اجتماعیعمومی
موضوعات داغ

صنعت مد دومین آلاینده محیط زیست

صنعت مد بعد از صنعت نفت دومین آلاینده محیط زیست به حساب می آید.صنعت مد یکی از حوزه هایی است که بیشترین تاثیر را بر تغییرات اقلیمی و بحران اکولوژیکی می گذارد،با کاهش طول عمر لباس ها آسیب های زیست محیطی صنعت مد افزایش می یابد .سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد لباس در جهان تولید می شود و هر ساله ۱۵۶ میلیون درخت برای صنعت مد قطع می شود.مد، صنعت پیچیده‌ای است که شامل صنایع کوچک‌تری مانند فراورده‌های پوشاک و تأمین کالا، پارچه، مواد خام، رنگ، تولید، حمل و نقل، فروش، عرضه و تقاضا و نهایتاً دور ریختن آنها می‌شود.

به گزارش توانانیوز، صنعت مد ۴درصد مصرف جهانی آب مصرف می کند و در واقع جز صنایع پر مصرف آب می باشد و البته از عوامل آلوده کننده آبها نیز می باشد چه از طریق پسماند کارخانجات نساجی که به دریاها یا فاضلابها راه پیدا می کند و از طریق آن باعث آلودگی آب و به خطر افتادن زندگی آبزیان می شود چه از طریق شستشو که ضایعات رنگ مصرفی باعث آلودگی آب می شود و گفته می شود یک سوم زباله های موجود در دریاها و اقیانوس ها منسوجات می باشند که به دلیل عدم تخریب پذیری بر زندگی گیاهان و آبزیان تاثیر می گذارد.

امروزه با گسترش fast fashion ها آسیب جبران ناپذیری بر محیط زیست وارد می شود چه در مرحله تولید ، عرضه و چه در زمانی که قابل مصرف نمی باشند .از آنجاییکه عمده پوشاک مصرفی از الیاف مصنوعی می باشد واین الیاف کمتر زیست تخریب پذیر هستند مدت زمان زیادی در طبیعت باقی می مانند و این زباله ها آلودگی های خاک و آب را به همراه دارد .مد، دومین صنعت آلاینده محیط زیست است.

برای کنشگران محیط زیست، میزان بالای کربن تولید شده در این صنعت به نسبت مصرف دیگر مواد شیمیایی، کمترین اهمیت را دارد. این کنشگران بیشتر نگران استفاده زیاد از مواد نگهدارنده، رنگ‌های شیمیایی، آفت‌کش‌های مزرعه‌های پنبه و مواد زائدی هستند که تولید لباس ایجاد می‌کند

برخی برندهای که در زمینه مد سریع فعالیت می کنند برای عرضه سریعتر محصولات ، محصولات گذشته را دفن و یا می سوزانند که اثرات مخرب آن بر محیط زیست قابل جبران نیست .

همچنین پنبه از وابسته‌ترین گیاهان به مواد شیمیایی افزودنی و آفت‌کش‌ها است. تقریباً ۳ درصد از مزارع کره زمین به کشت پنبه اختصاص داده شده‌اند که به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی و حشره‌کش‌های زراعتی در جهان است.

افزایش لباس‌های دور ریخته‌شده در گورستان‌های زباله و آلودگی‌های ناشی از مواد شوینده، به آلایندگی این صنعت می‌افزاید.

شاید هیچگاه فکر نمی کردیم لباسهای زیبایی که باعث زیبایی بشر می شوند برای محیط زیست و دیگر جانداران آسیب زا هستند و لازم است برای توسعه پایدار و رعایت عدالت اجتماعی و زیست محیطی در سبک استفاده از پوشاک تجدید نظر نماییم

نویسنده: وجیهه قپانداران

محقق و مدرس حوزه اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا