فرهنگی و هنریاجتماعیعمومی
موضوعات داغ

زمینِ شوره سنبل بر نیارد

طایفه صهیونیست اگرچه به عنوان یک ایدئولوژی واحد معرفی می‌شود، اما درون آن کلکسیونی از ایدئولوژی‌های مختلف نهفته است. هر یک از منظری به نوبه خود عقلانی وجود رژیم صهیونیستی را منطقی و عقلانی جلوه می‌دهند.

به گزارش توانانیوز، برای مثال:صهیونیست‌های مذهبی از تورات الهام می‌گیرند و بر این باورند که تنها از طریق دولت یهود می‌توان زندگی یهودی و هویت یهودی را در جهان به واقع تثبیت کرد.

صهیونیسم چپ سوسیال بر این باورند که توسعه سرمایه‌داری ناگزیر یهودیان را وادار به مهاجرت به فلسطین کرده و یهودیان تنها در آنجا می‌توانستند ساختار اقتصادی قوم یهود را بازسازی کنند.

صهیونیسم محافظه‌کار، شکل گیری و تداوم موجودیت اسرائیل را صرفا قسمت دیگری از سیر بشریت می‌داند. از دید آنان یهودیان مدت‌ها بود که به دنبال وطن می‌گشتند تا سرانجام پس از جنگ جهانی دوم با همدلی قدرت‌های جهان از فرصتی که در اختیارشان قرار گرفت استفاده کردند. از دید آنان هرگونه خشونتی که در زمان تاسیس اسرائیل رخ داد، یک آسیب جنبی ضروری بود و هرگونه خشونتی که از آن زمان به این سو رخ داده و رخ می‌دهد یک موضوع نسبتا عادی برای ایجاد یک کشور است.

اما جالبترین استدلال را صهیونیست‌های لیبرال مطرح می‌کنند. آن‌ها استدلال خود را به اندیشه «جان لاک» پدر لیبرالیسم برمی‌گردانند. آن فیلسوف انگلیسی در اثر «دو رساله در باب حکومت» در فصلی در مورد اموال این ایده را مطرح می‌کند که اگر شخصی زمین خود را با حصار محصور نکرده و برای بهبود آن کاری نکرده باشد مالک آن نیست و آن زمین می‌تواند آزادانه توسط شخص دیگری تصاحب شود. صهیونیست‌های لیبرال نیز با توسل به چنین استدلالی این موضوع را مطرح می‌کنند که  اسرائیلی‌های یهودی در فلسطین اشغالی زمینی بایر و خالی را تصاحب کردند و آن را به یک کشور لیبرال مدرن تبدیل کردند که مملو از نوآوری‌های آینده‌ساز انسان‌های آزاد است.

ایدوئولوژی‌های لیبرال و سوسیال که برای رهایی بشر از ظلم و رنج ابداع شدند و حتی دین که همه غایت وجودی‌اش آگاهی انسان در دوری از جهل، خباثت، دئانت و رذالت بود، این گونه در زمین شوره‌زار صهیونیسم تفسیر می‌شود.

پرتوِ نیکان نگیرد هر که بنیادش بد است
تربیت نااهل را چون گِردِکان بر گنبد است
باران که در لطافتِ طبعش خِلاف نیست
در باغ لاله روید و در شوره‌بوم خَس
زمینِ شوره سنبل بر نیارد
در او تخم و عمل ضایع مگردان

نویسنده : دکتر محمد کمالی گوکی

پژوهشگر و مدرس حوزه فرهنگ و اندیشه

#کمالی‌گوکی #اندیشه‌سیاسی
https://t.me/moh_kam_goo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا