اجتماعیفرهنگی و هنری

اهمیت حضور و استفاده از بازیگران جوان و کم تجربه در کنار پیشکسوتان

اشکان شاپوری، کارکردان، نویسنده و تهیه کننده سینما در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی توانا. درباره اهمیت حضور و استفاده از بازیگران جوان و کم تجربه در کنار پیشکسوتان در پروژه‌های تلویزیونی و سینمایی کشور گفت : استفاده از بازیگران کم تجربه و جوان به عنوان سرمایه گذاری برای توسعه سینمای کشور یکی از راه های است که صنعت و هنر سینما را در سالیان پیشرو  با رشد چشمگیر روبرو خواهد کرد.

این کارگردان بین المللی که کارنامه خوبی در زمینه استفاده از بازیگران جوان دارد افزود: صنف بازیگری و هنرپیشه گی مانند هر حرفه دیگری نیازمند  جوانسازی، پوست اندازی و استفاده از جوان‌ترهای با استعداد دارد البته  ناگفته نماند برای رشد این جوانان ضروری است که بازیگران پیشکسوت در کنار جوانان به انتقال آموخته هایشان بپردازند.

کارگردان پرفروشترین فیلم سینمایی در بخش سینمایی خانگی«شیوا» تصریح کرد: بازیگری، در کشور ما با کشورهای توسعه یافته در سینما کمی متفاوت تر بوده به طوری که بازیگران مطرح جهان وقتی در تلاطم ساخت پروژه های سینمایی قرار میگیرند و  تجربه مناسبی را کسب می‌کنید تازه به عنوان سوپراستار معرفی می‌شوند اما متاسفانه در ایران بازیگران جوان و بدون تجربه بعضاً با یک فیلم به یک‌باره به دلایل نامشخص به عنوان سوپراستار در سینما و تلویزیون معرفی می‌شود و این برگ شدن زودهنگام لطمه بزرگی به هنر سینمای کشور خواهد زد کما اینکه این امر به وضوح در بعضی موارد کاملا دیده شده و مورد انتقاد بزرگان سینما و منتقدین قرار گرفته است.

شاپوری که به عنوان شاعر و ترانه سرا هم حرفی برای گفتن دارد با اشاره به اینکه روند  رشد و شکوفایی بازیگران مستلزم کسب تجربه در کنار بزرگان جهان است خاطر نشان کرد:  بازیگران و اساتید پیشکسوت با تلاش و مشقت های فروان برای خود کسب اعتبار کرده آمد و انتقال این تجربیات لازم و ملزوم رشد بازیگران جوان خواهد بود به شرط اینکه خود بازیگر جوان هم خواهان رشد یک شبه نبوده و درصدد کسب علم و تجربه بزرگان سینما برآید.

اشکان شاپوری که به تازگی با فیلم قصه پری مورد تقدیر و تحسین هیت داوران جشنواره فیلم امریکا«love» قرار گرفته و بازیگر جوان این فیلم به عنوان بهترین. بازیگر مرد این جشنواره معرفی شد با بیان اینکه با افزایش تولیدات نمایش خانگی، سریال و سینما حتما نیاز به حضور استعدادهای جدید در حوزه بازیگری هستیم گفت: مدیران ارشد و برنامه ریز سینما و تلویزیون نیز باید بخشی از مسئولیت و برنامه کاری خود را بر این موضوع  متمرکز کنند و طرحی را ارایه دهند که پروژه های که از جوانان استفاده میکنند و مورد استقبال مردم و جشنواره ها قرار میگیرند مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند تا دیگر افراد و پروژه ها هم رقبت کنند تا از جوانان و تازه کاران در پروژه های خود استفاده کنند.

این صداپیشه انیمیشن‌های معتبر داخلی و خارجی متذکر شد: متاسفانه در صنف بازیگری مانند دیگر مشاغل در حوزه سینما و تلویزیون  باندهایی وجود دارد که خیلی تمایل ندارند به اصطلاح در بازیگری دست زیاد شود در حالی که ما حتما نیاز به بازیگران با استعداد جوان و در سنین مختلف داریم  تا بتوانیم آینده روشنی از سینما را شاهد باشیم.

وی که در کارنامه کاری خود کارگردانی بیش از ۹ فیلم بلند سینمایی دارد معتقد است: جای بسی تامل است که در برخی پروژه ها دائما از گریم برای افزایش یا کاهش سن برخی بازیگران استفاده می کنند  البته این موضوع ایراد ندارد و مستلزم شرایط فیلم میباشد نه اینکه با این اقدام مانع حضور بازیگران جدید در صنعت سینما شویم. البته نا گفته نماند که این کار در حال حاضر کمتر اتفاق می افتد و بازیگران جدید و با استعداد راه خودش را در مسیر رشد پیدا کرده اند و با حمایت اساتید بزرگ و برجسته کمک شایانی به سینما خواهند کرد.

این تهیه کننده سینما اظهار امیدواری کرد که اگر کارگردانان در راستای وظیفه هنری خود فقط به دنبال جذب و استفاده چهره ها و سوپر استار ها نروند و به بازیگران جوان نیز اعتماد بیشتری کنند قطعا سینما ایران حرفهایی بیش از این در جهان خواهد داشت.

به گفته شاپوری نباید فراموش کنیم که بالاخره همین بازیگران چهره و مطرح این روزها یه زمانی تازه کار و ناشناخته بودند.
شاپوری با اشاره به اینکه ساختن زوج هنری می تواند جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد و مخاطب را همراه کند، گفت: اما اینکه یک کارگردان همواره با یک تیم هنرمند کار کند شاید فوایدی داشته باشد اما از یک جایی به بعد انگار فیلم‌ها و ‌قصه‌ها شبیه به هم می‌شوند و در بلند مدت آسیب‌زا  و کلیشه ای خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا