اقتصادیعلم و فناوریعمومی
موضوعات داغ

گذری بر نماد فملی و شرکت ملی صنایع مس ایران

شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت تولید و استخراج مس ایرانی است،که در زمینه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری مس، همچنین تولید محصولات مسی همچون کاتد، اسلب، بیلت و مفتول، فعالیت می‌نماید. این شرکت مالک سه معدن مس سرچشمه و میدوک در استان کرمان و سونگون در استان آذربایجان شرقی می‌باشد.

به گزارش توانانیوز، تولید مس در دنیا به دو روش پیرومتالوژی و هیدرومتالوژی انجام می‌شود.

پیرومتالوژی: (احیا فلز در دمای بالا) معمولاً وقتی ترکیبات سولفیدی در دسترس باشد، از این روش برای تولید مس استفاده می‌شود.

هیدرومتالوژی: (واکنش‌هایی که در محلول اتفاق می‌افتد) معمولاً وقتی ترکیبات اکسیدی در دسترس باشد، از این روش برای تولید مس استفاده می‌شود.

مراحل تولید مس به روش پیرومتالوژی:
کلسینه کردن
شعله‌پزی
ذوب کردن
پالایش کردن

مراحل تولید مس به روش هیدرومتالوژی:
لیچینگ
غلیظ‌سازی محلول و خالص‌سازی
استخراج فلز و یا ترکیب فلزی

در ایران، تولید مس به روش پیرومتالوژی انجام می‌شود، اما در بیشتر مناطق تأثیرگذار دنیا، تولید این فلز به روش هیدرومتالوژی صورت می‌پذیرد.
ذخایر مس در دنیا حدوداً ۸۹۰ میلیون تن گزارش شده است. کشور شیلی با ذخیره حدود ۱۹۰ میلیون تنی، بیشترین ذخایر مس را در اختیار دارد. میزان ذخایر مس دنیا به تفکیک کشور در نمودار ذیل مشاهده می‌شود.

شرکت ملی صنایع مس ایران در سال مالی ۱۳۹۹ حدود ۲۷هزارمیلیارد تومان سود خالص کسب نمود و به یکی از سودآورترین شرکت‌های ایران بدل گشت.با تولید حدود ۳۰۰ هزار تنی کاتد در سال، جایگاه ایران در آسیا و دنیا به ترتیب ششم و هفدهم می‌باشد. همچنین با مصرف حدود ۱۶۵ هزار تنی در سال، جایگاه سیزدهم و بیست و چهارم در دنیا را به خود اختصاص داده است. شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و مس شهید باهنر دو شرکت تولیدکننده مس و محصولات نهایی این زنجیره در ایران هستند.

اکنون اکثریت سهام این شرکت متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (۱۲٪)، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین (۵٪) و سهام عدالت می‌باشد.در بازار سهام سه نماد فعال در این صنعت « فملی »، « فباهنر » و « سرچشمه » هستند که سهم این سه نماد از کل بازار سهام (بورس و فرابورس) حدود ۲/۴ درصد است. در این بین شرکت ملی مس ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و اثرگذارترین نمادهای حاضر در بورس سهم ۴/۹۶درصدی از صنعت مس بورسی

مس پرس، «فملی» به عنوان یکی از نمادهای شاخص بازار بورس ایران پیش از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ملی صنایع مس ایران در تاریخ 31 تیر ماه سال جاری، با عبور از نمادهای فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) به رتبه نخست ارزش روز بازار سرمایه کشور رسید.

«فملی» در این رتبه‌بندی با رسیدن به قله 600 هزار میلیارد تومانی، علاوه بر اینکه به بالاترین ارزش تاریخ فعالیت خود رسید، عنوان نخست بازار سرمایه ایران را هم به لحاظ ارزش روز کسب کرد.در این بین شرکت ملی مس ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و اثرگذارترین نمادهای حاضر در بورس سهم ۴/ ۹۶درصدی از صنعت مس بورسی را دارد.

پس از آن مس شهید باهنر به عنوان نماد تولیدکننده محصولات مسی در بازار سهام فعالیت دارد. نماد «سرچشمه» اما گرچه به عنوان یکی از نمادهای مسی شناخته می‌شود اما عمده فعالیت‌های آن در زمینه سرمایه‌گذاری است.شرکت صنایع مس شهید باهنر با ارزش بازار 17/ 7هزار میلیارد تومان در بازار اول (تابلوی اصلی) بورس معامله می‌شود. این شرکت در زمینه تولید انواع فرآورده‌‌‌های مسی، آلیاژهای مسی و برنجی و سایر تولیدات مربوط به مس و آلیاژهای مسی و برنجی، اکتشاف، استخراج، بهره‌‌‌برداری، فرآوری معدنی و… فعالیت دارد. هر سهم این شرکت در حال حاضر در قیمت 2734 تومان معامله می‌شود. این در حالی است که ارزش دفتری هر سهم «فباهنر» بر اساس ترازنامه برابر با 6/ 837 تومان است.

همچنین P/ E شرکت برابر با عدد 12/ 7 است. «فباهنر» با سرمایه ثبت شده 5/ 112 میلیارد تومان، در 6 ماه نخست سال‌جاری 4/ 651 میلیاد تومان سود خالص شناسایی کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 132‌درصدی داشته است. حاشیه سود خالص این شرکت بر اساس صورت مالی 6 ماهه برابر با 5/ 27 درصد بوده است.

میزان درآمدهای عملیاتی شرکت در 6 ماه نخست سال حدود 4/ 2 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد 94‌درصدی همراه شده است. شرکت در گزارش تفسیری خود رشد سود عملیاتی را در 6 ماه نخست سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 107‌درصد دانسته و اعلام کرده که مواردی از قبیل افزایش مقداری فروش با نرخ رشد 7‌درصد که افزایش 94‌درصدی مبلغ فروش را در پی داشته و این امر ناشی از جذب بازارهای جدید و مدیریت مبلغ خرید مواد اولیه در بازه‌‌‌های زمانی کنترل شده بوده است.

دارایی‌های سهام فملی که روی قیمت نماد آن در بورس تاثیرگذار است

از جمله مهم‌ترین دارایی‌های سهام فملی که روی قیمت نماد آن در بورس تاثیرگذار است، می‌توان به شرکت‌های زیرمجموعه اشاره کرد. این شرکت‌های زیرمجموعه شامل شرکت مهندسی، ساخت و فرآوری صنایع غیرآهنی، مجتمع مس سرچشمه، مجتمع مس شهربابک، مجتمع مس آذربایجان، موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس کرمان هستند.

از جمله مهم‌ترین دارایی‌های فملی، شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه است که خود دارای شرکت‌های زیرمجموعه آرین ماهتاب گستر، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس، شرکت صنایع افق کرمان و شرکت سرمایه‌گذاری راهیان سهام است.

همچنین دلیل بعدی را مدیریت هزینه‌‌‌های تولید شامل کاهش هزینه ضایعات خطوط تولیدی به‌رغم افزایش 9‌درصدی تناژ تولید با توجه به تعمیرات اثاثیه ماشین‌‌‌آلات تولیدی دانسته است. بر اساس آخرین گزارش عملکرد ماهانه (آبان ماه) شرکت از ابتدای سال تا پایان آبان ماه در مجموع 6/ 22 هزار تن محصول تولید کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد حدود 12‌درصدی داشته است. شرکت در آبان ماه 2/ 3 هزار تن محصول تولید کرده است. بیشترین میزان تولید شرکت در 8 ماهه سال‌جاری تسمه و ورق برنجی در مجموع (داخلی و صادراتی) به میزان 2/ 6 هزار تن بوده است.

شرکت ملی صنایع مس ایران از سال 1385 تا کنون با نماد فملی در بورس فعالیت می‌کند. قیمت این سهام در طول این سال‌ها با فراز و فرودهایی همراه بوده که متاثر از ارزش ذاتی شرکت می‌باشد. به این معنا که اگر صورت سود و زیان شرکت، افزایش سود خالص را نشان دهد، قیمت سهام نیز بالا می‌رود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا