اجتماعیحقوقی و قضاییعمومیفرهنگی و هنری
موضوعات داغ

تیراندازی در مراسم عزا و عروسی: رسم قدیمی یا سنت مرگبار؟

تیراندازی با اسلحه شکاری یا حتی جنگی در مراسم شادی و عزا رسمی نسبتاً قدیمی است که تاریخ انقضایش حتی در جوامع بدوی هم گذشته اما رخداد آن در تمدن چندهزارساله ایرانبان و اقوام  تاسفی می‌آفریند که تاوان سنگین آن در برخی مواقع جبران ناپذیر است.شاید به طور دقیق نتوان علت و عامل اصلی شکل گیری چنین رسمی را بیان کرد اما برخی جامعه شناسان معتقد هستند ریشه هویتی تیراندازی در مراسمات رسمی ناشی از سر و صدای آن بوده که جایگزینی برای انواع دیگر وسائل سنتی مانند طبق و شیپور شده است.

یه گزارش توانانیوز،   تیراندازی در مراسم‌های مختلف ریشه‌های عمیقی در فرهنگ و تاریخ بسیاری از جوامع دارد. در گذشته، تیراندازی به عنوان نشانه‌ای از قدرت و توانایی جنگی قبیله یا خانواده برگزارکننده مراسم محسوب می‌شد تیراندازی در مراسم عزا و عروسی از سنت‌های رایجی است که در میان برخی اقوام ایرانی و عربی مانند بختیاری‌ها و خوزستانی‌ها بسیار دیده می‌شود.

عده‌ای با این سنت به‌شدت موافقند و می‌گویند چون رسم و آیین قدیمی پدران‌مان بوده، باید انجام شود. نقطه مقابلش هم مخالفان این سنت هستند که با برگزاری آن در هر مراسمی مخالفند. ماجرایی‌که نتیجه آن گاهی اوقات تلخ و غمبار است و عروس و داماد و حتی مهمانان مراسم عروسی و عزا ممکن است بر اثر تیراندازی به قتل برسند.

همچنان که چنین اتفاقاتی به واقعیت بدل گردیده است. شاید خیلی‌هایمان وقتی خبر قتل یا زخمی شدن برخی را در این‌گونه مراسم‌ها می‌شنویم با خودمان می‌گوییم این دیگر آخرین خبر است و برای طایفه و قبیله‌های دیگر درس عبرت می‌شود تا در مراسم‌شان تیر نیندازند، اما چند وقت بعد دوباره همان آش است و همان کاسه است و بازهم افسوس حادثه جدید! آب‌ها که از آسیاب می‌افتد و داغ خانواده‌ها سرد می‌شود.

 اعتراض چندباره دستگاه های اجرائی

دوباره در یک مراسم عزا و عروسی دیگر، برخی با سلاح گرم تیر می‌اندازند تا به مراسم رنگ و لعاب و اصالت بیشتری بدهند. تلفات ناشی از این حوادث باعث اعتراض چندباره دستگاه های اجرائی محلی هم به این ماجرا شده و متاسفانه این رسم غلط در برخی نقاط استان ها انجام می‌شود و استفاده از سلاح در مراسم عزا و عروسی، موضوع خطرناکی است که زیان و آسیب جسمانی و جانی فراوان دارد و متاسفانه بارها شاهد بروز اتفاقات ناگوار و غیرقابل جبران در این خصوص بوده ایم. ‌

سهل ‌انگاری و غفلت در استفاده از سلاح گرم آن هم در مراسم عروسی به طور ناخواسته منجر به قتل نزدیکان و افراد حاضر می‌شود. بر همین اساس، تخطی از قوانین و مقررات مربوط به حمل، نگهداری و استفاده از سلاح، جرم است .

رسم غلط تیراندازی در جشن‌های عروسی در برخی نقاط استان های کشورمان، باید گفت: موارد متعددی به دستگاه های ذیربط گزارش شده که افراد به‌دلیل سهل‌انگاری، غفلت و ضعف مهارت‌های لازم در حمل، نگهداری و استفاده صحیح از سلاح گرم، قتل ناخواسته نزدیکان و افرادی را که در آن مراسم حضور دارند،رقم زده‌اند.

حمل و نگهداری هر گونه سلاح گرم به غیر از سلاح‌های شکاری دارای مجوز ممنوع است

طبق قانون، حمل و نگهداری هر گونه سلاح گرم به غیر از سلاح‌های شکاری دارای مجوز ممنوع است و برابر قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.پلیس نیز همواره تاکید کرده سلاح وسیله خطرناکی است و حتی مالکان اسلحه‌ شکاری دارای مجوز نیز باید نسبت به سلاح خود احساس مسئولیت کرده و به هیچ وجه نباید آن را در دسترس افرادی قرار دهند که آموزش‌های لازم را ندیده‌اند به ویژه کودکان و نوجوانان. دارندگان سلاح‌های شکاری مجاز، باید از نگهداری فشنگ و سلاح در مکان ناایمن پرهیز کرده و در حمل، نگهداری و استفاده از آن نکات حفاظتی و مراقبتی لازم را مورد توجه قرار دهند.

بی تردید پعلاوه بر نگاه پیشگیرانه، تاکید ویژه‌ای بر فرهنگ‌سازی، آموزش و همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های داشته و بر این باور است که می‌توان سایر رسوم پسندیده اقوام ایرانی را جایگزین رسم غلط و خطرناک تیراندازی در جشن‌ها و مراسم‌ عروسی کرد.در قوانین کشور ما در اختیار داشتن و استفاده از سلاح گرم ممنوع و جرم است و مالکان و صاحبان سلاح‌های شکاریِ مجاز نیز خود را در قِبال این وسیله خطرزا مسئول بدانند. امیدواریم با همکاری و مشارکت آگاهانه مردم خوب خطه جنوب، شاهد وقوع قتل‌های ناشی از تیراندازی در جشن‌های عروسی نباشیم.

نویسنده : سیدامید امام جمعه

محقق و وکیل دادگستری

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا