به گزارش توانانیوز ، زهرا محمودی: چند روزی است که گوشیهایمان زیر بمباران پیامهای تبلیغاتی قرار گرفته اند؛ پیامهایی که مثل تیکتاک یک بمب ساعتی، از هر طرف منفجر میشوند. از فروشگاههای پوشاک گرفته تا غولهای دنیای دیجیتال، همه و همه آمادهاند تا شما را وسوسه کنند؛ اما چرا؟ چون کسی نمیخواهد از هیجان فروش جمعه سیاه عقب بماند.
از تخفیفهایی که عمدتاً شبیه یک شوخی با مدل حراج هستند مثل تلفنهمراه با قیمت واقعی ۵۰ میلیونی که پیامک فروش به قیمت یک پنجم برای افراد مخابره شده است، تا کالاهایی که رایگان به شما هدیه میشوند، البته مشروط بر اینکه چند میلیون تومان خرج کنید!
اما این همه ماجرا نیست؛ حتی شرکتهای لندتک و پرداخت اعتباری هم دست به کار شدهاند. آنها برای اینکه شور خرید را دوچندان کنند، سقف اعتبارات مشتریان را بالا بردهاند که البته این سرویس اعتباری در چنین روزی، قابل قبول به نظر میرسد.
این همه شلوغی و شور و هیجان برای چیست؟ بلک فرایدی از کجا آمده و چرا تا این حد مهم شده است؟ این روز واقعاً برای خرید با قیمت کمتر برای مصرفکننده طراحی شده یا داستان دیگری پشت آن است؟ بیایید نگاهی به این توفان تخفیفها بیندازیم و ببینیم آیا واقعا این جمعه، “سیاه” است، یا برای ما بیشتر خاکستری؟
جمعه سیاه از کجا آمد؟
«بلک فرایدی» از لحاظ اقتصادی یک رویداد مهم است که به فروشگاهها کمک میکند موجودیهای انبار خود را کاهش دهند و از هزینههای اضافی انبارداری جلوگیری کنند. این پدیده که ابتدا در کشورهای غربی آغاز شد، اکنون به یک روند جهانی تبدیل شده و حتی در مناطق شرقی آسیا نیز دیده میشود. تخفیفهای ارائهشده در این روز، برای فروشندگان فرصتی برای افزایش فروش و برای خریداران موقعیتی برای بهرهمندی از قیمتهای مناسب فراهم میکند. بااینحال، در برخی کشورها، از جمله ایران، بلک فرایدی گاهی با سوءاستفادههایی همراه میشود، مانند ارائه تخفیفهای غیرواقعی یا نمایش قیمتهای کاذب. درعینحال، بسیاری از خریداران از این فرصتها استفاده کرده و از خرید خود رضایت دارند.
جمعه سیاه؛ تخفیف یا ترفند؟
فرقی نمیکند چه فروشگاهی باشد؛ پوشاک، لوازم دیجیتال یا حتی خوراکی! هر کدام به شکلی سعی میکنند شما را قانع کنند که جمعه سیاه فرصتی طلایی است. اما بیایید صادق باشیم: آیا این تخفیفها واقعیاند؟
بررسیهای «دنیایاقتصاد» برای پاسخ به این پرسش نشان میدهد، در سالهای اخیر پشت این موج تبلیغات پر زرقوبرق، عمدتاً خبری از تخفیفهای واقعی نبوده است. کافی است چند روز قبل از این رویداد سری به فروشگاهها بزنید؛ قیمتها آرامآرام بالا میروند تا درست در روز جمعه سیاه، با یک برچسب «تخفیف جذاب»، مصرفکننده را وسوسه کنند. نتیجه؟ همان قیمت واقعی، فقط با یک ترفند روانشناختی به شما فروخته میشود!
ماجرا فقط به قیمتها ختم نمیشود. بسیاری از کالاهایی که در این مناسبت عرضه میشوند، اجناس قدیمی (outlet) هستند که فروشگاهها به دنبال خالی کردن انبارشان از آنها هستند. ممکن است محصولی که میخرید، کیفیتی پایینتر از انتظار داشته باشد یا حتی معیوب باشد. تاکنون افراد زیادی اعلام کردهاند که از خرید یک کالا با بستهبندی خراب یا تاریخ مصرف نزدیک شکایت دارند.
و اگر مشتری خوش شانس باشد و کالای سالم و باکیفیتی پیدا کند، داستان به اینجا ختم نمیشود. مشکلات دیگری مثل محدودیت موجودی، «تأخیر در ارسال»، یا حتی خدمات پس از فروش ضعیف، بارها تجربه خرید را خراب کردهاند. گاهی اوقات هم تخفیفها فقط برای تعداد محدودی از مشتریان اعمال میشود، و افرادی که دیرتر اقدام کردهاند، با پیام «اتمام موجودی» روبهرو میشوند.
کاربران چه میگویند؟
تجربه مردم از بلک فرایدی در روزهای اخیر نشان میدهد که این تخفیفها همیشه به نفع مشتری نیستند. یکی از کاربران توییتر نوشته که چند روز پیش قیمت یک گوشی ۲۶ میلیون بود، امروز که تخفیف بلک فرایدی شروع شده، قیمت آن به ۳۴ میلیون رسیده، و حالا با تخفیف، ۲۴ میلیون قیمت خورده.
همچنین یکی دیگر از کاربران اشاره کرده که برای خرید شارژر سرفیس، چند روز پیش قیمتها را بررسی کرده بود و تصمیم داشت شب خرید کند؛ اما وقتی دوباره به سایت مراجعه کرده، دید که به بهانه بلک فرایدی، تمام مدلها حذف شدهاند و دو مدل جدید با ۳۰ درصد قیمت بالاتر از هفته پیش، به فروش میرسند. این تجربیات نشان میدهند که فروشگاهها در بلک فرایدی هر طور که بخواهند قیمتگذاری میکنند. یکی دیگر از کاربران هم اشاره کرده که فروشگاهی، به بهانه تخفیف بلک فرایدی، قیمتها را به ۵ میلیون افزایش داده است.دنیای اقتصاد