اقتصادیاجتماعیعمومی

نیم نگاه بورس به صعود آهسته

آیا بورس در این هفته می‌تواند معاملات خود را بدون تنش دنبال کند؟‌برای پاسخ دادن به این پرسش لازم است بدانیم کدام متغیرها اثرگذاری بیشتری بر روند بورس ایفا می کنند.

به گزارش توانا نیوز،  همین رابطه برخی از کارشناسان بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت مولفه‌های اثرگذار بر تداوم رشد شاخص بورس معتقدند که وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام رو به بهبود است.

مواردی همچون افزایش نرخ دلار نیما ،ارزندگی بازار و حمایت اخیر سیاستگذاران اقتصادی ازبورس از آن دسته مواردی هستند که برای بازار خوشایند است اما نکته مهم در این میان آن است که عوامل مذکور در شرایطی از پشتوانه محکم برخوردارند که ریسک‌های دیگری بازار را تهدید نکنند.

روی کاغذ به دلیل اتفاقات نشات گرفته از تعیین تکلیف کابینه دولت چهاردهم،پیش‌بینی اغلب فعالان بازار از روند عمومی قیمت سهام، صعودی است.اما با توجه به وضعیت غیرقابل پیش بینی حاکم بر سیاست خارجی کشور، سناریوی توقف رشد بورس همچنان به قدرت خود باقی است کما اینکه برآیند کلی بازار به صعود آهسته نیز نیم نگاه جدی دارد.

تجربه‌های مشابه نیز نشان میدهد بورس از سال ۱۴۰۱ و متاثر از«بن بست مذاکرات برجام»به شدت تحت تاثیر این متغیر بوده و برگشت‌های بیشماری را متحمل شده است.

بنابراین باوجودی‌که برخی مقامات بارها گفته‌‌اند؛تحریم و دیگر تحولات منفی سیاسی ارتباط و اثری بر روند بازار سهام ندارند اما این‌طور نیست و به وضوح شاهد اثرگذاری این تحولات بر نوسان قیمت در بازارهای گوناگون هستیم.

رویدادهای مهم سیاسی از این منظر بر ای فعالان بورسی حائز اهمیت است که با بهبود وضعیت در این بخش مسیرهای متفاوتی از رشد، سودآوری شرکت‌ها و رونق بازار سهام باز می‌شود.

اما با پیشروی شوک‌های سیاسی فعالیت بنگاه‌های بورسی نیز با مشکل مواجه می‌شود.این وضعیت در کوتاه مدت با شدت بیشتری دنبال می‌شود.سردرگمی موجود در بازارهای دیگر نیز قابل مشاهده است./دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا