اجتماعیعمومیفرهنگی و هنری
موضوعات داغ

سایه­ ی خطرناک صفحات دیجیتال بر رشد کودکان

احتمالاً به یاد داریم که در گذشته در میهمانی­ ها و جمع­ های خانوادگی، کودکان نقش مؤثری داشتند!
سر و صدا و حیغ و فریاد، بالا و پایین پریدن، شوت و پرتاب کردن وسایل، دعوا کردن بر سر اسباب­ بازی­ها و … جزء ثابت همه­ ی این جمع­ها بود. و در این بین، گاهی فردی از بین بزرگ­ترها پیدا می­شد که داوطلب بازی با بچه­ ها و سرگرم­ کردن آنان بود. مسلماً فداکارترین و قوی­ترین فرد در آن جمع، همان شخصی بود که از شنیدن بحث­های شیرین تحلیل سیاسی­_دینی_اقتصادی شوهرعمه­ ها و شوهرخاله­ ها یا از شنیدن غیبت­های دست اول زن­ عموها و زن­ دایی­ها می ­گذشت و به بازی با بچه­ ها می ­پرداخت و انرژی بالای کودکان را به صورت هدفمند، مدیریت می­ کرد و باعث می­شد که سایر افراد با خیال راحت­تری به گفتگو بپردازند.

به گزارش توانانیوز، اما متأسفانه امروزه کمتر با چنین پدیده ­ای مواجه هستیم. یعنی کمتر اتفاق می ­افتد که در میهمانی­ ها کودکان شلوغ و پرسروصدا ببینیم! دیگر کودکان سرگرمی جذاب­تری پیدا کرده ­اند و ساعت­ها با موبایل و تبلت و امثال آن مشغول­ند و دیگر از جای خود تکان نمی­ خورند!

شاید در ظاهر اتفاق خوبی باشد. چرا که باعث می­شود سروصدای کمتری ایجاد می­شود و بزرگترها راحت­تر به بیان تحلیل­ های خبری و غیبت­های خود بپردازند!

ولی در بلندمدت و برای آینده­ ی کودکان، اتفاق خوبی رقم نمی ­خورد.

وقتی از وابسته­ شدن کودکان به دنیای دیجیتال صحبت می ­کنیم منظورمان، استفاده ­ی بیش از حد و نگاه­ کردن زیادی به هرگونه صفحه نمایش است. یعنی گوشی موبایل، تبلت، آی­پد، رایانه، لبتاب، تلویزیون و هرچیز مشابه آن. فرقی هم نمی­ کند آن­چه که تماشا یا بازی می­کند ساخت داخل باشد یا خارج، فارسی باشد یا به زبانی دیگر. در هر صورت دارای آثار نامطلوبی بر رشد کودکان خواهد بود.

این آثار نامطلوب عبارت اند از:

1-تأخیر و محدودیت حرکتی:

صفحه­ های دیجیتال به حدی جذاب اند که وقتی کودک، مشغول آن­ها می ­شود دیگر علاقه­ ی چندانی به بازی­های حرکتی نظیر دویدن، پریدن و شوت­ کردن و … نشان نمی ­دهد و در نتیجه وابستگی بیش از حد او به دنیای دیجیتال باعث می­شود که مهارت­های حرکتی او روز به روز ضعیف­تر شود و از آن­جایی که هر مرحله­ ی حرکتی، مقدمه ­ای برای مرحله ­ی بعدی است، پس کودک دچار تأخیر حرکتی خواهد شد. یعنی مهارت­های حرکتی او مطابق سن تقویمی او نبوده و به خوبی سایر کودکان هم­سال طبیعی خود نخواهد بود.
موضوع مهم­تر این است که رشد حرکتی، تأثیر بسیار مهمی بر رشد ذهنی و یادگیری کودک دارد. کودکی که به قدر کافی حرکت نکرده و تکامل حرکتی پیدا نکرده باشد تمرکز و یادگیری ضعیف­تری خواهد داشت.

2-نقایص یادگیری و عمکردی:


کودک وابسته به دنیای دیجیتال، تمرکز کافی ندارد و درنتیجه هنگام بازی­ های دیگر یا انجام کارها، زود خسته می­شود و رها می­کند. و همان­طور که می­دانیم یادگیری هر مهارتی با تکرار کردن اتفاق می­ افتد. وقتی که کودک، تمرکز و تحمل تکرار فعالیتی را ندارد در نتیجه یادگیری هم اتفاق نمی­افتد. حتی کودک در انجام کارهای شخصی و فعالیت­های روزمره­ ی زندگی هم به سمت مستقل­ شدن نمی­ رود. به طور کلی، انجام کارهای دیگری غیر از دنیای دیجیتال، برای او هیچ جذابیت و معنی خاصی ندارد بنابراین تلاشی هم برای آن نمی­کند.

3-نقص در روابط اجتماعی:


کودک به جای آن که با دیگران، بازی و تعامل کند و مناسبات گروهی و ارتباطی را بیاموزد، مشغول دنیای دیجیتال بوده بنابراین تجربه­ ی کافی ندارد و از نظر اجتماعی ضعیف است.
از سوی دیگر به خاطر نقص در مهارت­های حرکتی، نسبت به هم­سالانش حالاتی از خام­حرکتی و دست ­وپاچلفتی بودن نشان می­دهد که این موضوع می­تواند خودباوری کودک را کاهش داده و او را بیش از پیش، از جمع گریزان نماید. درواقع هویت کودک تنها در دنیای دیجیتال شکل می­گیرد و بیرون از آن برای خود، نقشی قائل نخواهد بود.

دقت کنیم مواردی که گفته شد توصیف شدیدترین حالت آن بود. بسته به میزان وابستگی و سن کودک، نوع و شدت این آثار می­تواند متفاوت باشد. مسلمأ هرچه سن کودک، کمتر باشد و ساعات بیشتری را به دنیای دیجیتال بپردازد، آثار منفی بیشتری شامل او خواهد شد.

و در آخر به چند نکته­ ی مهم اشاره می­کنیم که باعث کاهش و به حداقل رساندن تأثیرهای نامطلوب گفته­ شده بر کودکان می­شود.

1-دقت کنیم که دنیای دیجیتال بسیار جذاب است و به راحتی، فرد را وابسته می­کند. بهتر است از ابتدا جلوی وابسته­ شدن کودک را بگیریم و موقعیتی فراهم کنیم که از جذابیت­های بازی­های دیگر به ویژه بازی­های حرکتی لذت ببرد.

2-اگر کودکی داریم که وابسته به دنیای دیجیتال شده است، هرچه زودتر برای رفع آن اقدام کنیم. دقت کنیم که قطع کردن ناگهانی آن، سرزنش و تحقیر کودک، مرور هرروزه­ی آثار نامطلوب دنیای دیجیتال برای کودک، به زور گرفتن از او و امثال آن راهکارهای مناسبی نیستند و بدتر می­تواند موجب لج­کردن کودک شود. بهتر است که زمان استفاده­ی کودک را به تدریج کاهش دهیم. و برای زمانی که او را از دنیای دیجیتال خارج می­کنیم حتماً جایگزین جذابی معرفی کنیم که کودک را مشغول و سرگرم کند. نمی­­شود که به طور ناگهانی، این سرگرمی بسیار جذاب را از او بگیریم و توقع داشته­باشیم خودش با خودش مشغول شود و کاری به کار ما هم نداشته باشد!

3-باید اجازه بدهیم که کودکان، حرکت و سروصدا کنند و خانه را به هم بریزند! این کار برای رشد صحیح کودک، لازم و ضروری است. نباید برای ساکت کردن کودک و جلوگیری از به هم­ریختن خانه، کودک را با تلویزیون و گوشی، بی­حرکت کنیم. شاید نامرتب شدن خانه ناخوشایند باشد اما ایجادشدن نقص در رشد و آینده­ی کودک، قطعاً ناخوشایندتر است.

4-با کودکان، بازی کنیم. غالباً والدینی که حوصله­ی بازی­کردن با بچه­ها را ندارند خواسته یا ناخواسته کودک را به سمت دنیای دیجیتال سوق می­دهند. بازی کردن با کودک، علاوه بر این، آثار مثبت دیگری هم دارد. پدر و مادری که گاهی با کودکان خود بازی می­کنند معمولاً فرزندان خوش­رفتارتر و دستورپذیرتری دارند که کمتر لجبازی می­کنند. والدینی که هیچ­گاه با کودک، بازی نمی­کنند و اگر هم کنند با زور و اکراه، انجام می­دهند، شبانه­روز، در حال دستور دادن و امر و نهی به کودک هستند و کودک هم انگیزه­ای برای عمل به این دستورها ندارد.
بازی­کردن با کودک در خانه یا حیاط یا پارک یا هر محیط مناسب دیگری، قابل انجام است.

5-در سنین پایین برای کودک، گوشی یا تبلت خریداری نشود. یعنی طوری نباشد که کودک، خود را مالک آن وسیله بداند. زیرا در این صورت، جداسازی کودک از آن وسیله دشوارتر خواهد بود. و در بین بازی­های دیجیتال، کنسول­های بازی که به تلویزیون خانه وصل می­شوند بهتر از گوشی و تبلت هستند. چرا که در معرض دید والدین بوده و نظارت و مدیریت بر آن راحت­تر است.

6-بهتر است مهارت­های حرکتی و مستقل بودن کودک در انجام کارها مورد تشویق و تعریف و تحسین قرار بگیرد تا انگیزه­ ی بیشتری برای انجام آن­ها پیدا کند. توانایی کودک در کار کردن با موبایل، نیازی به تحسین ندارد.

معمولاً والدین عادت دارند وقتی که کودک، مثلاً کار شخصی خودش را به طور مستقل انجام می­دهد واکنش چندانی نشان نمی­دهند اما اگر کودک بتواند یک فایل را در گوشی، پیدا کند همه­ جا از توانایی بالای او در کار با گوشی، تعریف و تمجید می­کنند. در نتیجه کودک، انگیزه­ ی بیشتری برای ور رفتن با گوشی پیدا کرده و احتمال وابستگی مجازی او بیشتر خواهد بود.

هدف از نوشتن این مطالب، ایجاد آگاهی بیشتر در والدین است تا مراقب کودکان باشیم. کودکانی که از سن پایین، وابسته به دنیای دیجیتال باشند، در آینده افراد مفیدی برای خود و خانواده و جامعه نمی­شوند. اگرچه عواملی مختلفی مثل خانه­های کوچک آپارتمانی، اشتغال و در نتیجه خستگی هر دو والد و بسیاری از عوامل دیگر، موجب این مسائل شده اما بهتر است که برای مدیریت این موضوع، حداکثر تلاش خود را به کار ببندیم و فرزندان خود را نجات دهیم.

نویسنده : مرتضی شمسیان نورسته
محقق و مدرس و کاردرمانگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا