بین المللاجتماعیحقوقی و قضایی
موضوعات داغ

جدال برزیل و ایکس به کجا رسید؟

ایلان ماسک کار آفرین میلیارد آمریکایی و مدیر اجرایی شبکه ایکس روز شنبه مدعی شد که جنایات الکساندر دمورائس  قاضی دادگاه عالی برزیل را افشا خواهد کرد .

به گزارش توانانیوز، ماسک در پیامی نوشت فهرست بلندی از جنایات دوموراس را به همراه قوانین خاص برزیل را که زیر پا گذاشته آغاز میکنیم .مدیر اجرایی شبکه ایکس علیه قاضی برزیل که شبکه ایکس را مسدود کرده دست به افشاگری خواهد زد. رسانه های برزیل اعلام کردند که الکساندردمورائس قاضی دیوان عالی کشور بیان کرد که ایلان ماسک مالک شبکه اجتماعی( ایکس ، توییتر سابق) به حاکمیت و قوه قضاییه برزیل بی احترامی کرده و خود را نهادی فراملی و مصون از قوانین هر کشور معرفی می کند و این باعث مسدود شدن ایکس در برزیل شد.

مورائس چهارشنبه گذشته به ایلان ماسک هشدار داد که ظرف ۲۴ساعت نماینده قانونی خود را در برزیل معرفی کند ایکس از اوایل ماه آگوست تاکنون نماینده ای در برزیل ندارد.این قاضی برزیلی به شرکتهای اینترنتی و فروشگاه‌های اپلیکیشن‌ها پنج روز فرصت داده است که حکم وی را اجرا و ایکس را مسدود کنند.

کشمکش ایکس و برزیل 

پس از کشمکش های فراوان ایکس نماینده قانونی خود را به برزیل معرفی می کند .آندره زونارو و سرژیوروزنتال که اکنون به عنوان وکلای ایکس در برزیل اعلام شده‌اند هم اعلام کردند شرکت ایکس اسنادی به دادگاه عالی برزیل فرستاده و اعلام کرده نماینده قانونی به زودی مشخص می شود. و نماینده مذکور همچنان در حال بررسی است.

روز چهار شنبه یک آپدیت ایکس دسترسی کاربران برزیل به پلتفرم را با وجود مسدودیت فراهم کرد. دادگاه برزیل همان روز به ایکس دستور داد که از دستورش سرپیچی نکنند وگرنه در معرفی جدید روزانه ۹۲۱ هزار۷۲۶دلار جریمه قرار خواهد گرفت. ایکس در بیانیه جدید اعلام کرد که سرپیچی تهیه کنندگان سرویس موقت و ناخواسته پلتفرم در برزیل منجر شده این شرکت همچنان قصد همکاری با دولت برزیل را دارد تا فعالیت هایش را به زودی ازسرگیرد.

تضعیف دموکراسی و حقوق بشر

قاضی مورائس تاکید کرده است کسانی که دموکراسی و حقوق بشر را ضعیف کنند باید پاسخگو باشند و این امر منعکس کننده تنش های جاری بین قوه قضاییه برزیل و سرمایه گذاری های ماسک در این کشور است .ایکس نیز در بیانیه ای اعلام کرد سوییچی در شبکه تهیه کنندگان سرویس به احیای موقت و ناخواسته پلتفرم در برزیل منجر شده و این شرکت همچنان قصد همکاری با دولت این کشور را دارد تا فعالیت هایش را به زودی از سر گیرد.

وکلای ایکس می‌گویند که این شرکت دقیقاْ همان کاری را انجام داد که ایلان ماسک قول داده بود انجام ندهد؛ یعنی حذف حساب‌هایی که قاضی برزیلی دستور حذف آن‌ها را صادر کرده بود. براساس گفته‌های قاضی برزیلی، حساب‌های اعضای جامعه‌ی راست افراطی دموکراسی برزیل را تهدید می‌کند.

وکلای ایکس به سایر خواسته‌های قاضی برزیلی، ازجمله پرداخت جریمه و معرفی نماینده‌ی رسمی جدید ایکس در برزیل نیز عمل کرده است. این درحالی است که این شرکت سه‌ هفته‌ی گذشته را صرف مبارزه با فیلتر‌شدن ایکس کرد و به انتشار محتوای اعضای جامعه‌ی راست افراطی در برزیل ادامه داد.

نوبستده : زینب بابایی

محقق حوزه اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا