سیاسیاقتصادی

سرنوشت معافیت‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۴

روز گذشته اولین جلسه کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۴ با دستور بررسی و تصویب آیین‌نامه داخلی برگزار شد.

به گزارش توانا نیوز  اساس مصوبه هیات رئیسه این کمیسیون هفته آینده کمیسیون تلفیق بودجه در روزهای شنبه تا دوشنبه با حضور رئیس سازمان برنامه و معاونان، وزیر اقتصاد و وزیر نفت جلساتی را برگزار و به بحث و بررسی درخصوص کلیات بودجه خواهند پرداخت و در شیفت سوم جلسه روز دوشنبه درخصوص کلیات بودجه رای‌گیری خواهد شد. بر این اساس روز سه‌شنبه هفته آینده کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ برای بررسی وارد صحن مجلس می‌شود. نمایندگان اگرچه به شفافیت بودجه۱۴۰۴ و واقع‌نگری در ارقام بودجه اشاره می‌کنند، اما در عین حال نسبت به برخی بخش‌های بودجه از جمله میزان افزایش حقوق‌ها انتقاداتی دارند.

تفاوت‌های بودجه امسال با سال آینده

مهرداد گودرزوندچگینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به تفاوت بودجه۱۴۰۴ با سنوات گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات خوبی که در بودجه۱۴۰۴ انجام شد، معافیت‌های مالیاتی کارکنان بود که به یک‌باره ۱۰۰درصد نسبت به سال جاری افزایش داشته است. این اقدام کار خوبی است و ما هرچقدر حقوق کارکنان را افزایش می‌دادیم اما معافیت مالیاتی نبود، باز حقوق به دست کارمندان دولت نمی‌رسید. بنابراین گشایشی در بحث حقوق و مزایا ایجاد شد که البته در حد تورم نیست، اما نسبت به سال۱۴۰۳ وضعیت بهتر خواهد بود. او ادامه داد: میزان و نرخ فروش نفت در بودجه واقعی دیده شده است. همچنین نرخ تسعیر به‌صورت واقعی دیده شده و نرخ دلار ۵۵۲۰۰تومان دیده شده و به بازار نزدیک است. پیش از این فاصله نرخ نیمایی و نرخ بازار بسیار زیاد بود و عده‌ای از رانت آن برخوردار می‌شدند و کنترل هم صورت نمی‌گرفت. بنابراین عده‌ای از این رانت بهره‌جویی می‌کردند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به بودجه کالاهای اساسی و دارو در لایحه اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۴ برای ۱۲میلیارد دلاری که برای کالاهای اساسی و دارو پیش‌بینی شده است، نرخ تعیین نکردند و این اقدام خوبی است؛ چون پیش از این با تعیین نرخ فاصله‌ای میان آنچه در بازار است، ایجاد می‌شد. اوراق قرضه حدود ۱۷۵درصد افزایش یافته، اما ۵۰۰همت ورود و ۵۰۰همت خروج داشته بنابراین چیزی افزایش داده نشده است.

گودرزوند افزود: در مجموع به نظر می‌رسد بودجه نسبت به سنوات گذشته واقعی‌تر و شفاف‌تر است. مجلس از دوره قبل روی شفافیت بودجه کار کرده است. در حال حاضر به‌صورت برخط می‌توان میزان تخصیص بودجه‌های عمرانی و مانده‌حساب‌ها و… را دید. بودجه به نسبت سنوات گذشته بهتر شده، اما تا جایی که به نقطه ایده‌آل و مناسب برسیم با توجه به شرایط نفتی و تحریم‌ها فاصله داریم. اما در بودجه۱۴۰۴ واقعیت‌های بیشتری دیده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا