خدمات پس از فروش خودروهای کارکرده به سرنوشت خودروهای چینی دچار میشود؟
خودرو و ماشین آلات تهران با تاکید بر اینکه یکسری از قطعات خودروها کممصرف هستند و زمان مصرف آنها شاید طولانی باشد، لذا برای فعالان بخش خصوصی واردات آن مقرون بهصرفه نیست، اما ممکن است یک خودرو بر اثر حادثه نیازمند آن قطعه باشد که تامین آن جزو تکالیف خودروساز است، گفت: بخش خصوصی ممکن است قطعاتی مانند لنت ترمز که مصرفی است را به سرعت وارد کند، اما برای قطعات دیگر مانند بدنه کمتر این اتفاق میافتد.
به گزارش توانانیوز ، به گفته حسینی اینگونه قطعات باید از ابتدا توسط خودروساز تامین شود که در حوزه خودروهای چینی شاهد این اتفاق نبودیم و بعضا مشاهده میشود قیمت برخی از قطعات خودروها در بازار از قیمت قطعات مشابه ژاپنی و یا اروپایی گران تر است.
وی با اشاره به میزان واردات قطعات یدکی خودرو، گفت: در حال حاضر مواد اولیه خیلی از قطعاتی که در داخل تولید میشود، وارداتی بوده و چالش اصلی با تولیدکننده نماها است کسانی که به علت رانتی که در بازار ارز نیمایی ایجاد شده از این فضا استفاده میکنند تولید کننده واقعی نیستند، میتوان گفت اکنون حدود ۷۰ درصد از قطعات یدکی خودرو و مواد اولیه وارداتی هستند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با اشاره به راهکارهای حل این چالش، اظهار کرد: این چالش بهراحتی قابل حل است، اما متاسفانه ارادهای بین دولتمردان برای حل این چالش وجود ندارد، اگر دولتمردان از حوزه متولیگری دست بردارند و به حوزه نظارتگری بپردازند، کار را به دست فعالان بخش خصوصی بسپارند و از ظرفیت کارشناسان خبره فعلی استفاده کنند و صرفا به امور نظارت داشته باشند بهراحتی این مشکلات و چالشها قابل حل است.
به گفته حسینی باید شرایط بهگونهای پیشبرود که بخش خصوصی متولی امر باشد و دولت صرفا امور نظارتی را پیگیری کند، بخش خصوصی بهعنوان متخصص میتواند برنامه اصولی و راهبردی ارائه دهد و اینگونه کار کارشناس انجام شود، باید توجه داشت که دولتمردان متخصص نیستند و بهجای اینکه در حوزه نظارت بایستند وارد بخشهای دیگر شدند و همین موضوع موجب ایجاد چالش شده است که باید برای آن چارهاندیشی شود./ایسنا