بین الملل

سفر زلنسکی به آمریکا با ارائه برنامه پیروزی در جنگ

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در لحظه‌ای حساس به آمریکا سفر می‌کند تا «برنامه پیروزی» خود را به نزدیک‌ترین متحدش ارائه دهد، تلاشی فوری برای تأثیرگذاری بر سیاست کاخ سفید در مورد جنگ اوکراین با روسیه، فارغ از اینکه چه کسی در انتخابات ماه نوامبر ایالات متحده پیروز شود.

به گزارش توانا نیوز ، این رهبر اوکراین گفته است که قصد دارد این برنامه را به رئیس‌جمهور جو بایدن و دو جانشین احتمالی او، کامالا هریس و دونالد ترامپ، در طول این سفر ارائه دهد. در این سفر، زلنسکی همچنین روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد.

زلنسکی اعلام کرده است که اگر این طرح توسط غرب حمایت شود، تأثیرات گسترده‌ای بر مسکو خواهد داشت، از جمله تأثیرات روانی که ممکن است رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، را به پایان دادن به جنگ از راه دیپلماتیک وادار کند.

زلنسکی روز جمعه به خبرنگاران گفت: «برنامه پیروزی شامل اقدامات سریع و مشخصی از سوی شرکای استراتژیک ما است – از اکنون تا پایان دسامبر.» او افزود که این برنامه به‌عنوان «پلی» به‌سوی دومین نشست صلح به رهبری اوکراین عمل خواهد کرد، که کی‌یف قصد دارد اواخر امسال برگزار کند و روسیه را به آن دعوت کند.

زلنسکی تأکید کرده است که هیچ جایگزینی برای صلح وجود ندارد و «هیچ منجمد شدن جنگ یا دستکاری دیگری که فقط تجاوز روسیه را به مرحله دیگری موکول کند» پذیرفتنی نیست. با این حال، دو طرف همچنان اختلافات عمیقی دارند.

زلنسکی خواهان عضویت اوکراین در ناتو و اتحادیه اروپا و خروج روسیه از تمام سرزمین‌های اوکراینی است، اگرچه او می‌گوید دستیابی به این هدف از طریق دیپلماتیک ممکن است. پوتین می‌گوید مذاکرات صلح فقط در صورتی امکان‌پذیر است که کی‌یف بخش‌های بزرگی از شرق و جنوب اوکراین را به روسیه واگذار کند و از برنامه عضویت در ناتو صرف‌نظر کند.

این سفر زلنسکی در لحظه‌ای بحرانی برای اوکراین انجام می‌شود. پیروزی ترامپ در انتخابات ۵ نوامبر می‌تواند منجر به تغییر سیاست واشنگتن در قبال اوکراین شود که به شدت به حمایت‌های نظامی و مالی ایالات متحده متکی است.

ترامپ در یک مناظره تلویزیونی از گفتن اینکه آیا خواهان پیروزی اوکراین بر روسیه است یا نه، خودداری کرد و گفت که اگر پیروز شود، تلاش خواهد کرد پیش از آغاز به کار رسمی، جنگ را پایان دهد. هریس ترامپ را به تلاش برای تسلیم سریع و بی‌قید و شرط کی‌یف متهم کرد.

مترجم :مینو مهدور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا