بین المللسیاسی

جاودانگی «روح مقاومت» فلسطین

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه خبرها درباره شهادت یحیی السنوار را تایید کرد. به گزارش «ایسنا» خلیل الحیه، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه، شهادت یحیی السنوار را به امت عربی و اسلامی تسلیت گفت.الحیه افزود: السنوار یک قهرمان شهید است که تا آخرین لحظه حیات خود رو در روی ارتش رژیم اشغالگر ایستاد.وی افزود: اسرای صهیونیست هرگز آزاد نخواهند شد مگر اینکه تجاوزات متوقف شود، اشغالگران از نوار غزه کاملا عقب‌نشینی کنند و اسرای فلسطینی آزاد شوند.

به گزارش توانانیوز ، در همین ارتباط ارتش اسرائیل شامگاه پنج‌شنبه (۲۶مهرماه) اعلام کرد که یحیی سنوار، فرمانده شاخه نظامی حماس در غزه، در عملیاتی در محله تل السلطان در رفح ترور شد. این عملیات به‌طور تصادفی و در جریان درگیری میان نیروهای اسرائیلی و رزمندگان قسام رخ داد و به شهادت السنوار منجر شد. براساس گزارش‌های اولیه، السنوار به‌طور تصادفی و نه در یک عملیات برنامه‌ریزی‌شده شهید شد. او در زمان درگیری در مکانی حضور داشت که مورد انتظار نیروهای اطلاعاتی اسرائیل نبود. حدود ساعت ۱۰صبح چهارشنبه، یکی از سربازان تیپ۴۱۰ ارتش اسرائیل فرد مشکوکی را مشاهده کرد که به یکی از خانه‌ها در تل السلطان رفت‌و‌آمد می‌کرد.

نیروهای پیاده‌نظام برای بررسی وضعیت به محل اعزام شدند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که پنج رزمنده حماس را مشاهده کرد. سپس به تانک‌ها دستور داده شد که به روی این رزمندگان آتش گشایند. همه رزمندگان جان باختند، به جز یکی: یحیی سنوار که البته سربازان اسرائیلی نمی‌دانستند او سنوار است. سپس یک موشک دوش پرتاب به ساختمان شلیک شد که باعث زخمی شدن فرد بازمانده (یعنی همان سنوار) شد. در نهایت یک پهپاد FPV را به سوی ساختمان ویرانه‌ای که فرد زخمی (سنوار) در آن حضور داشت به پرواز درآوردند. سنوار در حالت زخمی در این ساختمان ویران روی صندلی نشسته بود که با دست چپ خود وسیله‌ای مانند چوب را به سوی این پهپاد پرتاب کرد. پس از ۱۵دقیقه و درحالی‌که سنوار با پهپاد درگیر بود، یک تک تیرانداز ارتش اسرائیل به سرش شلیک کرد. این موضوع زخم گلوله‌ای را که در تصاویر دیده می‌شود، توضیح می‌دهد.

نام سنوار با جنگ غزه گره خورده است. «پاتریک کینگزلی» در گزارش ۱۷اکتبر برای نیویورک‌تایمز نوشت، با وجود بمباران اسرائیل اما او نیروی محرکه امتناع حماس از تسلیم تلقی می‌شد. او اگرچه ترور شد اما شکست‌ناپذیر باقی ماند. زنده بودن او باعث شده بود اسرائیل نتواند اعلام پیروزی کند. برخی تحلیلگران بر این باورند که اکنون و پس از حذف سنوار، مسیر به سوی نوعی آتش بس در غزه کمی هموارتر شده، زیرا بهانه‌ای به طرفین نزاع (اسرائیل و حماس) می‌دهد تا موضع خود را نرم کنند. اما موانع عمده همچنان باقی است و هر راه‌حلی در غزه تنها تاثیر محدودی بر درگیری گسترده‌تر بین اسرائیل و متحدان منطقه‌ای حماس از جمله حزب‌الله خواهد داشت. گزارشگر نیویورک‌تایمز معتقد است مذاکرات برای آتش‌بس و توافق برای آزادی گروگان‌ها تا حدی به این دلیل متوقف شد که سنوار به دنبال یک توافق دائمی بود که به حماس اجازه می‌دهد قدرت را در غزه پس از جنگ حفظ کند.

موضع حداکثری او با موضع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ناسازگار بود؛ زیرا نتانیاهو به دنبال آتش‌بس موقت بود. این گزارشگر به نقل از تحلیلگران می‌نویسد: «پس از ترور سنوار، رهبری باقی‌مانده حماس ممکن است با مصالحه‌هایی موافقت کند که سنوار قادر به اجرای آن مصالحه‌ها نبود.» «ایتامار رابینوویچ»، سفیر سابق اسرائیل در واشنگتن گفت: «اگر نتانیاهو تصویر پیروزی را در دست خود داشته باشد، می‌تواند کمی آینده‌دارتر و آینده‌بین‌تر شود.» رابینوویچ افزود: «پرسش این است که آیا نتانیاهو به این جایگاه دست می‌یابد یا نه؟» با این حال، تغییرات ممکن است فوری نباشد؛ زیرا حماس یک سازمان منضبط است که از شهادت بسیاری از رهبران قبلی جان سالم به در برده و اعتقادات اصلی‌اش بدون توجه به اینکه چه کسی مسوول است، یکسان باقی مانده است. نتانیاهو همچنان باید یک توازن میان دو مساله به وجود آورد: تلاش مجدد برای معامله گروگان یا در اولویت قرار دادن خواسته متحدانش که همان تداوم جنگ است.

«ایتامار بن‌گویر»، وزیر راست افراطی که پیش از این تهدید کرده بود در صورت پایان زودهنگام جنگ از دولت استعفا می‌کند، در بیانیه‌ای ادعا کرد: «زمان افزایش فشار نظامی و پا گذاشتن بر گردن حماس و شکست کامل آن فرا رسیده است.» در پاسخ، نتانیاهو موضعی مبهم اتخاذ کرد و در بیانیه‌ای به‌گونه‌ای نشان داد که در حال بررسی هر دو گزینه است. به گفته تحلیلگران، مسیری هم که حماس ممکن است در پی ترور سنوار در پیش بگیرد مبهم است. «فواد خوفش» تحلیلگر فلسطینی نزدیک به حماس، گفت که مرگ سنوار ضربه‌ای به این گروه بود، اما لزوما مواضع اصلی مذاکراتی‌اش را تغییر نمی‌دهد.

او افزود: «اگر فردی در قد و قامت سنوار را از دست بدهید، پیدا کردن سریع کسی با همان قدرت آسان نیست. اما حماس بر اساس همان اصول ادامه خواهد داد. هر کس جایگزین این رهبر شود، خط فکری او را ادامه خواهد داد.» به گفته ابراهیم دلالشاه، مدیر مرکز افق، یک گروه تحقیقات سیاسی در رام‌الله، رهبری باقی‌مانده حماس بعید است درخواست خود برای آتش‌بس دائمی را پس بگیرد یا اشغال دائم بخش‌هایی از غزه را بپذیرد. اما وی گفت که رهبری جدید حماس ممکن است تمایل بیشتری نسبت به سنوار برای واگذاری قدرت به یک دولت تکنوکرات فلسطینی داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که این گروه می‌تواند حداقل به شکلی در غزه زنده بماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا