اقتصادی

وارونگی بانکهای ایران 

برای خرید خانه و مغازه و خودرو و قایق تفریحی و…، لزوما اینطور نیست که شما باید درامدتان را برای چند ماه یا سال پس‌انداز کنید تا شاید بتوانید در آینده دور آنها را داشته باشید.

به گزارش توانانیوز ، زیرا سیستم بانکی مدرن اصلا بر همین مبنا شکل گرفته که شما بتوانید چیزی را ابتدا بخرید و بعد به‌تدریج پول آن را پرداخت کنید و این معامله‌ای است که شما با بانکدار می‌کنید و هر دو‌ طرف سود می‌برید و اصلا همه جای دنیا، سود بانکداری در همین کارها است.

این یعنی اگر شما طی چند سال یک درامد مشخص ثابت داشته باشید، سیستم بانکی با توجه به آن یک اعتبار برای شما در نظر می‌گیرد که متناسب با این اعتبار‌ می‌توانید خانه یا هر چیز دیگری را در اختیار بگیرید.

پس تا اینجا فهمیدیم اصلا چیزی به اسم پس‌انداز برای خرید چیزی در آینده (مانند آنچه که در ایران رایج شده) بی‌معنی است و از دوران پیش از بانکداری مدرن بجا مانده.

حال پرسش اینکه، پس این همه بانک در کشور ما برای چیست وقتی از ارائه این خدمات (که پر سودترین و رایج‌ترین فعالیت بانکداری در دنیاست) طفره می‌روند؟

پاسخ: بانک‌های جمهوری اسلامی اصلا کسب و کار بانکداری نمی‌کنند و اصلا برای سود بانکداری تاسیس نشده‌اند و بخاطر همین هم عموما از نظر بانکداری زیان‌ده هستند. اما اگر زیانده هستند پس برای چه ادامه می‌دهند؟

پاسخ: برای اینکه هر گروه صاحب قدرت و نفوذ، یک بانک زده تا برای کارهای خود و دار و دسته‌اش پول چاپ کند. در واقع بانک‌ها همان نقش دسته‌چک را برای گروه‌های صاحب نفوذ دارند و از طریق آن تا دلتان بخواهد چک بی‌محل می‌کشند حتی برای دولت هم هرجا کم می‌آورد چک می‌کشند؛

بنابراین انگیزه‌ای برای درگیر کردن خود برای یک قران‌دوزار سود بانکداری و سرمایه‌گذاری بلند مدت با اعطای وام خرید مسکن و این مسایل ندارند.

آنها خیلی ساده پول می‌سازند:

با‌ کیبورد‌ هر مبلغی را که می‌خواهند در حساب خود و دوستانشان تایپ می‌کنند؛ واقعا به همین سادگی…به همین سادگی برای آنها و به همان سختی برای شما./کفشهای آهنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا