اقتصادیبین الملل

«اژدها» در مسیر بلعیدن خودروسازی اروپا

آلمان برای دهه‌ها با شعارهایی مانند «پیشرفت از طریق فناوری» که به‌ عنوان نمادی از قدرت و جایگاه سیاسی و صنعتی این کشور شناخته می‌شد، به پایتخت تولید خودرو جهان تبدیل شده بود.

به گزارش توانانیوز،  روزنامه گاردین، بروز مشکلاتی که دامنگیر شرکت فولکس واگن شد، از جمله درگیری با اتحادیه‌ها در مورد تعدیل کارکنان و تعطیلی کارخانه‌ها، پرسش‌هایی جدی نسبت به آینده این شرکت و در سطح وسیع‌تر، آینده خودروسازی اروپا مطرح کرده است.

این نگرانی‌ها به دنبال تلاش‌های چین برای حضور پرقدرت در این عرصه و عرض‌اندام در اتحادیه اروپا با معرفی خودروهای برقی ارزان‌قیمت و پایان تدریجی عصر خودروهای احتراقی ایجاد شده است.

اتحادیه اروپا، ایالات متحده و کانادا اعلام کرده‌اند که قصد دارند فروش خودروهای برقی ساخت چین را با وضع تعرفه‌های جدید محدود کنند، اما برخی از خودروسازان اروپایی هشدار می‌دهند که این اقدامات می‌تواند تاثیرات مخربی بر این بخش که دیرزمانی مورد غبطه جهانیان بود، گذاشته و تعطیلی کارخانه‌ها در نقاطی از جمله در آلمان را به همراه داشته باشد.

این «حس اضطرار» در میان بخش اعظم فعالان این صنعت در جریان نمایشگاه اخیر اتومبیل پاریس به ‌وضوح قابل‌‌مشاهده بود، جایی که تولیدکنندگان چینی بر عزم خود برای ورود به بازار اروپا، یعنی بزرگ‌ترین بازاری که پس از اعمال تعرفه‌های ۱۰۰درصدی آمریکا بر واردات خودروهای برقی، پیش روی آنها قرار دارد، تاکید کردند.

در جریان نمایشگاه پاریس، ۹ شرکت چینی از خودروهای جدید و طرح‌های استراتژیک خود برای نفوذ بیشتر به اروپا رونمایی کردند.

الیور زیپس، مدیر اجرایی شرکت بی‌ام‌و که در رقابت‌ در حوزه خودروهای برقی از رقیبان عقب ‌مانده است، خواستار بازنگری در برنامه اتحادیه اروپا برای ممنوعیت تولید خودروهای موتور احتراقی از سال ۲۰۳۵ شده است.

سخنگوی کمیسیون اروپا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این نهاد به طور مستمر با فعالان این صنعت در ارتباط است، اما تاکید کرد مهلت یازده سال تعیین‌شده برای اعمال ممنوعیت کامل تولید خودروهای بنزینی و دیزلی، به این صنعت فرصت می‌دهد تا خود را برای شرایط جدید آماده کند.

نفوذ به «حیاط‌خلوت»

بی‌وای‌دی، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروساز چینی، در بیانیه‌ای که بخش خودروسازی اروپا را به وحشت انداخته، اعلام کرده است که قصد دارد تمام خودروهایی را که در اروپا به فروش می‌رساند، به ‌صورت محلی تولید کند و باتری‌ها را که گران‌ترین بخش هر خودروی برقی محسوب می‌شوند در مجارستان و ترکیه مونتاژ کند.

در همین حال شرکت جیلی (مالک برند ولوو)، پل استار و لوتوس، به دنبال مکان‌یابی مناطق مناسب برای احداث کارخانه در اروپا از جمله لهستان هستند. این در حالی است که شرکت‌های چینی دیگر مانند دانگ‌فنگ و فاو نیز مدل‌های جدید خود را با این هدف که با فروش خودروهای برقی خارج از کشور بتوانند مشکلات ناشی از ضعف بازار داخلی و رقابت سرسختانه قیمتی را جبران کنند، در اروپا به نمایش می‌گذارند. همچنین، برخی از برندهای خودروسازی اروپایی اکنون برای همکاری با رقبای چینی که آینده آنها را تهدید می‌کنند، به تکاپو افتاده‌اند./دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا