بین المللسیاسی
موضوعات داغ

جنگ فرسایشی، صبر استراتژیک و تله جنگ فراگیر، برگ های برنده رژیم صهیونیستی

تحولات یک سال اخیر جنگ غزه نشان می دهد که صهیونیستها مبتنی بر یک راهبرد متناسب با شرایط منطقه ای، سیاست ها و جنایت های خود را پیش برده اند.

به گزارش توانا نیوز، آنچه اکنون تحت عنوان “تله جنگ فراگیر” مطرح می شود و درحال القا به جامعه تیران است، در واقع یک کمپین عملیات روانی صهیونیستها و دنباله روهای سیاست های غرب در ایران است. دولت جدید کشورمان نیز به پشتوانه تیم سیاسی جدید(همان سیاست های دولت روحانی) در حال القای این موضوع و همچنین مخابره ضعف به نظام بین المل می باشند و دست مقاومت را بیش از پیش بسته نگه داشته اند.

نتیجه گیری آن است که راهبرد صهیونیست ها پس از پایان عملیات های ویرانگر در غزه و کسب نتایج خوب از ” جنگ فرسایشی”، پاسخ سنگین به حزب الله و رفع تهدید لبنان است.

تهدیدات اسرائیل برای حمله زمینی به لبنان را باید بسیار جدی تلقی کرد زیرا اسرائیل یک هدف راهبردی را در پیش گرفته است و آن ” رفع خطر وجودی خود و بازگرداندن آوارگان به خانه های خود در شمال است”.

احتمال گسترش جنگ و درگیری در منطقه

بنابراین باید در انتظار گسترش جنگ و درگیری در منطقه باشیم و صهیونیست ها هرگز با مذاکره به اهداف خود نخواهند رسید.در ابتدای بروز جنگ غزه بسیاری از کارشناسان نظامی و سیاسی کشورمان اینگونه برآورد کرده بودند که اسرائیل توان تاب آوری در مقابل جنگ طولانی مدت را ندارد. آنها پیش بینی کرده بودند که ارتش رژیم هرگز بصورت زمینی وارد غزه نخواهد شد و در نهایت این که رژیم خواستار جنگ فراگیر نیست!

این تحلیل ها گاها از سوی رسانه ای صهیونیستی مخابره می شد و کارشناسان امنیتی، سیاسی و نظامی رژیم نیز برناتوانی رژیم در جنگ طولانی و چند جبهه ای تاکید می کردند.

متاسفانه این خط فکری در میان سیاستمداران و امنیتی های کشورمان نیز تکرار شده و همچنان تکرار می شود.

ایران خواهان جنگ فراگیر منطقه ای نیست

حال آنکه اسرائیل به خوبی به این نتیجه رسیده است که ایران خواهان جنگ فراگیر منطقه ای نیست و نیز می داند که حزب الله متاثر از سیاست های کلی مقاومت در منطقه اقدام خواهد کرد؛ این امر منجر به این شد که ارتش رژیم هر روز سطح حملات و جنایت های خود را افزایش دهد؛ چون می داند که واکنش جدی به حملات آنها رخ نخواهد داد.

پس از حمله آنها به سفارت کشورمان در سوریه و عملیات تلافی جویانه سپاه و حمله به اسرائیل، برخی به این نتیجه رسیدند که این حمله بازدارنده بوده و مانع از تشدید تنش می شود. اما با ترور شهید هنیه در تهران، خیلی زود آشکار شد که صهیونیست ها هرگز آرام نخواهند شد و نه تنها در غزه کوتاه نمی آیند، بلکه حملات خود را به مقاومت افزایش خواهند داد.

صبر استراتژیک ایران هزینه های زیادی را برای کشور و مقاومت برجای گذاشت و دشمن را به این نتیجه رساند که ایران یا در پاسخ ناتوان است ویا جرات پاسخگویی ندارد!

تله جنگ فراگیر

بنابراین از این فرصت نهایت بهره برداری را نموده و پس از پایان صبر استراتژیک، راهبرد جنگ فرسایشی را در پیش گرفته و اصطلاح “تله جنگ فراگیر” را به خوبی در بین نخبگان، سیاسیون و نظامیان کشورمان رواج دادند.آنچه اکنون تحت عنوان “تله جنگ فراگیر” مطرح می شود و درحال القا به جامعه تیران است، در واقع یک کمپین عملیات روانی صهیونیستها و دنباله روهای سیاست های غرب در ایران است.

دولت جدید کشورمان نیز به پشتوانه تیم سیاسی جدید(همان سیاست های دولت روحانی) در حال القای این موضوع و همچنین مخابره ضعف به نظام بین المل می باشند و دست مقاومت را بیش از پیش بسته نگه داشته اند.

نتیجه گیری آن است که راهبرد صهیونیست ها پس از پایان عملیات های ویرانگر در غزه و کسب نتایج خوب از ” جنگ فرسایشی”، پاسخ سنگین به حزب الله و رفع تهدید لبنان است.

تهدیدات اسرائیل برای حمله زمینی به لبنان را باید بسیار جدی تلقی کرد زیرا اسرائیل یک هدف راهبردی را در پیش گرفته است و آن ” رفع خطر وجودی خود و بازگرداندن آوارگان به خانه های خود در شمال است”.

بنابراین باید در انتظار گسترش جنگ و درگیری در منطقه باشیم و صهیونیست ها هرگز با مذاکره به اهداف خود نخواهند رسید.

راهبرد صهیونیستها، تداوم جنگ فرسایشی

از ابتدا مشخص بود که بهترین راهبرد صهیونیستها، تداوم جنگ فرسایشی است؛ زیرا همواره اهداف مقاومت را در لبنان و فلسطین مورد هدف قرار می داده و فرماندهان و زیرساختهای مقاومت را یکی پس از دیگری مورد هدف قرار می دادند.

برخلاف آنچه ابراز می کنند که جنگ فرسایشی موجب آسیب اقتصادی گسترده به رژیم می شود، با حمایت های نظامی و اقتصادی غرب و آمریکا از اسرائیل، این فرضیه تا حدود زیادی منتفی شده است(البته باید گفت که آسیب های جدی به اسرائیل وارد شده است اما این آسیب ها ویران کننده نبوده است).

نویسنده :صالح منفرد

محقق و پژوهشگر منطقه غرب آسیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا