص کنیم که در این مسیر، با توجه به نظرات علمی، از علم و اساتید نجوم کمک بگیریم و زمان دقیق شروع تقویم را مشخص کنیم.

به گفته مرادی؛ انجمن نجوم آماتوری ایران نیز در تدوین این تقویم مشارکت دارد تا بتوان به لحاظ فنی و تخصصی نیز کار تدوین این تقویم دریایی را، با دقت بیشتری انجام داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا