اجتماعیعمومیفرهنگی و هنری
موضوعات داغ

جرم انگاری اهداف پلید مجرمین در موضوع انتشار تصاویر خصوصی بانوان

بانوان مراقب اهداف پلید مجرمین در موضوع انتشار تصاویر خصوصی خود در فضای مجازی باشند!

با گسترش فضای مجازی و ارتقاء برنامه های مختلف ارتباطی، این برنامه ها در میان افراد جامعه جای خود را به سرعت باز کرد تا جائیکه  علاوه بر محاسن و تسهیل امکانات برتر در زمینه ملزومات زندگی اجتماعی، متاسفانه با چالش هایی نیز به دلیل سوء نیت برخی افراد روبرو گردیده ایم!

به گزارش توانانیوز، یکی از رفتارهای سوء عدم استفاده صحیح از فضای مجازی، انتشار تصاویر بانوان اغلب بدون رضایت می باشد! موضوعی که تنها با یک کلیک طی چند ثانیه، تصویری خصوصی را به سطح گسترده کاربران بین المللی دنیا مخابره می نماید! در حقیقت امروزه در جامعه فعلی کشور نیز با موضوع انتشار گسترده تصاویر بعضا” خصوصی بانوان بدون رضایت و اطلاع آنان مواجه هستیم و حجم قابل توجهی از پرونده های دستگاه قضا و پلیس فتا را به خود اختصاص داده است!

در خصوص انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی و راهکارهایی در مواجهه با آن باید گفت: به طور کلی حسب قوانین جاری کشور ، تصاویری که ما اجازه دسترسی به آن‌ها را به کسی نداده‌ایم، تصاویر خصوصی ما محسوب می‌شوند. این تصاویر می‌تواند در یک گفت‌وگوی خصوصی برای کسی فرستاده شده باشد یا از طریق هک شدن و دسترسی غیر مجاز تلفن همراه به دست آمده باشد. البته اهمیت  این موضوعات بسیار قابل توجه بوده و بهتر است از باب دقیق حقوقی به آن‌ها پرداخته شود. باید در نظر داشته باشیم که در قبال تصاویری که از دیگران دریافت می‌کنیم، مسئولیتی حقوقی و قانونی داریم و باید از آن‌ها مراقبت کنیم.

دلایل اهمیت حفظ حریم خصوصی 

کوچکترین سوء نیتی در جهت استفاده یا نمایش یا انتشار تصاویر شخصی دیگران می تواند موجبات تحقق مسئولیت قضائی را پدید آورد! یکی از دلایل اهمیت مراقبت از تصاویر خصوصی این است که امروزه آن‌ها بخشی از زندگی ما بوده و به صورت مداوم با آن‌ها درگیر هستیم. انتشار گسترده این تصاویر باعث می‌شود که دیگران به نوعی وارد زندگی شخصی ما بشوند. در ادامه این موضوع می‌تواند چالش‌هایی از جمله مشکلات روحی و روانی و حتی اجتماعی را از مناظر مختلف به دنبال داشته باشد.

نکته قابل توجه این است که ممکن است تصاویری از شخص منتشر شود که چند سال بعد، از آن‌ها بر علیه صاحب آن به نحوی از انحاء استفاده شود. برای مثال انتشار عکس‌های قدیمی یک شخص (به هر کیفیت و میزان) می‌تواند تبعات اجتماعی مخربی را برای وی در پی داشته باشد. باید در نظر داشته باشیم که ما تنها مسئول تصاویر  خود نیستیم. برای مثال انتشار تصاویر دست جمعی بدون اجازه از افرادی که در آن حاضر هستند، به نوعی نقض حریم خصوصی دیگران نیز تلقی می‌شود که موجب مسئولیت قضائی می باشد.

بعنوان وکیل یکی از پرونده های کثیرالشاکی با همین موضوع و در رابطه با چگونگی انتشار تصاویر خصوصی باید گفت:
یکی از بارزترین دلایل سهل‌انگاری و بعضا” اعتماد سازی است. برای مثال زمانی که ما تصویر خصوصی  را سهوا” یا اشتباهاً در گروهی می‌فرستیم یا در اختیار شخص دیگری قرار می دهیم، یعنی در این خصوص دچار سهل انگاری شده‌ایم. همچنین بعضاً تصور ما از حریم خصوصی اشتباه است. برای مثال ما بر این باوریم که انتشار تصاویر یا داده های خصوصی در صفحه اینستاگرامی که شخصی است، یعنی ما از خطر تعدی و تجاوز حریم به دور هستیم، در صورتی که ما حتی به درستی دنبال‌کنندگان خود را نمی‌شناسیم و نسبت به تعداد قابل توجهی از آنان شناخت نداریم پس طبیعتا” از نیت آنان اطلاعی نداریم.

اهداف پلید مجرمین در موضوع انتشار تصاویر خصوصی

حس انتقام‌جویی و فشار گروه‌های هم‌سال از دیگر دلایل انتشار تصاویر خصوصی است. همچنین شهرت‌طلبی و اشتیاق به دیده شدن از دیگر دلایلی است که امروزه به خصوص در میان نوجوانان شاهد آن هستیم و نگران کننده است! با استناد به  ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی و ماده ۱۷ قانون جرائم رایانه ای برای انتشار تصاویر خصوصی دیگران ضمانت اجرا و مجازات تعیین شده نموده است. اگر این انتشار موجب ضرر یا هتک حیثیت شخص شود، جریمه مالی و زندان را در پی خواهد داشت.

به عنوان یک مثال واقعی می‌توان به انتقام پس از شنیدن پاسخ منفی در خواستگاری اشاره کرد. فردی جوان بعد از شنیدن پاسخ رد، اینستاگرام دختر خانم را هک کرده و با دسترسی به عکس‌های کاملا” خصوصی وی، آن‌ها را در فضای مجازی بصورت گسترده منتشر کرده است که منجر به خودکشی ناکام دختر گردید. در موردی دیگر نیز مردی میان سال به بهانه ازدواج با دختری جوان ارتباط برقرار کرده و پس از جلب اعتماد و دریافت تصاویر خصوصی از وی، به قصد اخاذی و برقراری ارتباطات نامتعارف با وی، او را به انتشار عکس‌هایش تهدید نموده بود! در صورت انتشار تصاویر خصوصی در پیام‌رسان‌های داخلی افراد می‌توانند با مراجعه به مرجع قضائی، به حذف این تصاویر اقدام کنند. در خصوص شبکه‌ها اجتماعی خارجی از جمله اینستاگرام، راهکار این است که صفحه را با استفاد از گزینه report به مرکز فرمان آن پیام رسان گزارش نمایند.

اگر این فرایند گزارش توسط چند نفر انجام شود، روند حذف پیج ایجاد شده توسط اینستاگرام تسریع خواهد یافت.

نسبت به حقوق خود آگاه باشید و مراقب روابط اجتماعی باشید….

نویسنده: سید امید امام جمعه

پژوهشگر و وکیل دادگستری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا