سیاسیبین الملل

حضور «ایران» در بریکس؛ شکست غرب در به انزوا کشاندن ایران

پزشکیان در شرایطی اولین سفر رسمی خود را به عنوان رئیس‌جمهور ایران اسلامی به کشور روسیه انجام داد که اولین حضور جمهوری اسلامی ایران را به عنوان عضو رسمی در اجلاس بریکس نیز رقم زد.

به گزارش توانانیوز، مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان، ظهر روز سه شنبه – یکم آبان ماه – تهران را به مقصد روسیه ترک کرد. این سفر با دعوت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، به منظور حضور در اجلاس بریکس انجام شد. مسعود پزشکیان اولین سفر رسمی خود را در جایگاه رئیس جمهور ایران اسلامی به کشور روسیه انجام داد. از سوی دیگر این اولین حضور رسمی رئیس جمهور ایران به عنوان عضو دائمی در اجلاس بریکس بود.

حضور در نشست اصلی سران کشورهای بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت عادله جهانی»، نشست گسترده کشورهای عضو بریکس و اولین جلسه بریکس پلاس با موضوع «ساختن جهانی بهتر با هم» از جمله اهداف سفر رئیس جمهور به روسیه بود.

رئیس جمهور کشورمان پیش از ترک تهران به مقصد روسیه در جمع خبرنگان از بریکس به عنوان فرصتی برای پایان دادن به تمامیت خواهی آمریکا یاد کرد و تاکید کرد که کشورهای عضو بریکس در زمینه کشاورزی، انرژی، صنعت، تجارت و گردشگری می توانند به تعاملات خوبی باهم دست یابند.

مسعود پزشکیان در بدو ورود به شهر کازان، محل برگزاری اجلاس بریکس، مورد استقبال رئیس ایالت تاتارستان روسیه قرار گرفت و ساعاتی بعد اولین دیدر دوجانبه خود را با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند انجام داد. رئیس جمهور کشورمان در دیدار با نخست وزیر هند تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران علاقمند و آماده توسعه روابط با هند است و عضویت ایران و هند در بریکس زمینه مناسبی برای تقویت بیش از پیش روابط و همکاری‌های دو کشور در راستای تامین منافع متقابل است.

نخست وزیر هند نیز  با تاکید بر علاقمندی کشورش برای گسترش روابط اقتصادی و همکاری‌های تجاری با ایران تصریح کرد که با ایده رئیس جمهور کشورمان برای گسترش روابط و همکاری‌های کشورهای منطقه کاملا موافق بوده و باور داریم که تعمیق و تقویت روابط کشورها به خصوص در زمینه اقتصادی منافع همه منطقه را تامین خواهد کرد.

دیدار و گفت‌وگوی نخست وزیر جمهوری دمکراتیک فدرال اتیوپی با مسعود پزشکیان نیز انجام شد و رئیس جمهور کشورمان در دیدار نخست وزیر اتیوپی خاطرنشان کرد که اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند و اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران مرتکب شود، پاسخ قاطعانه و غیرقابل باوری دریافت خواهد کرد.

آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی نیز با بیان اینکه ایران کشوری قوی و مستقل است، تصریح کرد که ساختارهای فعلی جهانی و منطقه‌ای نابرابر است و نهادهایی چون بریکس در اصلاح و رفع این نابرابری‌ها بسیار موثر و نقش‌آفرین هستند.
مسعود پزشکیان، پس از دیدار با نخست وزیر اتیوپی راهی محل اجلاس سران بریکس شد و اولین حضور رسمی ایران در نشست سران بریکس پس از عضویت رسمی را رقم زد. سران کشورهای بریکس قبل از آغاز رسمی نشست عکس یادگاری در کنار یکدیگر به ثبت رساندند که در همین حین گپ و گفت مسعود پزشکیان و «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس امارات متحده عربی مورد توجه دوربین رسانه ها قرار گرفت.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی افتتاحیه نشست بریکس تاکید کرد که ما به دنبال تقویت اقتدار بریکس، افزایش نقش آن در امور جهانی و حل مشکلات فوری جهانی و منطقه‌ای بودیم. بریکس پاسخگوی بخش اصلی جامعه جهانی است و این سیاست در جهان کنونی مورد نیاز است. همه کشورهای بریکس به دنبال برابری حسن همجواری و احترام متقابل هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا