علم و فناوریاجتماعیعمومی
موضوعات داغ

بررسی استفاده از اینترنت استارلینک و قانونی بودن آن

اینترنت ماهواره‌ای به سرعت در جهان در حال فراگیر شدن است استارلینک یک شرکت ارائه‌دهنده اینترنت محسوب می‌شود و در ایران هم باید مثل سایر شرکت‌ها طبق مقررات مرسوم رفتار کند. ایران در سال‌های اخیر بارها خواستار رفتار قانونمدارانه استارلینک برای حضور در کشورمان شده است. در همین راستا اتحادیه جهانی مخابرات هم ۲بار مالک استارلینک را در سال گذشته بابت نقض قوانین بین‌المللی و حضور غیرقانونی در ایران محکوم کرده است.اینترنت ماهواره‌ای به سرعت در جهان در حال فراگیر شدن است و به ناچار باید در ایران نیز بر اساس قوانین و مقررات باشد.

در همین خصوص خانم پرستو رحیمیان ثابت وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با پایگاه خبری توانا به تشریح بحث قانونی بودن یا غیرقانونی بودن اینترنت استارلیگ پرداخته و در پاسخ به  این سوال می گوید: در مورد اینکه آیا نصب اینترنت استارلینگ جرم است یا نه می‌توان گفت که در مورد آن به طور اخص جرم انگاری نشده اما  ماده 752 جرایم رایانه‌ای که جرم ترمینشن و اورجینیشن را پوشش می‌دهد. می توان به جرم بودن استفاده از اینترنت استارلینک نیز استناد کرد.

ماده 752 – هرکس بدون مجوز قانونی از پهنای باند بین‎المللی برای برقراری ارتباطات مخابراتی مبتنی بر پروتکل اینترنتی از خارج ایران به داخل یا برعکس استفاده کند، به حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی از یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

رحیمیان ثابت گفت : بر اساس قانون جرایم رایانه ای می‌توان گفت که نصب اینترنت استار لینک نیز جرم می‌باشد ، و این مسئله بدان جهت است که همیشه قرار نیست در مورد هر پدیده نوظهوری قوانین جدید تصویب شود زمانی که قانونی تصویب شد باید کامل جامع و مانع باشد و بتواند افقی به بلندای چندین سال و حتی سالیان متمادی در آینده را پوشش دهد،  همانطور که ما در قانون جرایم رایانه‌ای و قانون حقوق مصنفین  و مولفین شاهد هستیم که با مصادیق و موارد دنیای جدید خود را وفق می‌دهند قانون جرایم رایانه‌ای بعد از گذشت چند سال جوابگوی مشکلات و مسائل متعددی است یعنی هرچه پدیده نوظهور که در شرف و در جریان باشد این قانون جوابگوی آن می‌باشد در قانون حمایت مولفان و مصنفان و هنرمندان که  در تاریخ 1348/01/11 تصویب شده هنوز به عنوان قانون عام و مادر و شاهکار قوانین به کار می‌رود، چرا که افق دید قانونگذاران بلند بوده و هم اکنون نیز حقوق مولفین و مصنفین را محافظت می‌کند.

رحیمیان ثابت معتقد است: یکی از جرائم محض سایبری ، جرم ترمینیشن یا قاچاق صوت است . این عمل طبق ماده ۷۵۲ قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده و مرتکب قاچاق صوت به حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی تا ۱۰۰ میلیون تومان و یا هر دو مجازات محکوم میگردد. قاچاقچی صوت طوری سیستم را تنظیم می کنند که وقتی با شخص تماس می گیرند  تصور شنونده این است که  از داخل کشور تماس گرفته شده است،  در سالهای اخیر و با گسترش فناوریهای نوین ،  از جمله فراهم شدن بستر ارتباطات صوتی از طریق اینترنت، سودجویان فرصت را غنیمت شمرده و با بکارگیری دانش خود شرایطی را فراهم نموده اند که ضمن دور زدن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با پنهان کاری از طریق فنی نسبت به ارائه این سرویس با قیمتهایی بسیار پائین (به دلیل سواستفاده از بستر های ارتباطی وزارت ارتباطات) اقدام نمایند.در راستای همین اقدام مجرمانه نوع دیگری از قاچاق صوت تحت عنوان اورجینیشن وجود دارد که در آن انتقال تماس از داخل کشور به خارج از کشور در یک بستر غیرقانونی و بدور از رعایت ضوابط وزارت ارتباطات صورت می گیرد.

مرکز ملی فضای مجازی مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی ایران در حوزه اینترنت ماهواره ای را «بهره برداری از فرصت‌ها و پیشگیری از آسیب‌ها»، «ظرفیت‌ها و نیاز کشور»، «لزوم فعالیت اپراتورهای ماهواره‌ای در چارچوب قانون» و «تعیین راهبرد و تدوین طرح‌های کلان در کارگروه منظومه‌های ماهواره‌ای» می‌داند.
گرچه فعالیت مجموعه‌هایی مانند استارلینک در کشور، قاعدتا نیازمند اخذ مجوزهای لازم از نهادهایی مثل وزارت ارتباطات است، اما قوانین خاصی در این زمینه تهیه و تدوین نشده است، و بر اساس قوانین عام و مادر استفاده از آن جرم انگاری شده و غیرقانونی می باشد.

افرادی که می‌خواهند به استارلینک دسترسی داشته باشند، باید ترمینال استارلینک را خریداری نمایند و ماهانه هزینه‌ای را بابت اینترنت ماهواره‌ای بپردازند. ترمینال استارلینک، همان دیش است که نقش دریافت کننده اینترنت؛ یعنی مودم را بازی می‌کند. گرچه یکی از ادعا‌های استارلینک این است که راهی برای دسترسی به اینترنت در مناطق محروم و در شرایط سخت است، اما هزینه تجهیزات و بسته‌های ماهانه آن در ایران گران است. همچنین در ایران وجود ترمینال، غیرمجاز است و افراد امکان خریداری آن را هم از لحاظ هزینه و هم به دلایل قانونی ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا