اجتماعیاقتصادیعمومی

وامِ عشقی؛ نمک به زخمِ مشکلات معیشتی با اعطای تسهیلات میلیاردی

به گزارش توانا نیوز،  انتشار نامه معاون سازمان بازرسی کل کشور خطاب به همتی وزیر امور و اقتصاد و دارایی، اگرچه بار دیگر نام «بورس» را بر سر زبان‌ها انداخت و آنرا به ترند اول توئیتر فارسی بدل کرد اما اینبار این شهرت نه به خاطر بالا رفتن و یا پایین آمدن ارزش سهام بود و نه به دلیل پیدا شدن ماینرهای غیرقانونی در زیرزمین این سازمان.

اعطای وام یک هفته پس از سقوط بالگرد شهید رئیسی

ماجرا مربوط به نامه‌ای است که هشدار می‌دهد شورای عالی بورس در تاریخ هشتم خرداد 1403 یعنی با فاصله تقریبا یک‌ هفته‌ای از شهادت رئیس‌جمهور، در مجموع مبلغی حدود 105 میلیارد ریال تسهیلات به پنج نفر از اعضای هیات مدیره اعطا کرده‌ است؛ وامی که ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون آن به مجید عشقی رئیس ‌سازمان بورس و حدود ۸ میلیارد دیگر آن به چهار نفر از اعضای هیات مدیره این سازمان پرداخت شده و البته، نکته عجیب و البته تامل برانگیز علاوه بر مبلغ هنگفت وام پرداختی، کارمزد پایین و دوره بازپرداخت 10 ساله و طولانی‌ مدت این تسهیلات بود.

معاونت نظارت و بازرسی امور اقتصادی در این نامه تاکید کرده که با توجه به اعطای این وام در دوران گذار از دولت سیزدهم به دولت چهاردهم آن هم در زمانی که عملکرد کلی سازمان بورس و اوراق بهادار پایین‌تر از حد انتظار بوده است، ابهامات جدی در این پرونده وجود دارد.

اشاره دقیقی است چرا که اگر اعطای وام در شرایط عادی که فعالان بازار سرمایه از وضعیت بازار و مدیریت صحیح رضایت داشته باشند، احتمالا با اعتراضی مواجه نخواهد شد اما در شرایطی که نماد شرکت‌های سهام عدالت مدتهاست بسته است و ۴۹ میلیون دارنده سهام عدالت (که اغلب از اقشار ضعیف و کم برخوردار هستند) نمی‌توانند درباره دارایی خود تصمیم بگیرند و از سوی دیگر در شرایط حتمی تغییر دولت ظرف دو ماه، انجام این اقدام غیرقابل اغماض و سواستفاده‌ از شرایط برداشت می‌شود.

تنها دو روز از اظهارات رئیس‌جمهور در سفر به استان خراسان رضوی می‌گذرد که گفت: «مدیران به جای تصویب پاداش و فوق‌العاده مدیریت برای خود، باید ضرر و زیان وارده را جبران کنند» نکته‌ای که به معنای تمام و کمال در مورد ماجرای عشقی و همکارانش صادق است.

پاداش یا وام قرض‌الحسنه باید در شرایطی صورت گیرد که ذی‌نفعان سازمان مذکور رضایت حداقلی نسبت به شرایط موجود داشته باشند نه در وضعیتی که شائبه‌های گوناگونی در پی ریزش بورس در اردیبهشت ماه مطرح است؛ و حتی پیشتر از آن در شهریور ۱۴۰۰ ماجرای استقرار ماینرهای استخراج رمزارز در زیرزمین ساختمان سازمان بورس و اوراق بهادار سر و صدای زیادی به پا کرد.

وام از منابع بانکی پرداخت نشده؛ خیالتان راحت!

عجیب است که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در واکنش به دریافت تسهیلات ۱۰۵ میلیارد ریالی گفته که این وام از محل منابع سازمان پرداخت شده است نه منابع بانکی.‌ گویی اینکه منابع این سازمان بیت‌المال نیست و اجازه هر نوع بهره‌برداری از آن مجاز است!

رئیس سازمان بورس البته تاکید کرده که مدیران و کارکنان سازمان بورس، به خاطر شرایط خاص این نهاد، با محدودیت‌های متعددی مواجه‌اند، در نتیجه برای حفظ منابع انسانی نهاد ناظر بازار سرمایه، لازم است این تسهیلات پرداخت شود. شورای عالی بورس هم براساس همین موضوع با پرداخت تسهیلات موافقت کرده است./نورنیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا