اجتماعی

سمپادی شدن را تنها راه کسب رتبه برتر در آزمون سراسری میدانید؟

 نتایج کنکور سراسری دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نهم شهریور اعلام شد که بر اساس آن از ۳۰ نفر دارای رتبه برتر ۲۲ نفر، دانش‌آموزان مدارس سمپاد هستند.

یه گزارش توانانیوز، طبق آمار اعلام شده تمامی ۱۰ نفر اول رشته علوم تجربی، ۶ نفر از ۱۰ نفر دارای رتبه برتر در رشته علوم انسانی و ۶ نفر از ۱۰ نفر برگزیده رشته ریاضی، دانش آموزانی هستند که در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل کرده‌اند.

با انتشار نتایج کنکور ۱۴۰۳، برخی عنوان کرده اند که تمرکز بالای رتبه‌های برتر در مدارس استعدادهای درخشان و شهرهای بزرگ، نابرابری‌های جدی در نظام آموزشی کشور را نمایان می‌سازد و این در حالی است که تنها یک درصد کوچک از رتبه‌های برتر از مدارس دولتی عادی و مناطق محروم فارغ‌التحصیل شده‌اند.

در پاسخ به این ابهامات باید گفت که کسب رتبه های برتر از میان دانش آموزان مدارس سمپاد و اینکه ۷۳ درصد برترین های کنکور در ۳ رشته علوم انسانی، تجربی و ریاضی را سمپادی ها تشکیل می دهند، اتفاق تازه ای نیست و طی سال های مختلف نیز شاهد به دست آمدن چنین نتایجی بوده ایم.

ورود به مدارس سمپاد شرایط خاص خود را دارد، دانش آموزان پایه ششم برای تحصیل در پایه هفتم باید نمرات “خیلی خوب” و دانش آموزان پایه نهم برای ورود به پایه دهم این مدارس باید حداقل معدل ۱۹ داشته باشند و از همه اینها مهم تر اینکه در آزمون شرکت کرده و حد نصاب لازم را به دست آورند.

سوالات در آزمون مدارس استعدادهای درخشان به گونه ای برنامه ریزی شده که صِرف دارا بودن یک سری اطلاعات ریاضی کفایت نمی کند و فرد باید از هوش و ذکاوت بالایی نسبت به همسالان خود برخوردار باشد تا بتواند پس از موفقیت، وارد این مدارس شود و ادامه تحصیل دهد.

البته صرفا قبولی در آزمون ورودی نمی تواند تمامی قفل ها برای ورود به مدارس سمپاد را باز کند چراکه اگر دانش آموز از هوش کافی برخوردار نباشد در طول سال تحصیلی از آنجا که توان رقابت با همکلاسی های خود را ندارد سرخورده و افسرده شده و مدرسه نیز بنابر شرایط و ضوابط افرادی که دارای معدل پایین باشند و نتوانند همپای دیگر دانش آموزان معدل بالا کسب کنند را به مدارس عادی بازمی گرداند و همین مساله چالش ها و مشکلات بسیاری را برای خانواده ها و دانش آموزان به دنبال دارد.

اما آنچه این روزها تامل برانگیز است اینکه برخی خانواده ها با چشم و هم چشمی و با هدف اینکه فرزندشان از دیگر همسالان خود در میان دوستان و آشنایان عقب نماند، اصرار دارند تا دانش آموز صرف نظر از میزان توانایی و هوش و ذکاوت در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان شرکت کرده و در این مدارس درس بخواند و با مشاهده نتایج کنکور و قرار گرفتن دانش آموزان مدارس سمپاد در میان رتبه های برتر کنکور حسرت داشتن چنین جایگاهی را دارند، حال آنکه ممکن است ضریب هوشی و توانمندی آن دانش آموز به آن اندازه مورد انتظار برای تحصیل در میان دانش آموزانی که از هوش بالایی بهره مند هستند، نباشد و به طور طبیعی صدمات و آسیب های روحی آن به مراتب بیشتر از اعمال سلیقه و انتخاب ناآگاهانه است.

شاید در نگاه اول موفقیت دانش آموزان مدارس سمپاد در آزمون سراسری خیره کننده باشد و این شائبه را ایجاد کند که امکانات و شرایط متفاوت باعث موفقیت این گروه از داوطلبان شده است، هر چند این دیدگاه را نمی توان نادیده گرفت اما توجه به این نکته هم لازم است که دانش آموزانی که در این مدارس تحصیل می کنند از ضریب هوشی بالاتری برخوردار هستند و با سختکوشی و تلاش فردی در کنار امکانات مدرسه توانسته اند به این سطح از برتری برسند.

مسئولان و کارشناسان آموزشی بارها اعلام کرده اند که مدارس سمپاد به دنبال تربیت ربات نیست بلکه مثل هر مدرسه دیگری بنا دارد که انسان تربیت کند و افراد را برای زندگی کردن پرورش دهد و در سند تحول نظام تعلیم و تربیت کشور، تاکید بر تربیت همه جانبه ساحت‌های شش گانه است و نباید دانش آموزان را در معرض موضوع صرف علمی قرار داد.

آنها تاکید دارند که اگر تعدادی از افراد را انتخاب کردیم و تنها به آنها تست زدن، خرید کتاب کمک آموزشی و درس خواندن برای معدل بالا آموزش دادیم، مسیرمان را غلط رفته ایم بنابراین اگر بتوانیم با افراد دارای استعدادهای ویژه جامعه که ۲ تا ۳ درصد جمعیت هر جامعه ای را تشکیل می‌دهند، کار ویژه انجام دهیم، آن وقت نخبه تربیت کرده ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا