اقتصادیاجتماعیعمومی
موضوعات داغ

گذری بر آلودگی‌های محیط زیستی تولیدجین و صنعت پوشاک

چند سالی است که آلودگی‌های محیط زیستی تولید پوشاک مورد توجه تولیدکنندگان آن و دوستداران محیط زیست قرار گرفته است. به همین دلیل در صنایع پوشاک، موضوع مد پایدار یا مد سازگار با محیط زیست مطرح شده است.

به گزارش توانانیوز ، طبق یافته های محیط زیست سازمان ملل متحد ، برای تولید یک شلوار جین حدود 3781 لیتر آب مصرف می شود و این محصول مصرف بالایی از آب مصرفی بشر را به خود اختصاص داده است

امروزه برخی از برندها به دنبال تولید محصولات جین که کمترین آسیب را به محیط زیست از منظر آب و مواد شیمیایی بزند می باشند . اقدامات این  برندها استفاده از پنبه ارگانیک که بدون آفت کش ها یا کودهای مصنوعی رشد می کند. مصرف آب و استفاده از مواد شیمیایی حداقل است و این محصولات باعث سلامت خاک و تنوع زیستی می شوند.

استفاده از روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب مانند شستشوی ازن، که نسبت به فرآیندهای سنتی پرداخت جین از آب کمتر و مواد شیمیایی کمتری استفاده می‌کند. فناوری لیزر نیز در حال استفاده است که مصرف آب را تا ۹۰٪ کاهش می دهد.

استفاده از رنگ های طبیعی مشتق شده از منابع گیاهی، باعث می شود استفاده از آنها برای کارگران و محیط زیست کمترین ضرر را داشته باشد.
استفاده از الیاف طبیعی، مانند کنف یا کتان، در ترکیب با پنبه برای ایجاد لباس های جین پایدارتراز دیگر اقدامات برندهای مذکور می باشد. اتخاذ ابتکارات بازیافت برای کاهش ضایعات، مانند بازیافت ضایعات پنبه یا استفاده از الیاف پنبه بازیافت شده برای ایجاد محصولات جدید جین می باشد. برخی از برندها محصولات جدیدی را از لباس‌های قدیمی تولید می کنند.

استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، مانند انرژی خورشیدی یا باد، برای راه اندازی کارخانه های تولید جین ، هر چه از سوخت های فسیلی کمتر استفاده شود، برای محیط زیست بهتر است.
تضمین سلامت، ایمنی و رفاه کارگران با اتخاذ شیوه های کار منصفانه و در عین حال فراهم کردن شرایط کار ایمن، دستمزد عادلانه و مزایا از اقدامات دیگر در جهت جین پایدار می باشد.

آلوده ترین صنعت دنیا

صنعت مد بعد از نفت، آلوده‌ترین صنعت دنیا است. میزان گاز گلخانه‌ای که صنعت مد تولید می‌کند از مجموع میزان گاز گلخانه‌ای صنعت کشتیرانی و هواپیمایی بیشتر است. هر ساله نیز هزار تن لباس دور انداخته می‌شود که ۹۵ درصد آن‌ها قابلیت بازیافت دارد ولی با این وجود تولیدکنندگان پوشاک از آن‌ها استفاده نمی‌کنند و مواد جدیدی را تولید و آلودگی بیشتری را به محیط زیست وارد می‌کنند.

دو برند معروف در دنیا نیز تعهد داده‌اند که هیچ پارچه و لباسی را به سطل زباله نیندازند و از آن‌ها در فرایند تولید مجدد بهره می‌برند. برندهای دیگری نیز در سطح دنیا هستند که از مواد بازیافتی غیر پارچه‌ای مانند پلاستیک‌ها در فرایند تولید پوشاک استفاده می‌کنندبیشتر برندها و طراحان داخلی کشور برای پایین آوردن قیمت تمام شده محصولات خود از ارائه محصولات سازگار با محیط زیست سر باز می‌زنند البته صنعت مد و فشن در کشور ما صنعتی بسیار نوپا و جدید است و هنوز بسیاری از ابعاد آن از جمله مد پایدار، دست نخورده باقی مانده است.

نویسنده : وجیهه قپانداران

پژوهشگر  و مدرس حوزه صنایع

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا