اجتماعیعمومیفرهنگی و هنری
موضوعات داغ

از آبشار وارک لرستان چه می‌دانید؟

استان لرستان با داشتن جاذبه‌های طبیعی بی‌شمار، یکی از مقاصد مهم طبیعت‌گردی ایران است که از آب‌و‌هوایی مطبوع و طبیعتی سرسبز برخوردار هستند.آبشار های لرستان از جاهای دیدنی  این منطقه و شهر خرم آباد هستند آبشار وارک خرم آباد یکی از همین آبشارهاست که ارتفاعی به اندازه ۵۷ متر دارد و با درختان بلوط کهنسالش به‌عنوان یکی از بکرترین و جاهای دیدنی لرستان شناخته می‌شود.

به گزارش توانانیوز، جریان آب آبشار وارک لرستان همیشه برقرار است، اما گاهی با کم‌و‌زیادشدن میزان بارش ارتفاع و عرض این آبشار تغییر می‌کند. عمق آبشار وارک در حدی است که برای شنا خطرناک است و برای کمپینگ هم به‌خاطر کمبود امکانات رفاهی چندان مناسب نیست.

یکی از تفاوت‌های مهم آبشار وارک با سایر آبشار های لرستان مثل آبشار بیشه در این است که این آبشار دو طبقه یا قسمت دارد.
آب زلال و سفیدرنگ هر دو طبقه آبشار وارک از دل صخره‌های سنگی می‌جوشد. آبشار دوم وارک زمانی تشکیل می‌شود که ۱۵ متر را طی می‌کند و از صخره دوم به پایین سرازیر می‌شود

فصل‌هایی که بارش باران کم است، قسمت اول آبشار ۷ متر ارتفاع و ۱۲ متر عرض و قسمت دوم آن ۱۵.۵ متر ارتفاع و ۵ متر عرض دارد. وقتی شدت بارش زیاد شود، آبشار دوقلوی وارک به ارتفاع ۵۷ متر و عرض ۵۰ متر هم می‌رسد.

آبشار وارک کجاست؟

آبشار وارک در ۶۰ کیلومتری روستای وارک و غرب گردنه نوژان قرار دارد. جای دقیق این آبشار در قسمتی به‌نام پاپی در جنوب شرقی خرم‌آباد است که یکی از ایل‌های لری هم اینجا زندگی می‌کنند.

بهترین مسیر دسترسی به آبشار وارک

برای رسیدن به آبشار وارک دو مسیر وجود دارد. یکی از راه روستای وارک است و دیگری جاده کمربندی.برای رفتن از مسیر روستای وارک باید اول به سمت ۴۸ کیلومتری خرم‌آباد حرکت کنید تا به روستا برسید. از روستای وارک حدود یک ساعت که پیاده‌روی کنید، به آبشار می‌رسید.

مسیر دیگر که فقط حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی لازم دارد، از جاده کمربندی رد می‌شود. برای رفتن از این مسیر باید به سمت جاده کمربندی حرکت کنید و بعد از جاده حدود ۱۴ کیلومتر به طرف جنوب برانید تا به یک سه‌راهی برسید.

می‌توانید از سه‌راهی تا آبشار بی‌هیچ ابهامی ادامه مسیر را باجود تابلوهای راهنما طی کنید. در نهایت آخرین راه یعنی سمت راست مسیر، شما را به طرف آبشار وارک هدایت می‌کند. قسمت پیاده‌روی این مسیر از جنگل تا آبشار وارک حدود ۵ کیلومتر است و از همین فاصله صدای آبشار به گوش شما می‌رسد.

چرا این آبشار، وارک نام‌گذاری شده است؟

آبشار وارک را از آنجا که در نزدیکی روستای وارک قرار گرفته به نام همین روستا صدا می‌زنند.

آب‌وهوای آبشار وارک چطور است؟

هوای آبشار وارک لرستان در بهار و تابستان گرم است؛ اما گرمایی که برای شما اذیت‌کننده نیست و در حد معتدل حس می‌شود. در زمستان هوای این آبشار جوری سرد می‌شود و باران و برف می‌بارد که مسیر رفتنش را هم سخت می‌کند.

پوشش گیاهی و جانوری آبشار وارک
جانوران و گیاهان آبشار وارک را وقتی ببینید همگی به چشمتان آشنا هستند و احتمالا اسمشان را بدانید. بلوط، گلابی، زالزالک و گون پوشش گیاهی حوالی آبشار وارک هستند و جانورانی مثل بز و قوچ کوهی در اطراف این آبشار زندگی می‌کنند.

شرایط شنا در آبشار وارگ

عمق ۱۴ متری آبشار وارک به شما می‌گوید که این آبشار برای شنا چندان امن نیست؛ پس در همین حد که آب این آبشار را به سروصورتتان بزنید و خنک شوید رضایت دهید و جانتان را برای شنا به‌خطر نیندازید.

کمپینگ نزدیک آبشار وارک

فصل بهار و تابستان باوجود آب‌و‌هوای گرم و معتدل بهترین زمان برای کمپینگ نزدیک آبشار وارک است. بهتر است چادر مسافرتی شما دور از محل زندگی حیوانات این آبشار باشد و در جایی قرار بگیرد که افراد دیگر هم چادر زده‌اند تا اگر مشکلی پیش آمد بتوانید از چادرهای نزدیک خود کمک بگیرید.

گزینه‌هایی برای اقامت در آبشار وارک

نوع اقامت شما در آبشار وارک به میزان پول و علاقه شما بستگی دارد. اگر اهل طبیعت‌گردی حرفه‌ای هستید، کمپینگ را به شما پیشنهاد می‌کنم وگرنه اقامتگاه‌ها و هتل‌های خرم‌آباد گزینه‌های بهتری برای اقامتتان هستند.

اقامتگاه بوم‌گردی داربلوط وارک

شما می‌توانید در فاصله ۲۰ کیلومتری آبشار وارک اقامتگاه بوم‌گردی داربلوط وارک را پیدا کنید. برای اقامت در این اقامتگاه اتاق‌خواب‌های مستر، کف‌خواب و چادرهای سیاه لری را برای شما تدارک دیده‌اند که خب واضح است اتاق‌های مستر امکانات و قیمت بیشتری دارند. اتاق‌های کف‌خواب اتاق‌هایی هستند که به‌جای تخت‌خواب، رخت‌خواب‌های سنتی دارند

اقامتگاه بوم‌گردی سنگ‌تراشان

اگر دلتان می‌خواهد یک اقامت سنتی در روستایی بکر و باصفا را با امکاناتی ایدئال تجربه کنید، اقامتگاه بوم‌گردی سنگ‌تراشان چنین جایی است.
نام اقامتگاه بوم‌گردی سنگ‌تراشان از روستای سنگ‌تراشان در لرستان برداشته‌اند. خوبی اقامتگاه سنگ‌تراشان در این است که همه اتاق‌هایش حمام و دستشویی اختصاصی دارند؛ چیزی که در کمتر اقامتگاه بوم‌گردی پیدا می‌شود.

بهترین زمان بازدید از آبشار وارک

اگر می‌خواهید اوج زیبایی آبشار وارک خرم آباد را در آب‌و‌هوایی خوش‌و‌خنک ببینید، اردیبهشت تا مهرماه به تماشای این آبشار بروید.در لرستان از عظمت آبشارها سرمست می‌شویم، در دشت لاله‌های واژگون قدم می‌زنیم، قلعه‌ها و دژهای قدیمی را تماشا می‌كنیم .

نویسنده : آزاده حسن خانی

پژوهشگر حوزه اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا