عمومی

نگاهی به تاریخ استقلال

 اولین کتاب تاریخچه جامع باشگاه استقلال تهران تحت عنوان ” داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج ” اثر مهدی بیرانوند روژمان با ویراستاری شیرین دارابی و طراحی جلد علی ربیعی از انتشارات پارس تاک بزودی چاپ و راهی بازار کتاب ایران خواهد شد. قابل توجه است که این اتفاق درعرصه فوتبالی ایران برای اولین بار است که رقم خواهد خورد.

به گزارش توانانیوز، کتاب داستان استقلال از اشغال ایران توسط متفقین تا تاسیس باشگاه دوچرخه سواران در ۱۳۲۴  تاسیس باشگاه فوتبال این باشگاه و تغییر نام آن به تاج، اولین قهرمانی ها در لیگ تهران، جام حذفی، روایت اولین قهرمانی آسیایی، کسب افتخارات بین المللی، روایت دهه پنجاه و وقوع انقلاب ۱۳۵۷، تاراج کاخ موزه تاج، منتخب ترکیب قبل و بعد انقلاب، روایت تغییر نام تاج به استقلال، مربی گری منصور پورحیدری و ناصر حجازی، روایت دهه شصت و هفتاد خورشیدی، روایت دومین قهرمانی استقلال در آسیا، روایت مربی گری اسطوره های باشگاه، معرفی کامل ۶۶ اسطوره باشگاه از تاسیس تا دهه ۹۰خورشیدی، روایت جاودانگی ناصر حجازی، مهندسی نتایج خارج از مستطیل سبز به سود یک تیم خاص، بازیکنان یاغی، بازیکنان خارجی، معرفی کمپ ناصرحجازی، بررسی دارایی های باشگاه، معرفی مدیران باشگاه از بدو تاسیس، قهرمانی طلایی استقلال، روایت فتح سوپر جام ” جام شرافت”، آلبوم عکس جامع با ۳۵۰ تصویر  به رشته نگارش درآمده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

تاریخ سازي به رنگ آبی آن هم پس از گذشت ۱۰ سال انتظار براي میلیون ها طرفدار که در سرما و گرما، شب و روز با داشتن تمام دغدغه هاي روزانۀ زندگی خود بی صبرانه منتظر بالا رفتن یک جام، توسط کاپیتان تیم محبوب شان بودند. خاص ترین جامِ باشگاه آن هم با مربیگري یکی از اسطوره هاي این تیم، کسب یک قهرمانی در ۳۰ بازي بدون شکست بود. البته باید این نکته را همواره به یاد داشته باشیم که تاریخ سازي به رنگ آبی رسم همیشگی این تیمِ ریشه دار در سرزمین پارس و آسیا است. دو قهرمانی در جام باشگاه هاي آسیا خود گواه این موضوع است.

 
حال می خواهیم به داستان تاریخ سازترین تیم باشگاهی فوتبال ایران بپردازیم؛ تیمی که با عشق شکل گرفت و به جاودانگی رسید.

جاودانگی به رنگ آبی آسمان و پرچم داري اسطوره هاي بی تکرار ورزش یک سرزمین؛ آري این داستان استقلال است. تیمی که به سال ۱۳۲۴ در تهران بنیانگذاري شد و با کسب ۳۸ جام عنوان پرافتخارترین تیم باشگاهی فوتبال ایران را به خود اختصاص داد و به عشق و فکر همیشگی یک قشر از جامعه بدل شد. قشري که فارغ از سن و جنسیت از زمان شکل گیري در دهه بیست خورشیدي تا قهرمانی در قرن نو آن را در تمامی ادوار همیشه همانند یک عضو از خانواده خود نگه داشته اند.

  سال ۱۳۲۴ ایران درگیر با شعله هاي جنگ جهانی دوم اشغال شده توسط ارتش متفقین با وجود سیاست سستِ دولت مرکزي، تابلویی است از یک برهۀ سیاه و تاریخی ایران .در این فضاي ملتهب که امید و نا امیدي براي یک ملت به فکر دائم بدل شده یک افسر جوان تصمیم به تاسیس یک باشگاه ورزشی به نام دوچرخه سواري می گیرد.


در مهرماه ۱۳۲۴ باشگاه دوچرخه سواران به سرپرستی «پرویز خسروانی» در خیابان سوم اسفند تاسیس می شود. در این راه چند تن از ورزشکاران صاحب عنوان قدیمی آن دوران ، خسروانی جوان را یاري میکردند.


ورزشکارانی چون: محمد خاتم، پرویز عمو اغلی و حسن کسایی این افراد به عنوان هسته مرکزي باشگاه دوچرخه سواران که بعدها «تاج» نام گرفت؛ فعالیت خود را آغاز کردند.  داستان حماسی تشکیل یک باشگاه تاریخ ساز در قلب سرزمین پارس آغاز شده بود. بیست سال قبل از شکل گیري رشته فوتبال؛ نظامیان، مهندسان صنایع و کارمندان بانک که همگی خارجی بودند، هسته ورزش فوتبال در ایران را پایه ریزي کردند. تیم هاي آماتور در چند شهر که تحت نفوذ خارجیان بود تشکیل شد و فرهنگ ابتدایی این ورزش در ذهنیت مردم آن روزگار شکل گرفت. جذابیت و هیجان این رشته ورزشی در میان اقشار مردم آن زمان پایتخت دلیلی شد که خسروانی جوان به فکر تشکیل باشگاه فوتبال تاج در کنار دوچرخه سواران باشد.

براي تشکیل این تیم که کار خود را با همان نام «دوچرخه سواران» آغاز کرد از افرادي چون: علی دانایی فرد دعوت به همکاري آمد که از مربیان خبره و ورزشی نویسان آن روزگار بود. تیم فوتبال دوچرخه سواران از همان مسابقات اول با لباس آبی رنگ کار خود را شروع می‌کند.

پس از احداث این تیم فوتبال ، تیم هاي دیگري نیز شکل گرفت که این شکل گیري منجر به تشکیل لیگ هشت تیمی متشکل از تیم هايي با عناوین : دوچرخه سواران، سرباز، شاهین، دارایی،جوانان شرق، شهباز، تهران جوانان و توانا شد که در اولویت دوره این لیگ باشگاه فوتبال دوچرخه سواران به مقام نایب قهرمانی دست یافت.

سال بعد تیم دوچرخه سواران اولین قهرمانی خود در جام باشگاه هاي تهران و جام حذفی را جشن گرفت. پس از این قهرمانی خسروانی جوان مجله ورزشی اختصاصی تیم فوتبال دوچرخه سواران را تاسیس می کند.


پس از این اتفاق خسروانی تصمیم به حرفه اي کردن باشگاه با برگزاري نخستین انتخابات هیئت مدیره در تاریخ 19 فروردین 1328 با راي گیري هواداران و بازیکنان می گیرد. او میخواست که باشگاه یک ساختار حرفه اي، قانونی و نظامند داشته باشد. پرویز خسروانی در این راه چند باشگاه ورزشی دیگر در رشته هاي: پینگپنگ، بوکس، اسکی، بستکبال و دو میدانی تاسیس می کند. بهمن ماه 1328 که از راه رسید به پیشنهاد محمد خاتم که کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران بود و از آنجا که فعالیت هاي دیگر باشگاه دوچرخه سواران ارتباطی با فوتبال نداشت نام باشگاه به «تاج» تغییر می یابد. و این چنین حماسه سازي تیم فوتبال تاج که بعدها استقلال نام گرفت آغاز می شود. حال میخواهیم به حماسه سازي این تیم در کتاب «داستان استقلال» بپردازیم

نویسنده ، مهدی بیرانوند

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا