عمومی
موضوعات داغ

وحشیگریهای جنون آمیز اسرائیل نقطه ی عطف در تاریخ جنایات

اسرائیل نماد جنایت در عصر جدید

هر آنچه در تاریخ از قتل و غارت و وحشیگری سراغ داریم در نقطه ی عطف خود به رژیم اسرائیل میرسد. این رژیم، تاریخ این تحولات را در مسیری جدید قرار داده است. تصور اینکه این تشکیلات، با وجود مقررات تکوین یافته ی بین المللی و در جهان کنونی مرتکب این رفتارها می شود بسیار هولناک است. چگونه قدرتهای بزرگ و کدخدایان دهکده ی جهانی می توانند در عصر جدید شاهد این کشتارها، آوارگی ها، جنایات و خونریزها باشند؟

به گزارش توانانیوز ، به نظر می رسد اسرائیل نماینده و دست نشانده ای است بی اختیار و قرار نیست مدنیت و تمدنی را شکل دهد، هدف از ایجاد این رژیم، نابودی مخالفان استکبار است. حال این مهره تا چه زمانی کارآیی دارد؟ باید منظر پاسخ جهان اسلام و جامعه ی جهانی به این شیوه از تشکیل نظم جهانی بود. در نهایت به نظر می رسد اسرائیل در حال خودزنی است. و در آخرین جنایت جنون امیز خود دبیرکل حزبالله لبنان سید حسن نصرالله را به شهادت رسانده است؛ مسئول مستقیم این جنایت نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی است.

سید حسن نصرالله سید و مدرس مقاومت و صلح

سید حسن نصرالله (۱۹۶۰م- ۲۰۲۴م)، از شخصیت های برجسته و کاریزماتیک لبنان، در ۳۱ اوت ۱۹۶۰ در محله فقیرنشین کرنتینا در شرق بیروت به دنیا آمد. پدرش «سید عبدالکریم» و مادرش «نهدیه صفی‌الدین» اهل روستای السید حسن در شانزده سالگی (۱۹۷۶م) با تشویق سید محمد غروی، امام جمعه شهر صور و از دوستان سید محمدباقر صدر، برای فراگیری علوم دینی به نجف مهاجرت کرد. سید محمد، طی نامه‌ای سید حسن را به شهید صدر معرفی کرد. شهید صدر نیز سید عباس موسوی را برای نظارت به وضعیت علمی و تأمین نیازهای سید حسن نصرالله گماشت. سید حسن در سال ۱۹۷۸م دروس مقدماتی حوزه را به پایان رساند و پس از دو سال اقامت در نجف، به دلیل فشارهای رژیم بعث عراق، به لبنان بازگشت. او با تأسیس مدرسه امام منتظر در سال ۱۹۷۹م/۱۳۵۷ش در بعلبک، دروس حوزوی خود را ادامه داد و همزمان به تدریس مشغول شد. او در سال ۱۹۸۹م به مدت یک سال در قم تحصیل کرده استبازوریه از توابع شهر صور در جنوب لبنان بودند که به بیروت مهاجرت کرده بودند.

سید حسن نصرالله سومین دبیرکل حزب‌الله لبنان و از بنیانگذاران آن در سال ۱۹۸۲م بود. حزب‌الله در دوران وی به قدرتی منطقه‌ای تبدیل شد و توانست پس از انجام عملیات‌های متعدد، در سال ۲۰۰۰م اسرائیل را وادار به عقب‌نشینی از لبنان و آزاد کردن اسرای لبنانی نماید. سید حسن نصرالله دانش‌آموخته حوزه علمیه نجف بود.  ارتباط  او با سید محمدباقر صدر در نجف و سید عباس موسوی باعث شد که  وارد فضای مبارزه با اشغالگری اسرائیل شود. سید حسن نصرالله در سال‌های مسئولیتش چندین بار مورد تهدید تروریستی واقع شده بود.  برخی از این طرح‌های ترور عبارتند از:

ترور از طریق مسمومیت غذایی (۲۰۰۴م)

بمباران برج محل اسکان وی توسط هواپیماهای اسرائیلی (۲۰۰۶م)

دستگیری گروه تروریستی که هدفشان حمله خمپاره‌ای به خودروی سید حسن نصرالله بوده است (۲۰۰۶م)

انفجار ساختمانی که تصور می‌شد سید حسن نصرالله در آن حضور دارد توسط هواپیماهای اسرائیلی (۲۰۱۱م)

نصرالله سال‌های متعددی را به علت شدت تهدیدات امنیتی کمتر در انظار عمومی دیده می‌شد. فرزند وی سید هادی نیز در سال ۱۹۹۷م در درگیری با نیروهای اسرائیلی به شهادت رسید.

جنون نتانیاهو فراتر از انتظار صهیونیسم

عملیات تروریستی اخیر اسرائیل در ضاحیه بیروت، تنها ساعاتی پس از سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل  در سازمان ملل متحد انجام شد. در جریان این سخنرانی، نتانیاهو یک پیام مهم مخابره کرد و آن این بود که اگر ایران به اسرائیل حمله کند، اسرائیل نیز چنین خواهد کرد. به بیان ساده تر، به نظر می‌رسد نتانیاهو سعی داشته اشاره داشته باشد که اگر ایران بنا داشته باشد به جنایت اسرائیل در ضاحیه واکنش نشان دهد، تل آویو نیز به این اقدامِ ایران پاسخ می‌دهد.

از این رو، نتانیاهو بر آن بوده تا جای ممکن ایران را از تقابل با اسرائیل پس از عملیات ضاحیه دور نگه دارد. نتانیاهو در جریان سخنرانی خود تهدید کرد که جایی در ایران نیست که دست‌های اسرائیل به آن نرسد. موضوعی که صرفا متکی به توان و قدرت اسرائیل نیست و تا حد زیادی نتیجه حمایت‌های گسترده متحدان غربی تل‌آویو از این رژیم است. از این رو، نخست وزیر صهیونیست‌ها قبل از اجرای عملیات ضاحیه، به نوعی مقدمه‌چینی برای آن را در جریان سخنرانی‌اش در سازمان ملل متحد انجام داد. تهدید یک کشور مستقل مثل ایران از تریبون سازمان ملل متحد و در جایگاهی که سران کشورهای عضو دعوت شدهاند همگی نشان از صراحت در جنایت این رژیم است. رژیمی که حتی کنفرانسهای صلح طلبانه را محلی برای تهدید و جنایت می داند.

رژیم اشغالگر قدس از فناوری‌های پیشرفته‌ای در جاسوسی برخوردار است. فناوری‌هایی که عمدتا هدیه قدرت‌های غربی به تل آویو هستند و ریشه در توانمندی‌های خودِ این رژیم ندارند. این همان مساله‌ای بود که سید حسن نصرالله نیز مدتی قبل به آن اشاره کرد. با این حال، باید این نکته را نیز مد نظر داشت که به نظر می‌رسد رژیم اسرائیل از شبکه جاسوسی گسترده‌ای در خاک لبنان نیز سود می‌برد. شبکه‌ای که در نقش پیاده نظام این رژیم در لبنان به فعالیت مشغول است و منافع آن را تامین می‌کند. در ماه‌های گذشته نیز بار‌ها و بار‌ها نسبت به این مساله هشدار داده شده و اساسا تحولات مدت اخیر نشان داده اند که تا چه اندازه میدان و حوزه جنگ اطلاعاتی، مهم و قابل توجه است و حتی می‌توان آن را مقدم بر بسیاری از تحرکات میدانی در نظر گرفت.

سید حسن نصرالله برگی زرین در تاریخ تشیع

بعد از شهادت سید حسن نصرالله، واکنش ها و بیانیه های به این ترور وحشیانه حاکی از افسوسی است که به جهت از دست دادن این بزرگ مرد ابراز می شود و اما واکنشهای عملی نیز در راه است که مطمئنا نتیجه ی اعمال جنون آمیز نتانیاهو و حامیان اوست و خطری که صلح جهانی را به مخاطره میاندازد.

«سعد الحریری» نخست‌وزیر سابق لبنان در اظهاراتی گفت: ترور سید حسن نصرالله لبنان و منطقه را وارد یک چرخه جدید از خشونت کرد.

فواز گرجس، استاد روابط بین الملل در دانشکده اقتصاد لندن هم به تایمز آف اسرائیل گفته «اسرائیل با این کار، اعلان جنگ کرده است.»
نخست وزیر عراق محمد شیاع السودانی، روز شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اقدام جنایت کارانه رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن ضاحیه جنوبی، نشان دهنده تمایل بی پروای این رژیم با هدف گسترش درگیری به حساب همه ملت های منطقه و امنیت و ثبات آن است. السودانی، افزود که مسائل بزرگ از جمله قضیه عادلانه فلسطین و مقابله لبنان با تعرضات پی در پی رژیم صهیونیستی، همه تاکیدی بر این مساله است که ملت ها در نهایت پیروز هستند. نخست وزیر عراق بار دیگر هشدار داد و بر مسئولیت سازمان های بین المللی و کشورهای بزرگ عضو دائم شورای امنیت و همه کشورهای دارای نفوذ در منطقه در بازدارندگی حملات و توقف کشتار جمعی و نژادی فلسطینیان و مردم لبنان توسط رژیم صهیونیستی، تاکید کرد.

نخست وزیر عراق در ادامه با تاکید بر موضع اصولی عراق در ایستادگی در کنار ملت فلسطین و لبنان، گفت که این موضع مبتنی بر مشروعیت بین المللی و اصول بشردوستانه و اخلاقی و حتمیت پیروزی ملت های پایبند به سرزمین و تمدن خود است. وی خواستار رحمت و رضوان برای حسن نصر الله و مجد و بزرگی برای همه شهدای لبنان و فلسطین و شهدای مواجهه شد.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی ایران در ارتباط با جنایات اخیر اسرائیل در جنوب لبنان فرمودند:
بسم الله الرحمن الرحیم
کشتار مردم بیدفاع در لبنان از سوئی بار دیگر خوی درندگی سگ هارِ صهیونیست را برای همه آشکار کرد، و از سوئی کوته‌نظری و سیاست ابلهانه‌ی سران رژیم غاصب را به اثبات رساند. باند ترور حاکم بر رژیم صهیونیست از جنگ جنایتکارانه‌ی یک ساله‌ی خود در غزه درس نگرفتند و نتوانستند بفهمند که کشتار دستجمعی زنان و کودکان و مردم غیر نظامی نمیتواند در ساخت مستحکم سازمان مقاومت اثر بگذارد و آن را از پا بیندازد. اکنون همان سیاست حماقت‌آمیز را در لبنان می‌آزمایند. جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزب‌الله لبنان صدمه‌ی مهمی وارد کنند. همه‌ی نیروی مقاومت منطقه در کنار حزب‌الله و پشتیبان آن است. سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزب‌الله سرافراز رقم خواهد زد. مردم لبنان فراموش نکرده‌اند که در روزگاری نظامیان رژیم غاصب تا بیروت را زیر چکمه قرار میدادند. این حزب‌الله بود که پای آنان را قطع کرد و لبنان را عزیز و سربلند ساخت. امروز هم لبنان به حول و قوه‌ی الهی دشمن متجاوز و خبیث و روسیاه را پشیمان خواهد کرد. بر همه‌ی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیثن را یاری کنند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای طی پیامی شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را تبریک و تسلیت گفت و تصریح کرد: اینجانب این شهادت افتخارآمیز را که پاداش خداوند به جهاد مستمر آن انسان مخلص و فداکار بود به پیشگاه حضرت بقیه‌الله‌الاعظم ارواحنافداه و محضر مبارک مقام معظم رهبری و امت اسلام و ملت لبنان، خانواده معزز ایشان، به جوانان پاک و عزیز مقاومت به ویژه حزب‌الله و ارادتمندان آن شهید بزرگوار تبریک و تسلیت می‌گویم و رحمت و فضل واسعه الهی را برای ایشان مسئلت می‌‎نمایم.

تحقق هدف صلح در حقوق بین الملل با وجود اسرائیل حتی در تئوری هم قابل تصور نیست

رژیم اسرائیل علیرغم 75 سال اشغالگری و نقض حقوق مردم فلسطین، در یک سال اخیر با حملات گسترده علیه غیرنظامیان به‌ویژه زنان و کودکان در فلسطین نه تنها حقوق اولیه آن‌ها را نقض کرده بلکه دستیابی به صلح و امنیت پایدار را در منطقه غرب آسیا و سایر نقاط جهان تحت‌الشعاع قرار داده است. برخی از مهم‌ترین نقض‌­های حقوق بشری رژیم اسرائیل بر اساس اسناد بین‌­المللی بدین شرح است: بر این اساس رژیم اسرائیل به عنوان ناقض حقوق بشر، صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد.این ارتباط تنگاتنگ و مستقیم در ماده 1 منشور سازمان ملل در قالب اهداف ایـن سـازمان ملل قابل مشاهده است. علاوه بر ماده 1 این منشور با دقت به مضمون ماده 55 (به‌ویژه بند ج آن) و نوع بیانی که در آن به کار رفت به خوبی، می‌توان ضرورت احترام جهانی به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین و رعایت آنها را برای حفـظ ثبات و امنیت جهانی درک کرد.بدین ترتیب سـازمان ملـل متحـد اهمیـت قابـل توجهی را برای رعایت حقوق بشر در جهت حفظ صلح میان دولت‌ها در نظر گرفته است.

شورای امنیت ملل متحد به عنوان یکی از ارکان سازمان ملل متحد است، وظیفه پاسداری از امنیت و صلح بین‌المللی را به‌عهده دارد. فصل هفتم منشور ملل متحد به این شورا اجازه می‌دهد تا «وجود هرگونه تهدیدی برای صلح، نقض صلح یا اقدام تجاوزگرانه» را تعیین کند و اقدامات نظامی و غیرنظامی را برای «برقراری صلح و امنیت بین‌المللی» انجام دهد. اعضای این شورا تحت فشارهای آمریکا و انگلیس از انجام وظایف خود در اجرایی کردن فصل هفتم منشور ملل متحد تاکنون تخطی کرده است. بدین ترتیب، رژیم اسرائیل بدون ترس از مجازات و جبران خسارت تمامی حقوق مطروحه در اسناد بین‌­المللی را نقض می‌­کند و به صورت مداوم مرتکب جرایم جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی می‌شود؛ تا جایی که موجودیت این رژیم و وجود تفکر صهیونیستی تهدیدی کاملاً جدی برای امنیت مردم فلسطین و نظم جهانی است.

مصونیت بی‌حد و حصر رژیم اسرائیل تهدیدی است که می‌تواند فاجعه‌ انسانی بزرگ‌تری را در سرزمین‌های اشغالی به همراه داشته باشد”، افزود: “هر لحظه عدم اقدام جامعه جهانی، به معنای ادامه قتل‌عام غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی است. جهان نمی‌تواند در برابر این جنایات ساکت بماند؛ اقدام سریع و قاطع نه‌تنها انتظار می‌رود، بلکه یک الزام اخلاقی و انسانی نیز به شمار می رود.”

کشتار دسته‌جمعی غیرنظامیان بی‌گناه از طریق استفاده از فناوری‌های ارتباطی

اقدام تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان که با کشتار دسته‌جمعی غیرنظامیان بی‌گناه از طریق استفاده از فناوری‌های ارتباطی به‌عنوان ابزارهای جنگی صورت گرفت، بار دیگر بی‌اعتنایی مطلق این رژیم به حیات انسان‌ها و قوانین بین‌المللی را نشان داد. ریشه جنگ امروز در فلسطین، اشغال و ایجاد یک رژیم جعلی و نامشروع در این سرزمین برای بیش از هفت دهه است. هرگونه اقدامی که فلسطینی‌ها در دوران اشغال انجام می‌دهند، حق ذاتی و مشروع آنان برای مقاومت در برابر اشغالگران است؛ حقی که بارها توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز تأیید شده است. مقاومت در برابر اشغال، حقی قانونی و غیرقابل انکار است که ملت فلسطین از آن برخوردار است.

تحمیل سیاست‌های غیرانسانی و غیرقانونی اقدامات قهری یک‌جانبه علیه ملت‌های مختلف نه تنها پایه‌های همکاری اقتصادی بین‌المللی را تضعیف کرده، بلکه مانع تحقق حق ملت‌ها برای دسترسی برابر و غیرتبعیض‌آمیز به توسعه پایدار می‌شود، از اینرو جنبش عدم تعهد های دیگر اسلامی و منطقه ای و جهانی و سازما باید بطور قاطع در مقابل اعمال اقدامات قهری یکجانبه علیه اعضای خود بایستد. زمان اقدام قاطع ‘اکنون’ است. صدای بی‌گناهان خواستار عدالت است، و تاریخ در مورد کسانی که اقدام می‌کنند و کسانی که چشم‌پوشی می‌کنند قضاوت خواهد کرد. ماشین کشتار رژیم اسرائیل باید در غزه، رفح، جنوب لبنان و سراسر غرب آسیا متوقف شود. جامعه بین‌المللی باید با اصرار، پیگیر محاکمه تمامی آمرین، عاملان، و همدستان این رژیم تروریستی در دادگاه‌های بین‌المللی و ملی باشد.

این جنایات با هیچ کدام از اصول و مقررات بین المللی قابل توجیه نیست. ترور دبیرکل حزب الله لبنان زمانی که تجاوز کاری و نسل کشی در جناح مخالف توسط این رژیم اشغالگر در حال ارتکاب است را چگونه میتوان توجیه کرد. صلح جهانی هیچ گاه به این درجه در معرض خطر قرار نگرفته و حامیان این رژیم گاه با سکوت و گاه با کمکهای مالی و تسلیحاتی و زمانی نیز با حمایتهای سیاسی و حقوقی در مجامع بینالمللی اقدام به نقض حاکمیت و حقوق بشر به شکل غیر مستقیم داشته اند. جنایت علیه بشریت، نسل کشی، نقض صلح و هر آنچه که بتوان از آن به عنوان مبنای مسئولیت کیفری مسئولان این رژیم و مبنای مسئولیت بین المللی برای دولتهای حامی آن قائل شد را در این جنایات اخیر اسرائیل میتوان جای داد.

نویسنده:مـحـمـود رشـنـواز

دانشجوی دکتری حقوق بین الملل ، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی ، دبی، امارات

(عضو مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه)

Title
Israel’s insane brutality is a turning point in the history of crimes

the writer
Mahmoud Reshnavaz

Site address
https://rashnavaz.com/

Doctoral student of International Law, Emirates Branch, Islamic Azad University, Dubai, UAE

member of the center of lawyers, official experts and consultants of the judiciary

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا