اجتماعیحقوقی و قضاییعمومی
موضوعات داغ

گوشی قاپی از لحظه وقوع تا نحوه ثبت درخواست رسیدگی قضائی

متاسفانه طی سالیان اخیر شاهد وقوع عمل مجرمانه نو ظهوری در قطع جامعه از نوع قاپیدن گوشی تلفن همراه هستیم! در ابتدا بهترین راه مقابله با آن حفظ هوشمندی و جلوگیری از وقوع بوسیله عدم استفاده از تلفن همراه در خیابان و عدم نمایش مدل گوشی در معابر است تا توجه افراد بزهکار جلب نگردد !

به گزارش توانانیوز، چنانچه قصد استفاده از تلفن همراه در معابر عمومی را دارید حتما” در محل های امن از آن استفاده نموده یا بوسیله (هندزفری یا ایرپاد) بصورت غیر مستقیم پاسخگوی مکالمات باشید! اما بهتر است بدانید و آگاه باشید که، وقتی گوشی شما به در معابر (از نوع قاپیدن) به سرقت می‌رود مراحل ردیابی گوشی و پیگیری آن را از کجا شروع کنید یا نحوه تنظیم شکایت سرقت گوشی و اعلام سرقت گوشی به مرجع قضائی را چگونه انجام دهید تا در زمان بحران عملکرد درستی داشته باشید و در کم­ترین زمان ممکن به نتیجه برسید!

پی گیری  از طریق کلانتری

زمانی که گوشی شما ربوده می‌شود بی درنگ به این فکر می‌کنید که به کلانتری رفته و شکایت خود را ثبت نمایید اما اقدام فوری بعد از سرقت گوشی این است که ضمن اعلام به پلیس حتما سیمکارت‌‎های خود را در اسرع وقت بسوزانید زیرا در غیر این صورت علاوه بر این که مسئولیت هرگونه ارتکاب جرم از جمله کلاهبرداری، مزاحمت، تهدید و… با سیم‌کارت بر عهده صاحب سیم‌کارت است نیز در روند ردیابی شما اختلال ایجاد می‌شود. ضمن اعلام سرقت و ثبت شکایت کیفری سپس وارد سامانه همیاب24 شده و از بخش ثبت کالا اقدام به اعلام سرقت گوشی خود نمایید تا رهگیری و تعقیب جغرافیایی گوشی آغاز گردد.

لازم است مالک گوشی یا وکیل وی شخصاً برای پیگیری شکایت، به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه نماید. در هنگام حضور در دادسرا، مدارک شناسایی خود، فاکتور و جعبه گوشی را به همراه داشته باشید. ثبت سریال گوشی در شکوائیه سرقت موبایل الزامی است. دادسرا با استفاده از این سریال، به مخابرات اعلام می‌کند که سیم‌کارت شما مسدود شود و پرینت مکالمات و پیام‌کوتاه خط شما جهت بررسی مواردی که بعد از سرقت موبایل انجام شده است، به دادسرا اعلام گردد

کد پیگیری ردیابی  از طریق سامانه همیاب 

توجه داشته باشید که شما می‌توانید شخصاً برای ردیابی گوشی مسروقه اقدام کنید. کد پیگیری ردیابی که از طریق سامانه همیاب 24 یا اپراتورها اعلام ‌می‌شود در روند قضایی کشف گوشی مسروقه اهمیت دارد. اپراتورها اطلاعات شخصی که بعد از سرقت موبایل شما از آن استفاده می‌کند و مکان فعالیت گوشی را تنها به مراجع قضایی اعلام می‌کنند و دادسرا برای تحقیقات او را فرامی‌خواند.

در مواردی مشابه نیز ضمن دستگیری سارق یا سارقینی با اتهام سرقت و قاپیدن گوشی نیز شکات به اداره پلیس دعوت تا مراحل شناسایی را سپری نمایند!مجددا” توجه داشته باشید که عدم استفاده از تلفن همراه و عدم نمایش آن در معابر و اماکن عمومی برترین راه جلوگیری از وقوع بزه خواهد بود!

همچنین با اشاره به مجازات معین شده در قانون برای چنین عملی باید گفت :

اگر سرقت موبایل از طریق قاپ‌زنی انجام شود: مطابق ‌ماده 657 قانون مجازات اسلامی «هرکس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف‌زنی، جیب ‌بری و امثال آن شود به حبس از یک تا پنج سال و تا 74 ضربه شلاق‌ محکوم خواهد شد.»

اما اگر سرقت موبایل از طریق زورگیری انجام شود: مطابق ماده 652 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی «هر گاه سرقت مقرون به آزار باشد و یا سارق مسلح باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا 74 ضربه محکوم می‌شود و اگر‌جرحی نیز واقع شده باشد علاوه بر مجازات جرح به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم می‌گردد.»

در اشکال دیگر سرقت موبایل، با توجه به تعزیری بودن این جرم، قاضی بر اساس جزییات پرونده حکم مجرمان را تعیین می‌نماید.

نویستده : سید امید امام جمعه

محقق و وکیل دادگستری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا