بین الملل
موضوعات داغ

افتخارات نژادی و فرهنگی کامالا هریس در کنوانسیون دموکرات‌ها

کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری و معاون رئیس‌جمهور، در شب تاریخی که به عنوان نخستین زن با پیشینه سیاه و آسیای جنوبی به نامزدی ریاست‌جمهوری یک حزب بزرگ رسید، به صراحت به دستاوردهای نژادی و جنسیتی‌اش در صورت انتخاب به کاخ سفید اشاره نکرد.

به گزارش توانانیوز ، او به جای این کار، به پیشینه چندنژادی و تربیت خود پرداخت. هریس به ریشه‌های خود به عنوان دختر یک زن هندی‌تبار و مرد کارائیبی ادای احترام کرد و از جامعه چندفرهنگی «عمه‌ها» و «دایی‌ها» در منطقه خلیج سانفرانسیسکو تجلیل نمود. پس از سخنرانی‌اش، اقوامی که به صحنه آمدند تا در مراسم سنتی رها کردن بادکنک‌ها شرکت کنند، شامل افرادی با نژادهای مختلف و اغلب ترکیبی بودند، مشابه خود هریس. پوشاک غربی و ساری‌ها در کنار هم به نمایش درآمدند.

این اقدام هریس و دیگران در کنوانسیون، به منظور نمایش داستان شخصی او و ارائه پیامی بصری سیاسی بود که می‌توانست به گروه وسیعی از مردم که خود را در خانواده‌هایی مشابه با او می‌یابند، جذب کند. بر اساس بررسی‌های جامع اداره آمار ایالات متحده، در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲.۵ درصد از ساکنان آمریکا به عنوان افرادی با دو یا بیشتر نژاد شناسایی شدند، که نسبت به ۳ درصد در ده سال قبل افزایش داشته است.

ایالات متحده کشوری است که قرن‌ها آفریقایی‌تباران را به بردگی گرفته و یک قرن دیگر قوانین جداسازی قانونی، اقتصادی و اجتماعی را اعمال کرده و زمانی نیز نمایندگی برابر را به سیاه‌پوستان در کنوانسیون‌های سیاسی رد کرده است. سیستم مهاجرت این کشور مدت‌ها به نفع مهاجران سفیدپوست بود و حقوق رای‌گیری را تا یک قرن پیش به زنان نداده بود.

این مسائل در ذهن بسیاری از حاضران در سالن کنوانسیون شیکاگو نزدیک بود. بسیاری از حاضران به احترام به جنبش حقایق، لباس سفید به تن کرده بودند.

دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه هریس، به پیشینه سیاه او شک کرده و به دروغ به جمعی از خبرنگاران سیاه‌پوست گفته است که هریس در مواقعی که به نفعش بوده، نحوه ارائه پیشینه نژادی‌اش را تغییر داده است. سناتور جی دی ونس از اوهایو، هم‌پیمان ترامپ، هریس را «آفتاب‌پرست» نامیده و گفته است که او به «لهجه جنوبی جعلی» روی می‌آورد.

وِس مور، فرماندار مریلند، در مصاحبه‌ای گفت: «فکر می‌کنم چیزی که نمی‌توانیم فراموش کنیم، این است که این نوسانات معمولاً به خاطر نژاد است.» او افزود: «این مسئله‌ای است که فکر می‌کنم هنوز به عنوان یک جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.»

در طول شمارش آرا در کنوانسیون، که در آن نمایندگان به نامزدی هریس رأی دادند، برخی سخنرانان نام میانه هریس، «دِوی»، را به عنوان اشاره‌ای به پیشینه آسیای جنوبی او اعلام کردند.

چندین سخنران با افتخار به نژاد هریس اشاره کردند. رهبر حقوق مدنی، کشیش ال شارپتون، رئیس و مدیر عامل شبکه اقدام ملی، اشاره کرد که Shirley Chisholm، نخستین زن سیاه‌پوست منتخب به کنگره که در سال ۱۹۷۲ برای ریاست‌جمهوری نامزد شد، از دستاوردهای هریس خوشحال می‌شد.

دست‌کم چندین سخنران دیگر نیز در این زمینه اظهارنظر کردند، و کامیدین دی.ال. هیگلی در نطق پیش از هریس، به پیشنهاد ترامپ مبنی بر اینکه هریس به‌طور نادرست پیشینه سیاه‌پوست خود را کم‌اهمیت جلوه داده است، پاسخ داد.

باراک اوباما، هنگام پذیرش نخستین نامزدی ریاست‌جمهوری توسط یک مرد سیاه‌پوست در سال ۲۰۰۸، به پدر کنیایی و مادر کانزاسی خود اشاره کرد. هیلاری کلینتون نیز در کنوانسیون ۲۰۱۶ به رسیدن به «دستاوردی در پیشرفت کشور ما به سوی اتحادی کامل‌تر: نخستین بار که یک حزب بزرگ زن را برای ریاست‌جمهوری نامزد کرده است» اشاره کرد.

هریس، دختر مهاجران از جامائیکا و هند، در اوکلند، کالیفرنیا، شهری از طبقه کارگر و زمانی محل اقامت پررونق آفریقایی‌تباران و زادگاه حزب پلنگ‌های سیاه برای دفاع از خود، به دنیا آمد و بزرگ شد.

او درباره مادرش گفت: «مادرم زن هندی‌تبار و پنج فوت قد بود با لهجه، و به عنوان فرزند ارشد، دیدم که چگونه جهان گاهی با او رفتار می‌کرد. اما مادرم هرگز خونسردی خود را از دست نداد.»

او افزود: «او به ما آموخت که هرگز درباره بی‌عدالتی شکایت نکنیم، بلکه کاری برای رفع آن انجام دهیم. و همچنین به ما گفت که هرگز چیزی را به طور نیمه‌کاره انجام ندهیم. و این یک نقل قول مستقیم است.»

هرچند ازدواج مادر و پدرش کوتاه‌مدت بود، هریس گفت که پدرش همیشه او را تشویق به پذیرش ریسک‌ها می‌کرد. «بدو کامالا! بدو! نترس. نگذار چیزی تو را متوقف کند».

مادر هندی آنها، به گفته معاون رئیس‌جمهور، دخترانش را به عنوان سیاه‌پوست تربیت کرد زیرا احساس می‌کرد که این گونه است که جهان ابتدا آنها را می‌بیند.

مترجم: مینو مهدور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا