سیاسی
موضوعات داغ

وعده حزب الله به انتقام بعد از انفجار در سراسر لبنان

حزب‌الله وعده داد که پس از انفجارهایی که در سراسر لبنان رخ داد و اسرائیل را مسئول آن دانست، این کشور را مجازات خواهد کرد.

به گزارش توانانیوز ، بیروت، 17 سپتامبر (رویترز) – حزب‌الله لبنان اعلام کرد که در پاسخ به انفجار پیجرهایی که روز سه‌شنبه باعث کشته شدن حداقل هشت نفر و زخمی شدن ۲۷۵۰ نفر دیگر، از جمله تعداد زیادی از اعضای گروه و فرستاده ایران به بیروت شد، انتقام خواهد گرفت.

زیاد مکاری، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، این انفجارها را که با استفاده از پیجرهایی که توسط حزب‌الله و دیگران در لبنان برای ارتباطات استفاده می‌شدند، «تجاوز اسرائیل» توصیف کرد و حزب‌الله اعلام کرد که اسرائیل “مجازات عادلانه خود را” دریافت خواهد کرد.

ارتش اسرائیل که از آغاز جنگ غزه در اکتبر گذشته درگیر جنگ‌های مرزی با حزب‌الله مورد حمایت ایران بوده است، از پاسخگویی به پرسش‌های رویترز در مورد این انفجارها خودداری کرد.

یک مقام حزب‌الله، که نخواست نامش فاش شود، گفت که این انفجارها “بزرگترین نفوذ امنیتی” بوده که این گروه در نزدیک به یک سال جنگ با اسرائیل تجربه کرده است.

تحولات در لبنان بسیار نگران‌کننده است، به ویژه با توجه به وضعیت “بسیار ناپایدار” کنونی، سخنگوی سازمان ملل استفان دوجاریک گفت و اضافه کرد که سازمان ملل هرگونه تلفات غیرنظامی را محکوم می‌کند.

بدون اظهار نظر مستقیم درباره این انفجارها، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که رئیس ستاد کل، ژنرال هرتزی هلیوی، روز سه‌شنبه با افسران ارشد دیدار کرده و وضعیت را ارزیابی کرده است. هیچ تغییری در سیاست اعلام نشد، اما گفت: “باید همچنان هوشیار باشیم.”

حزب‌الله در بیانیه‌ای تأیید کرد که حداقل دو نفر از مبارزانش در این انفجارها جان باخته‌اند و اعلام کرد که در حال انجام تحقیقات درباره علت این حوادث است.

به گفته دو منبع آگاه از عملیات این گروه، مبارزان حزب‌الله از پیجرها به عنوان یک وسیله کم‌تکنولوژی برای جلوگیری از ردیابی مکان‌های خود توسط اسرائیل استفاده می‌کردند. پیجر یک دستگاه مخابراتی بی‌سیم است که پیام‌ها را دریافت و نمایش می‌دهد.

وزیر بهداشت لبنان، فراس ابیض، اعلام کرد که ۲,۷۵۰ نفر در این انفجارها زخمی شده‌اند که ۲۰۰ نفر از آنها به شدت بحرانی هستند. به گفته دو منبع امنیتی رویترز، بسیاری از زخمی‌ها شامل جنگجویان حزب‌الله هستند که از فرزندان مقامات ارشد این گروه می‌باشند. یکی از کشته‌شدگان، پسر علی عمار، نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان بود.

حسین خلیل، یکی از مقامات ارشد حزب‌الله، ضمن تسلیت به خانواده عمار گفت: “این هدف‌گیری فقط مربوط به یک یا دو نفر نیست؛ این حمله علیه یک ملت کامل است.” علی عمار نیز به شبکه الجدید گفت که این اتفاق یک تجاوز اسرائیلی است و افزود: “ما با دشمن به زبانی که می‌فهمد، برخورد خواهیم کرد.”

انفجارهای سه‌شنبه به خسارات سنگینی که حزب‌الله در سال گذشته متحمل شده بود اضافه شد. بیش از ۴۰۰ جنگجوی حزب‌الله در حملات اسرائیلی کشته شده‌اند، از جمله فرمانده ارشد این گروه، فؤاد شکر، در ماه جولای. منابع امنیتی اعلام کردند که در حمله سه‌شنبه در جنوب لبنان دو جنگجوی دیگر حزب‌الله نیز کشته شدند.

سفیر ایران در لبنان، مجتبی امانی، نیز در این انفجارها به طور سطحی مجروح شده و تحت مراقبت در بیمارستان است. هیچ اظهارنظری از سوی دولت اسرائیل درباره این انفجارها منتشر نشده است.

پیش از این انفجارها، سازمان امنیت داخلی اسرائیل اعلام کرد که نقشه‌ای از حزب‌الله برای ترور یک مقام دفاعی سابق اسرائیلی را خنثی کرده است. حزب‌الله اعلام کرده که نمی‌خواهد درگیری کامل با اسرائیل داشته باشد، اما پایان جنگ غزه شرط اصلی برای متوقف کردن درگیری‌های مرزی است.

خبرنگار رویترز پس از این انفجارها شاهد آمبولانس‌هایی بود که به سرعت در حومه جنوبی بیروت، مقر حزب‌الله، در حرکت بودند. در بیمارستان کوه لبنان، افراد زخمی با دست‌های خونین در حال فریاد از درد دیده شدند.

مترجم :مینو مهدور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا