سیاسیبین الملل

پنج پیشنهاد رئیس‌جمهور به بلوک نوظهور جهانی

سران ۹ کشور غیرغربی در قازان روسیه در سواحل رود ولگا گرد هم آمدند تا در فضای پایداری تنش‌های منطقه‌ای و جهانی، روندهای نوظهور چندجانبه‌گرایی را منعکس کنند.

پایگاه خبری تحلیلی توانا برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی به عنوان موسسان بلوک نوظهور اقتصادی و سیاسی در کنار چهار عضو جدید یعنی ایران، مصر، امارات و اتیوپی که از ژانویه ۲۰۲۴ به این گروه پیوسته‌اند، روز چهارشنبه ۲ آبان- ۲۳ اکتبر شانزدهمین اجلاس سران بریکس را به میزبانی فدراسیون روسیه برگزار کردند.

پنج پیشنهاد رئیس‌جمهور به بلوک نوظهور جهانی

سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس بریکس/ president .ir

مجموع تولید ناخالص داخلی ۱۰ کشور عضو بریکس در حال حاضر حدود یک‌سوم کل جهان را تشکیل می‌دهد که جمعیت آنها تقریبا نیمی از کل جهان و تجارت آنها یک‌پنجم کل جهان را تشکیل می‌دهد. هیات‌هایی از حدود ۳۶ کشور – ۲۲ نفر از آنها به نمایندگی از سران کشورها – و شش سازمان بین‌المللی در این رویداد سه‌روزه برای اجلاس بزرگ‌تر یعنی بریکس پلاس حضور دارند. کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و مالزی به طور رسمی درخواست عضویت در بریکس را داده‌‌‌اند و تعدادی از کشورهای دیگر نیز برای عضویت در این اتحادیه ابراز تمایل کرده‌‌‌اند.

غایب بزرگ این اجلاس عربستان سعودی بود که به‌رغم پیوستن به این گروه مشارکت فعالی در روندهای آن نداشته است. با این حال ایران که بریکس را از زاویه رویکرد ضد‌غربی خود فهم می‌کند، حضور در این گروه را فرصتی برای تقویت چندجانبه‌گرایی به‌ویژه دستیابی به مزایای اقتصادی آن از جمله نظام مالی جایگزین دلار می‌بیند.

مسعود پزشکیان که عصر سه‌شنبه اول آبان در راس یک هیات وارد قازان شد و مورد استقبال رئیس‌جمهور تاتارستان قرار گرفت، در جریان سخنرانی خود در روز چهارشنبه پنج پیشنهاد به اعضای بریکس ارائه داد. ایجاد سبد ارزی، تقویت همکاری‌های اقتصادی، مقابله با تحریم‌ها، تقویت بانک توسعه بریکس و مشارکت در ارتقای فناوری‌های نوین از جمله پیشنهادهای رئیس‌جمهور به جنوب جهانی بود. پزشکیان همچنین بر ضرورت تشکیل دبیرخانه بریکس برای پیگیری برنامه‌‌‌ها و اهداف مجموعه تاکید کرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا