اجتماعی

افزایش تجرد قطعی در کشور

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به پیش‌بینی جمعیت ۲۵میلیون‌نفری سالمندان در کمتر از ۳۰ سال آینده گفت: در سال ۱۴۳۰ آمار “تجرد قطعی” در کشورمان به ۲میلیون و ۵۰۰هزار نفر خواهد رسید!

به گزارش توانا نیوز ، “سالخوردگی جمعیت” در کشورهای پیشرفته به‌طورتدریجی طی بیش از دو قرن گذشته رخ‌ داده است، به همین دلیل اقتصاد و اجتماع این کشورها، زمان کافی برای برنامه‌ریزی در خصوص مواجهه با این تغییر ساختار سنی را داشته‌اند.

در ایران به‌دلیل چالش‌های اقتصادهای نوظهور و سیاست‌های جمعیتی که در دهه 60 برای تحدید جمعیت کشور اتخاذ شد،‌ کاهش چشمگیر نرخ‌ باروری و همچنین کاهش نرخ‌های مرگ‌ومیر، ساختار سنی طی چند دهه تغییر کرده است و این امر، کشور را مجبور به یک واکنش سریع به نیازها و تقاضاهای متفاوت گروه‌های سنی کرده است.

براساس پیش‌بینی‌‌ها، در سال 2030 نیمی از جمعیت جهان سن بالای 50 سال خواهند داشت، در عین حال میزان امید به زندگی نیز به‌دلیل پیشرفت‌‌های علمی صورت‌گرفته روند افزایشی دارد و بنابراین پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده جمعیت سالمندان کشورها افزایش بیشتری پیدا کند.

این تغییرات جمعیتی تأثیرات بسیار زیادی بر مسائلی نظیر اشتغال،‌ ساختار خانواده‌ها،‌ تقاضای خدمات بهداشتی و درمانی، مسکن و حمل‌ونقل و… خواهد داشت و این مسائل باعث شده است سالمند شدن جمعیت در آینده، نگرانی بسیاری از کارشناسان را برانگیزد زیرا برآوردها نشان می‌دهد که احتمالاً با پیر شدن بخش عمده جامعه، سیستم‌های اقتصادی و نظام‌های سلامت دچار فروپاشی شوند زیرا جمعیت افراد سالمندی که نیازمند خدمات بهداشتی و درمانی می‌شوند افزایش می‌‌یابد و جمعیت نیروی مولدی که بتواند چرخه اقتصادی را به حرکت درآورد کاهش می‌یابد.

شواهد نشان می‌دهد که روند پیری در کشور ما وضعیت رو به شتاب بیشتری به خود گرفته است./تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا